لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

تظاهرات در بغداد علیه توافق نامه آمریکا و عراق


راهپیمایی اعتراضی هواداران مقتدا صدر قرار بود ۹ آوریل (۲۱ فروردین) در سالگرد سرنگونی رژیم صدام برگزار شود.(عکس:AFP)
راهپیمایی اعتراضی هواداران مقتدا صدر قرار بود ۹ آوریل (۲۱ فروردین) در سالگرد سرنگونی رژیم صدام برگزار شود.(عکس:AFP)

هزاران تن از هواداران مقتدا صدر روحانی ناراضی عراقی، روز شنبه در اعتراض به توافقنامه امنیتی بغداد و واشینگتن، دست به تظاهرات زدند و خواهان خروج نیروهای آمریکایی از عراق شدند.


این تظاهرات از شهرک شیعه ‌نشین صدر در شرق بغداد آغاز شد و در نزدیکی میدان « مستنصریه» با به آتش کشیدن تصاویر رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا، پایان یافت.




تظاهرکنندگان که برخی از آنها کفن به تن داشتند، همچنین با حمل پرچم‌های عراق و تصاویر مقتدا صدر، شعارهایی با مضمون «نه به آمریکا» و «آری به عراق» و «نه به توافق نامه امنیتی» سر می‌دادند.

این راهپیمایی اعتراضی پیشتر قرار بود روز نهم آوریل (۲۱ فروردین) در سالگرد سرنگونی رژیم صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق، برگزار شود، اما به علت درگیری‌های شدید میان ارتش مهدی وابسته به مقتدا صدر و نیروهای آمریکایی به تعویق افتاد.


برگزاری این تظاهرات در حالی است که وزارت دفاع آمریکا روز جمعه اعلام کرد: واشینگتن و بغداد درباره آینده حضور نظامی آمریکا در عراق به توافق مقدماتی دست یافته‌اند.


مأموریت نیروهای چند ملیتی سازمان ملل متحد در عراق از جمله نیروهای آمریکایی، در پایان سال جاری میلادی به پایان می‌رسد و به دلیل طولانی بودن روند تجدید مأموریت این نیروها، هم دولت عراق و هم دولت ایالات متحده از طرح این موضوع احتراز می‌کنند.



توافق نامه نهایی، تأمین‌کننده مبانی قانونی ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق، پس از پایان مأموریت نیروهای چند ملیتی سازمان ملل متحد خواهد بود.


برگزاری این تظاهرات در حالی است که روز جمعه اعلام شد که واشینگتن و بغداد درباره آینده حضور نظامی آمریکا در عراق به توافق مقدماتی دست یافته‌اند.


مقامات آمریکایی و عراقی ماه ‌ها است که درباره جزئیات توافق نامه امنیتی مذاکره می‌کنند و بارها بر سر مسائلی چون تعیین جدول زمان‌بندی برای خروج نیروهای آمریکایی ازعراق، یا مصونیت قضایی سربازان آمریکایی به بن بست رسیده‌اند.

با این حال، بر اساس پیش‌نویس توافق نامه که هنوز جزئيات آن اعلام نشده است، نيروهاى آمريكایى تا سال ۲۰۰۹ ميلادى از شهرهاى عراق خارج مى‌شوند و تا پايان سال ۲۰۱۱ ميلادى نيز به طور کامل اين كشوررا ترک خواهند كرد، مگر آنكه دولت عراق خواستار ادامه حضور آنها شود.


این موضوع از سوی برخی مقامات آمریکایی و على الدباغ، سخنگوى دولت عراق، تأیید شده ‌است.


مقتدا صدر، روحانی ناراضی عراقی، پیشتر، از نوری المالکی، نخست وزیر عراق، خواسته بود که توافق نامه امنیتی با آمریکا را امضا نکند.


وی که مخالف حضور نیروهای آمریکایی درعراق است، گفته بود اگر دولت نوری المالکی از امضای این توافق نامه سرباز بزند، حاضر است پشتیبانی سیاسی خود را از دولت آقای مالکی اعلام کند.


آقای صدر همچنین با درخواست خروج آمریکا عراق اطمینان داده بود که با خروج نیروهای خارجی، خشونت‌های فرقه‌ای در این کشور متوقف خواهد شد.


این موضع مقتدا صدر، مشابه موضع ایران است که همچنان مخالف جدی شکل‌گيری توافق نامه امنيتی بغداد- واشينگتن است و بارها توقف خشونت‌های قومی و فرقه‌ای درعراق را در گروی خروج نيروهای خارجی از اين کشور دانسته است.


ایران به تازگی از سوی فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق متهم شد که با دادن رشوه به مقامات عراقی، سعی دارد آنها را وادار به مخالفت با توافق نامه امنیتی کند.


این ادعا از سوی سفیر ایران در عراق رد شده است و آقای مالکی نیز با انتقاد از اظهارات فرمانده ارشد آمريکا در عراق درباره رشوه دادن ايران به مقامات عراقی، گفته است که وی با اين اظهارات، موقعيت خود را به خطر انداخته است.


XS
SM
MD
LG