لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۶

کردهای جدایی طلب و عملیات «سرکوب» ترکیه


نبرد کردهای جدایی طلب پ ک ک با ارتش ترکیه حدود بیست سال است که ادامه دارد.
نبرد کردهای جدایی طلب پ ک ک با ارتش ترکیه حدود بیست سال است که ادامه دارد.


انتظار می رود دولت ترکیه با کسب موافقت پارلمان این کشور، برای انجام يک عملیات نظامی در شمال عراق آماده شود. هدف از انجام چنین عملياتی، برخورد با ستیزه جویان وابسته به پ ک ک، حزب کارگران کردستان ترکیه اعلام شده است.


در ماه جاری ستیزه جویان کرد به کشتار بيش از بيست سرباز و افراد غیر نظامی ترک متهم شده اند. با این حال مقامات ایالات متحده آمريکا، اتحادیه اروپا و روسیه از ترکیه خواسته اند در رابطه با دست زدن به چنين اقدامی احتیاط به خرج دهد.


سیار قدیر، استاد دانشگاه کویا در شهر اربیل عراق به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی می گويد: «مردمی که سالیان سال با رژيم صدام حسین مبارزه کرده اند، به نظر من آماده انجام همان نوع مبارزه با ارتش ترکیه نيز خواهند بود.»



  • «هرگونه حمله از سوی نیروهای ترکیه بلافاصله با مقابله نظامی نیروهای پيشمرگه کرد، که بخشی از ارتش مرزی عراق هستند، پاسخ داده خواهد شد.»
یک استاد دانشگاه اربیل عراق

آقای قدیرمی گويد: هرگونه حمله از سوی نیروهای ترکیه بلافاصله با مقابله نظامی نیروهای پيشمرگه کرد، که بخشی از ارتش مرزی عراق هستند، پاسخ داده خواهد شد.


جنگ پارتیزانی؟

به گفته وی، «کردها در متوقف ساختن یک حمله نظامی از سوی ارتش ترکیه هیچگونه قدرتی نخواهند داشت، اما ترک ها با تاکتیک های پارتیزانی مواجه خواهند شد.»


این استاد دانشگاه کویا، معتقد است: « با وجود اينکه بخش عمده کردها احزاب کرد عراقی را حمایت می کنند، اما بسیاری از آنها با ديگر جنبش های کرد در ترکیه، سوریه و یا ایران نیز احساس همدردی می کنند.»


اوایل هفته جاری خبرگزاری ها اعلام کردند که ارتش ترکیه یک روستا در شمال عراق را گلوله باران کرده است. اما هنوز مشخص نیست که آیا ارتش ترکیه به صورت زمینی نیز در عراق عملیات نظامی انجام خواهد داد یا خیر.


سیار قدیر می گوید: «درگيری ها فقط در مرز است. آنها (ارتش ترکیه) ظرف دو روز اخیر بسیاری از مکان ها را بمباران کرده اند اما با توجه به اينکه ستيزه جویان پ ک ک در کوه ها مستقرند، اطلاعات زيادی در رابطه با آنها در دسترس نيست.»


وی اضافه می کند: « ما نمی دانيم آنها کجا هستند اما به گفته برخی، اردوگاه های آنها در میان کوه ها واقع است. بنابر اين یافتن آنها امری دشوار است. انجام عملیات نظامی علیه آنها نیز برای مقامات کرد بسیار مشکل است.»


راه حل سیاسی


این استاد دانشگاه اربیل به لزوم اتخاذ یک راه حل سیاسی در برخورد با موضوع کردهای ترکیه تاکید می کند و می گوید: «ترکیه حدود بیست سال است با ستیزه جویان پ ک ک می جنگد، اما تاکنون موفق به از بین بردن این سازمان نشده است.»


به نظر وی، «ترکیه باید در پی یافتن یک راه حل سیاسی باشد و تصور نمی کنم دولت آنکارا واقعا تصمیم به انجام حمله نظامی علیه کردستان عراق داشته باشد.»


اما سرکان دمیرتاس، ویراستار ارشد خبری روزنامه « ترکيش دیلی» در آنکارا با اين اظهار نظر موافق نيست.


وی به رادیو اروپای آزاد می گوید:« مسلما مبارزه علیه تروريسم امری ضروريست. باید برای فشار وارد آوردن بر تروریست هایی که شاید هر روز یا هر هفته شماری از نیروهای نظامی ترکیه را به قتل می رسانند اقدام کرد. بنابر اين من فکر می کنم دولت اين بار در رابطه با اين مسئله برخورد سختی خواهد کرد.»


آقای دميرتاس می گويد: «احتمال آنکه پارلمان ترکیه با انجام يک حمله نظامی موافقت کند زياد است.»



  • «دولت ترکیه در رابطه با هرگونه حمله به خاک عراق با مقامات ايالات متحده آمريکا مشورت خواهد کرد.»
ویراستار ارشد روزنامه ترکیش دیلی

اسدالله ارگین، يک قانگونگذار ارشد از حزب حاکم عدالت و توسعه می گوید: چنین حرکتی می تواند پیامدهای سیاسی به دنبال داشته باشد. هم اکنون منطقه عراق تحت کنترل نيروهای نظامی آمريکایی قرار دارد و هرگونه اقدام نظامی از سوی ترکيه می تواند بین این دو نیروی ائتلافی وابسته به ناتو اختلاف ايجاد کند.»


هشدار آمریکا

مقامات آمريکايی هشدار می دهند که انجام یک حمله از سوی ترکيه می تواند برای منطقه زیان آور باشد.


زلمای خلیل زاد، سفیر آمريکا در سازمان ملل متحد روز جمعه گذشته در مصاحبه با رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی، درباره این مسئله گفت: « برای مسئله حضور عواملِ تروریستی، ازجمله عوامل سازمان پ ک ک در مناطق شمالی عراق باید راه حلی وجود داشته باشد. بهترین روش برخورد با اين مسئله، از طريق ايجاد يک همکاری میان مقامات مرکزی عراق و مقامات مناطق کردنشین عراق و ترکیه صورت خواهد گرفت.»


اما ویراستار ارشد خبری روزنامه « ترکيش دیلی» می گوید: «دولت ترکیه در رابطه با هرگونه حمله به خاک عراق با مقامات ايالات متحده آمريکا مشورت خواهد کرد.»


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکيه هفته گذشته اظهار داشت که چنانچه ترکيه تصميم بگيرد به عراق حمله کند، آماده پرداخت هزینه های چنین حمله ای نیز خواهد بود.


آقای اردوغان گفت: دولت ترکيه مدت هاست تلاش می کند با مقامات عراق و ايالات متحده آمريکا دررابطه با اين مسئله همکاری کند، با اين حال شورشیان کرد عراق تاکنون تادیب نشده اند.


XS
SM
MD
LG