لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

بحث «نیروگاه بوشهر» در رسانه های روسیه


روزنامه های روسیه می گویند که احتمالا سفر رییس پیمانکار نیروگاه بوشهر به ایران در اواخر ماه مه انجام نشود.
روزنامه های روسیه می گویند که احتمالا سفر رییس پیمانکار نیروگاه بوشهر به ایران در اواخر ماه مه انجام نشود.

چند نشريه چاپ مسکو روز دوشنبه ۲۸ مه به بررسی دورنمای تکميل نيروگاه اتمی بوشهر پرداختند.


روزنامه نزاويسيمايا در شماره روز دوشنبه خود به نقل از يک مقام آگاه در«آژانس فدرال انرژی اتمی روسيه» خبر داد که ايران تاکنون مشکل تامين مالی احداث نيروگاه بوشهر را حل نکرده و در حال حاضر اين پروژه برای روسيه زيان آور شده است.


به نوشته اين روزنامه، به همين خاطر ممکن است سفر سرگی اشماتکو، رييس اتم استروی اکسپورت، شرکت سازنده نیروگاه اتمی بوشهر که قرار بود ۳۱ ماه مه به ايران عزيمت کند انجام نشود.


به نوشته نزاويسيمايا، چاپ مسکو، يک مقام بلندپايه در آژانس فدرال انرژی اتمی روسيه در مصاحبه با اين نشريه اطلاع داد که «طرف ايرانی به طور عادی پرداخت های مربوط به نيروگاه اتمی بوشهر را انجام نمی دهد و ما به اين نتيجه رسيديم که ايرانی ها نشان می دهند از پروژه حمايت مالی نمی کنند.»


به گفته اين مقام آگاه که نامش فاش نشده است «طی پنج ماه، تهران فقط ۲۰ ميليون دلار پرداخت کرده است در حالي که طبق جدول پرداخت ها بايد به ازای هر ماه ۲۵ ميليون دلار پرداخت کند.»


وی در پاسخ به اين سئوال که آيا روسيه در صورت فسخ قرارداد متحمل ضرری خواهد شد گفت: «اين پروژه در حال حاضر برای ما زيان آور شده است. متاسفانه اين طور به نظر می رسد که ايرانی ها تمايل خود نسبت به اين پروژه را از دست داده اند. برای ما اين يک پروژه کاری مناسب و برای آنها اين پروژه سياسی شده است.»


چند روز پيش، سرگی اشماتکو، رييس اتم استروی اکسپورت اعلام کرد که اواخر ماه مه قصد دارد جهت انجام مذاکراتی پيرامون تکميل ساخت نيروگاه اتمی در بوشهر به ايران سفر کند.


آقای اشماتکو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سرنوشت ساخت نيروگاه در حال حاضرعملاً در دست ايران است. ما موفق به افزايش سرعت کار در محدوده نيروگاه شده ايم، اما مسائلی در رابطه با حمايت مالی تضمين شده از ساخت آن وجود دارند.


از سوی ديگر به نوشته نشریه ماسکوفسکی کامسامولتس، «بهانه جويی های شرکت اتم استروی اکسپورت در مورد نيروگاه اتمی بوشهر، در واقع سرپوش گذاشتن بر ناتوانی اين شرکت در تکميل به موقع اين نيروگاه است.»


اين نشريه با اشاره به منابع خود خبر داد که ظاهرا مشکلاتی برای خريد بخشی از تجهيزات جانبی نيروگاه بوشهر از جمله دستگاه های خنک کننده ويژه راکتور اتمی، پيش آمده است.


اين روزنامه با اشاره به اينکه تجهيزات لازم برای نيروگاه اتمی بوشهر قبلا از کشورهای اسپانيا، بلغارستان، فرانسه و اوکراين خريداری می شد، نوشته است که اين کشورها تحت فشار غرب قرار گرفته و از انجام تعهدات خود برای تحويل دستگاه ها خودداری می کنند.


XS
SM
MD
LG