لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

«جزئیات حمله ماه سپتامبر اسرائیل به سوریه منتشر می شود»


اسرائيل پيشتر اعلام کرده بود که در ششم سپتامبر هدفی را در سوريه بمباران کرده است.
اسرائيل پيشتر اعلام کرده بود که در ششم سپتامبر هدفی را در سوريه بمباران کرده است.

یک روزنامه اسرائيلی، اعلام کرد که آمريکا و اسرائيل تا پايان ماه جاری ميلادی، جزئيات حمله هوايی اسرائيل به سوريه را، در سپتامبر گذشته، منتشر می کنند.


روزنامه ها آرتص چاپ اسرائيل اعلام کرد که مقامات آمريکايی احتمالا در اواخر ماه آوريل در مورد اين حمله به کنگره اين کشور گزارش می دهند.


مارک ريگيو، سخنگوی دولت اسرائيل تاکنون اظهار نظری در مورد اين گزارش نکرده است.


اسرائيل پيشتر اعلام کرده بود که در ششم سپتامبر هدفی را در سوريه بمباران کرده است. مقامات اسرائيلی مشخص نکردند که اين هدف چه بوده است.


بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، اعلام کرد که اسراييل ساختمان نظامی را که از آن هيچ گونه استفاده ای نمی شده را مورد هدف قرار داده است.


متخصصين اطلاعاتی اسرائيلی که نخواستند هويتشان فاش شود به هاآرتص گفتند که انتشار جزیيات اين حمله می تواند موجب تنش بيشتر بين سوريه و اسرائيل شود.

دولت سوريه واکنش نظامی به اين حمله از خود نشان نداد ولی فاروق الشرع، معاون رييس جمهوری سوريه، گفت که کشورش در زمان مناسب به عمليات ارتش اسراييل واکنش نشان خواهد داد.


روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز در ماه اکتبر از قول منابع آمريکايی که نخواستند هويتشان فاش شود، اعلام کرد:« هدف هواپيماهای اسراييلی که حدود ۴۰ روز پيش به تاسيساتی در داخل خاک سوريه حمله کرده اند، ساختمان يک راکتور اتمی نيمه تمام بوده است.»


در برخی از گزارش های منتشره ادعا شده است که اين تاسيسات نيمه تمام اتمی با همکاری متخصصين کره شمالی ساخته شده است.


کره شمالی، که متحد طولانی مدت سوريه بوده است، حمله هوايی اسرائيل به اين کشور را مورد انتقاد قرارداده است.


هاآرتص می نويسد که وزارت دفاع اسرائيل مخالف انتشار جزیيات اين حمله بوده است ولی دفتر اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل و دولت بوش فکر می کنند که امکان انتشار جزیيات اين گزارش در حال حاضر وجود دارد چرا که بعيد است سوريه دست به واکنش تلافی جويانه بزند.


به نوشته اين روزنامه اسرائيلی، مشاوران اهود اولمرت در اين مورد هفته گذشته با مقامات امنيتی آمريکايی و استفان هدلی، مشاور امنيت ملی اين کشور در واشينگتن ديدار و گفت و گو کردند.


به نوشته اين روزنامه، آمريکا فکر می کند انتشار اين گزارش می تواند موقعيت اين کشور را در مذاکرات برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی تقويت کند.


متخصصين اطلاعاتی اسرائيلی که نخواستند هويتشان فاش شود به هاآرتص گفتند که انتشار جزیيات اين حمله می تواند موجب تنش بيشتر بين سوريه و اسرائيل شود.


XS
SM
MD
LG