لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

متکی: «پ کا کا» می تواند ثبات منطقه را متزلزل کند


متکی:«پ کا کا»، می تواند ثبات منطقه را متزلزل کند.
متکی:«پ کا کا»، می تواند ثبات منطقه را متزلزل کند.

وزرای امور خارجه ايران و سوريه، روز دوشنبه ۲۹ اکتبر، در يک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در دمشق، اعلام کردند که کشورهای منطقه بايد راه حل سياسی برای مساله شورشيان حزب کارگران کردستان پيدا کنند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، گفت که حزب کارگران کردستان، «پ کا کا»، می تواند ثبات منطقه را متزلزل کند.


منوچهر متکی پس از مذاکرات با بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، با اشاره به «پ کا کا»، گفت:«همکاری مشترک بين کشورهای منطقه می تواند اين پديده تروريستی را ريشه کن کند.»


آقای متکی مذاکرات خود با مقامات دولت سوريه را خوب و سازنده توصيف کرد.


وزير امور خارجه ايران روز گذشته نيز، در ديدار با علی باباجان، وزير امور خارجه ترکيه در تهران، حملات «پ کا کا» را محکوم کرده و بر لزوم ريشه کن کردن تروريست در منطقه تاکيد ورزيد.


منوچهر متکی با اشاره به «پ کا کا»، گفت:«همکاری مشترک بين کشورهای منطقه می تواند اين پديده تروريستی را ريشه کن کند.»

ارتش ترکيه با استقرار نيروهايش در نزديکی خاک عراق، تهديد کرده است که اگر مقامات بغداد برای جلوگيری از فعاليت نيروهای حزب کارگران کردستان، «پ.کا.کا» اقدام نکنند، نيروهای ترکيه به شمال عراق وارد می شوند.


شبه نظاميان «پ.کا.کا» با پناه گرفتن در مناطق کوهستانی ميان ترکيه و عراق، بارها به کاروان نيروهای نظامی ترکيه در خاک آن کشور حمله کرده و ارتش ترکيه نيز مواضع آنها را در خاک عراق بمباران کرده است.


وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه نيز، که در اين کنفرانس مطبوعاتی شرکت داشت، گفت: «سوريه و ترکيه سعی می کنند راه حلی سياسی برای اين مشکل پيدا کنند.»


ملاقات با رهبران حماس و جهاد اسلامی


منوچهر متکی با برخی از رهبران گروه حماس و جهاد اسلامی که در سوریه مستقر هستند، دیدار و گفت و گو کرده است.


موسی ابو مرزوک، نماینده سیاسی حماس در سوریه، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که بخشی از گفت و گوی وی با منوچهر متکی، در مورد مذاکرات محمود عباس، رییس تشکیلات خود گردان فلسطین و اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل بوده است.


حماس نیز مانند جمهوری اسلامی مذاکرات صلح خاورمیانه را تحریم کرده است. موسی ابو مرزوک همچنین گفت که در مورد نوار غزه، که تحت کنترل حماس است، با وزیر امور خارجه ایران گفت و گو کرده است.


وزير امور خارجه سوريه، در مورد کنفرانس صلح خاورميانه، که قرار است در ماه آينده در آمريکا برگزار شود، گفت که شرکت سوريه در اين کنفرانس، مشروط به مطرح کردن موضوع بلندی های اشغال شده جولان، در کنفرانس صلح خاورميانه است.


XS
SM
MD
LG