لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

«غرب اهرم فشاری علیه روسیه ندارد»


کشتی حامل کمک های آمریکا به مقصد بندر باتومی گرجستان در دریای سیاه.(عکس: EPA)
کشتی حامل کمک های آمریکا به مقصد بندر باتومی گرجستان در دریای سیاه.(عکس: EPA)

دمیتری مدوديف، ریيس جمهوری روسيه روز سه شنبه طی فرمانی استقلال اوستيای جنوبی و آبخازيا را به رسميت شناخت.


پيشتر پارلمان روسيه از دمیتری مدوديف خواسته بود که استقلال اين دو منطقه جدایی طلب گرجستان را به رسميت بشناسد.


اين اقدام روسيه با واکنش های زيادی در سطح جهانی رو به رو شده است. جورج بوش، ریيس جمهوری آمريکا، در بيانيه ای از رهبران روسيه خواسته است که به تعهدات خود پايبند باشند و از به رسميت شناختن مناطق جدایی طلب صرفنظر کنند.


در اين رابطه، ليز فولر، کارشناس راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی در امور قفقاز، در گفت و گویی با «رادیو فردا» شرکت کرده است.


رادیو فردا: تصميم دیمیتری مدوديف چه تاثيراتی در آينده سياسی اوستيای جنوبی و آبخازيا خواهد اشت ؟ آيا اين منلطق در نهايت به فدراسيون روسيه خواهند پيوست ؟


لیز فولر: تصميم دمیتری مدوديف، ضربه بزرگ ديگری است به رهبران گرجستان. اکنون بايد صبر کنيم و ببينيم که آيا رهبران اوستيای جنوبی از مسکو خواهند خواست که به اوستيای شمالی بپيوندند يا خير.


اگر اين الحاق عملی شود، اوستيای جنوبی به فدراسيون روسيه خواهد پيوست. بقای اوستيای جنوبی مستقل بسيار مشکل است و اتفاقا هفته پيش ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، اشاره ضمنی داشت به الحاق اوستيای جنوبی به اوستيای شمالی.


در مقابل، آبخازيا از موقعيت بهتری برخوردار است و می تواند به طور مستقل روی پای خود بايستد. آبخازيا پتانسيل زيادی برای توريسم دارد و در ده سال گذشته شمار زيادی از سرمايه داران روس در آبخازيا سرمايه گذاری کرده اند. ضمنا برخی از رهبران آبخازيا، مايل هستند که آبخازيا به فدراسيون روسيه بپيوندد.


برداشت عمومی اين است که اوستيای جنوبی به زودی به فدراسيون روسيه خواهد پيوست، ولی در مورد آبخازيا، به باور من، مسکو صبر خواهد کرد تا وضعيت آبخازيا در مورد پيوستن به فدراسيون روسيه، روشن تر شود.


با آنچه که گفتيد، به نظر می رسد که، روسيه تصميمی برگشت ناپذير گرفته است. فکر نمی کنيد، غرب بتواند تصميم مدوديف را عوض کند؟


اگر مدوديف، تصميم خود را درباره شناسایی استقلال اوستيای جنوبی و آبخازيا عوض کند، وجهه خود را در روسيه از دست خواهد داد.


فکر نمی کنم، روسيه چنين خيالی داشته باشد. زمانی که دو هفته پيش بحران گرجستان شروع شد، واکنش غرب، از حرف و نکوهش تجاوز نکرد و ناتو گفت که همکاری های خود با روسيه را کاهش خواهد داد. به باور من، اقدامات غرب در قبال روسيه، نمی تواند صدمه ای به اين کشور بزند.


  • «برداشت عمومی اين است که اوستيای جنوبی به زودی به فدراسيون روسيه خواهد پيوست، ولی در مورد آبخازيا، به باور من، مسکو صبر خواهد کرد تا وضعيت آبخازيا، در مورد پيوستن به فدراسيون روسيه، روشن تر شود.»
لیز فولر، کارشناس راديو اروپای آزاد / راديو آزادی در امور قفقاز

علي رغم اين که شناسایی استقلال اوستيای جنوبی و آبخازيا، از نظر قوانين بين المللی، جای سئوال دارد ولی بعيد است، که غرب بتواند مدوديف را وادار کند تا تصميم خود درباره شناسایی اين دو منطقه را عوض کند.


غرب، چه اهرم های فشاری عليه روسيه دارد؟ اقتصادی، سياسی يا اهرم های ديگر.


غرب با عمل انجام شده روبرو است و کار زيادی نمی تواند انجام دهد. مخالفت غرب با پيوستن روسيه به سازمان تجارت جهانی، نمی تواند صدمه اقتصادی به روسيه بزند به ويژه، در اين برهه زمانی که قيمت نفت بسيار بالا است.


از ديد اقتصادی، غرب اهرم فشاری عليه روسيه ندارد و از نظر سياسی ، روسيه اقدامات غرب را ناديده خواهد گرفت و قادر به انجام اين کار است.


به هرحال روسيه، جزئی از جامعه جهانی است و برای توسعه اقتصادی خود، به غرب و سرمايه گذاران خارجی نياز دارد. روسيه، چگونه می تواند، غرب را ناديده بگيرد؟


اقتصاد روسيه در ماه گذشته با مشکلاتی روبرو شده و البته اين اقتصاد، مصون از افت اقتصادی جهانی نيست که از اول سال جاری ادامه داشته، اما در مجموع اقتصاد روسيه متعادل و استوار است. فکر نمی کنم، سرمايه گذاران خارجی، روسيه را ترک کنند.


گذشته از اين، شماری از کشورهای اتحاديه اروپا مانند فرانسه و آلمان، از نظر گاز، به روسيه وابسته هستند و مشکل است که اين کشورها، به واسطه شناسایی استقلال اوستيای جنوبی و آبخازيا، از روسيه گاز نخرند، زيرا راه ديگری پيش روی اين کشورها نيست.


با اين اوصاف، به نظر می سد که جنگ سرد ديگری را در پيش داريم. همينطور است؟


به نظر من، در هفته گذشته، از عبارت «جنگ سرد» بسيار استفاده شده است. جنگ سرد، نياز به جهان دو قطبی دارد و اکنون چنين جهانی نداريم.


در حال حاضر، قدرت های منطقه ای يا اتحادهای منطقه ای داريم، مانند اتحاديه اروپا، همه اين ها، بازيگران عمده ای در سطح جهانی هستند ولی اين بازيگران، در بسياری از موارد، با هم متفق الرای نيستند.


مثلا درباره گرجستان، آمريکا از اين کشور شديدا پشتيبانی کرد، ولی پشتيبانی اتحاديه اروپا کمتر بود.


XS
SM
MD
LG