لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

اسرائیل خواستار تجدید نظر روسیه در همکاری با ایران است


اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل. (عکس: EPA)
اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل. (عکس: EPA)

اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، درآستانه سفر روز دوشنبه خود به روسيه گفت: از این کشور خواهد خواست در طرح های هسته ای با ايران تجديد نظر و از فروش سيستم های جديد ضد هوايی به ايران خودداری کند، و تسليحات جديد را به سوريه تحویل ندهد.


اهود اولمرت روز يکشنبه در نشست هيئت دولت اسرائیل، که مستقيم از راديوی این کشور پخش می شد، گفت: «روسيه قدرتی فوق العاده مهم، و ايفاگر نقشی غيرقابل کتمان در روند تحولات جهانی است و اسرائيل می خواهد که مناسبات حسنه خود را با روسيه حفظ کند.»


او درنشست دولت خود گفت: اين مذاکرات بايد توسط دولت بعدی اسرائيل دنبال شود.


اسرائيل مخالف تحويل اس-۳۰۰ به ايران


رسانه های اسرائيل روز يکشنبه نوشتند: اين کشور با معامله احتمالی روسيه با ايران در فروش سيستم های ضد هوایی « اس- ۳۰۰ » شديدا مخالف است.


خبرگزاری «رويترز» تابستان گذشته گزارش داده بود که اين سيستم ها تا پایان سال ۲۰۰۸ به ايران تحويل داده می شود. اما مقامات روسيه آن را تکذيب کردند.


سازمان اطلاعات ارتش اسرائيل می گويد بعيد نيست که ايران اين سيستم های روسی را از راه کشورهای اروپای شرقی و مرکزی بدست آورده باشد.


سرتيپ مصطفی محمد نجار، وزير دفاع جمهوری اسلامی ايران، هنگامی که ماه گذشته دراين باره مورد پرسش خبرنگاران ايرانی در حاشيه نشست هيئت دولت قرار گرفت، گفت: ايران اطلاعات را فاش نمی کند.


اس-۳۰۰ يکی از کاراترین سيستم های ضد هوایی در جهان است که می توان در ظرف چند دقيقه آن را به کار گرفت.


رسانه های اسرائيل يکشنبه نوشتند، اين کشور با احتمال معامله روسيه با ايران در فروش سيستم های ضد هوائی اس- ۳۰۰ شديدا مخالف است.

موشک های این سیستم می توانند به هواپيماهايی که درارتفاع سی کيلومتری سطح زمين و از فاصله ۱۵۰ کيلومتری نيز پرواز می کنند، اصابت کنند.


گزارش های متعدد حاکی از آن بود که بيش از يکصد جنگنده بمب افکن اف- ۱۵ و اف- ۱۶ اسرائيل درتمرين های ماه ژوئن برفراز جزيره يونانی «کرت»، مقابله با سيستم های ضد هوایی روسيه را که در اطراف تاسيسات حساس هسته ای ايران نصب شده اند، آزمايش کردند.


خرسندی اسرائيل ازهمراهی روسيه در قطعنامه ۱۸۳۵


سفر آقای اولمرت به مسکو ازماه ها قبل تعيين شده بود اما هنگامی که وی اعلام کرد: از سمت نحست وزیری کنار می رود، اين سفر باطل شد. با وجود اين، روسيه هفته گذشته تاييد کرد که کرملين برای ميزبانی از آقای اولمرت آماده است.


سفر اهود اولمرت به مسکو روزهای دوشنبه و سه شنبه انجام می شود. قرار است او با دميتری مدودویف، ریيس جمهور، و ولاديمير پوتين، نخست وزير روسیه، ديدار می کند.


ملاقات آقای اولمرت با رهبران روسیه پس از آن از سوی کرملين تاييد شد که مسکو اتحاد با قدرت های ديگر عضو گروه کشورهای پنج به علاوه يک را حفظ کرد و با دادن رای مثبت، موجب تصويب قطعنامه ۱۸۳۵ در شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه فعالیت های هسته ای ايران شد.


اسرائيل از اين اقدام روسيه ابرازخرسندی کرد. اسرائيل پيشتر نگران بود که همکاری های نظامی اش با گرجستان موجب شود که روسيه ازهمراهی با قدرت ها در تصميم گيری ها عليه پرونده هسته ای ايران خود داری کند. اسرائيل با آغاز بحران قفقاز، فروش تسليحات به ارتش گرجستان را راکد گذاشت.


XS
SM
MD
LG