لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲

وزیر امور خارجه ترکیه، به تهران می رود


وزارت خارجه ترکيه در بيانيه ای، اين سفر را بخشی از تور منطقه ای آقای باباجان پيش از برگزاری کنفرانس بين المللی عراق که قرار است در روزهای دوم وسوم نوامبر در استانبول برگزارشود، توصيف کرده است.
وزارت خارجه ترکيه در بيانيه ای، اين سفر را بخشی از تور منطقه ای آقای باباجان پيش از برگزاری کنفرانس بين المللی عراق که قرار است در روزهای دوم وسوم نوامبر در استانبول برگزارشود، توصيف کرده است.

همزمان با افزايش فشارهای بين المللی برای جلوگيری از ورود ارتش ترکيه به خاک عراق برای سرکوب پ کا کا، علی باباجان، وزير امور خارجه اين کشور، روز شنبه به تهران می رود.


وزارت خارجه ترکيه در بيانيه ای، اين سفر را بخشی از تور منطقه ای آقای باباجان پيش از برگزاری کنفرانس بين المللی عراق که قرار است در روزهای دوم وسوم نوامبر در استانبول برگزارشود، توصيف کرده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، قرار است علی بابا جان در اين سفر دو روزه که همزمان با بالا گرفتن تنش ها ميان شورشيان حزب کارگری کردستان - پ کاکا - با ارتش ترکيه انجام می شود، با محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران، همتای ايرانی اش، منوچهر متکی و غلامعلی حداد عادل رييس مجلس شورای اسلامی ايران ديدار کند.


در عين حال که در ماه های گذشته ايران بارها مواضع شورشيان پ کا کا را در خاک عراق بمباران کرده است، محمد علی حسينی سخنگوی وزارت خارجه ايران اعلام کرد که ايران با درگيری در شمال عراق مخالف است.


خبرگزاری فارس به نقل از آقای حسينی نوشت: «هرگونه راه حلی که منجر به تنش شود تنها اوضاع در شمال عراق را وخيم تر می کند، اگرچه ما معتقديم نياز به مقابله با گروهک های تروريستی وجود دارد.»


اعلام بی طرفی ارتش آمريکا


از سويی، ارتش آمريکا روز گذشته اعلام کرد که حل بحران بين عراق و ترکيه برسر شورشيان کرد را به دو کشور واگذار می کند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس از واشينگتن، ايالات متحده اعلام کرده است که قصد ندارد در اين بحران مداخله داشته باشد.

اين تصميم نيروهای آمريکايی در حالی عنوان می شود که روز پنجشنبه، رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه در جمع خبرنگارن در رومانی گفت که هر گونه تصميم حمله به نيروهای پ کاکا «توسط آنکارا و به تنهايی» گرفته می شود.


اين اظهارات آقای اردوغان بعد از آن عنوان شد که جرج بوش از آنکارا خواسته بود که نيروهای خود را روانه خاک عراق نکند.


اما بنيامين ميکسون، فرمانده ارشد ارتش آمريکا در شمال عراق صريحا گفته است که آنها کاری به منازعات به وجود آمده در مرزهای عراق ندارند.


آقای ميکسون در پاسخ به اين پرسش که برنامه آمريکايی ها در اين ميان چيست؟ گفت: «دقيقا هيچ چيز»


اين فرمانده ارشد نظاميان آمريکا همچنين با يادآوری اين نکته که تحرکات نيروهای پ کا کا در حوزه مسئوليت او نيست، تاکيد کرد که هيچ کدام از سربازانش را روانه مرزها نخواهد کرد.

همزمان، ترکيه که پيش از اين اعلام کرده بود نيروهايش در مرزهای عراق در حالت آماده باش قرار دارند، روز جمعه گفت که قصد ورود به خاک عراق را ندارد.


ژنرال ياشار بيوکانتی، فرمانده ارتش اين کشور در مصاحبه ای به شبکه تلويزيونی NTV گفت: «نيروهای ما عمليات تهاجمی در خاک عراق را به موقع انجام می دهند.»


وی با تاکيد بر حفظ خويشتنداری ترکيه تا پايان سفر رجب طيب اردوغان نخست وزير اين کشور به کاخ سفيد و ديدار با جرج بوش، افزود: «سفر آقای اردوغان بسيار مهم است. ما منتظر بازگشت او می مانيم.»
اين ملاقات روز پنجم نوامبر در کاخ سفيد انجام خواهد شد.


همزمان با اين اقدام های ديپلماتيک، خبرگزای ها از ورود نيروهای ترکيه در روز چهارشنبه، بيست و چهارم اکتبر از طريق مرز زمينی به خاک عراق خبر می دهند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، سه روز قبل از آن، هواپيماهای جنگی و هلی کوپترهای نظامی اين کشور برای مبارزه با شورشيان کرد، تا عمق۲۰ کيلومتری به درون حريم هوايی عراق پيشروی کردند.


محافل سياسی ترکيه اين اقدامات را نه يک حمله گسترده نظامی، بلکه تنها عمليات موضعی و کوچکی ناميده اند که برای تعقيب شبه نظاميان کرد در ماه های گذشته تاکنون انجام گرفته اند و از اين پس نيز ادامه خواهند داشت.


همزمان با اين اقدام ارتش ترکيه، يک هيات بلند پايه عراقی برای بررسی شيوه های مقابله با نيروهای شورشی و همچنين جلوگيری از حمله ارتش ترکيه به شمال عراق، به آنکارا سفر کرد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، اين مذاکرات بعد از اينکه مقامات ترک حاضر به قبول پيشنهادات مطرح شده ژنرال عبدالقادر جاسم، وزير دفاع عراق نشدند با شکست رو به رو شد و بدون نتيجه پايان يافت.


به دنبال اين شکست، به گفته مقامات رسمی ترکيه، هيات ديپلماتيک عراق بدون ادامه مذاکرات آنکارا را ترک کرد.


ايالات متحده و عراق در روزهای اخير، سخت در تلاشند تا با مذاکرات و از راه ديپلماتيک اين بحران را حل کنند.


پيشتر، خاوير سولانا مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا از طرفين خواسته بود تا برای حل اين مساله از راههای سازنده استفاده کنند.


آقای سولانا تاکيد کرد که حفظ تماميت ارضی عراق در ايجاد ثبات در اين کشور ضروری است.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG