لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

دولت کانادا: کمک مالی به زلزله زدگان شامل تحريم ها نيست


دولت کانادا در تماس با جامعه ايرانی کانادا اعلام کرد که ايرانيان برای کمک به قربانيان زلزله استان آذربايجان شرقی می توانند کمک های مادی و غيرمادی ارسال کنند و اين کمک ها شامل تحريم ها نيستند.

جان وستون نماينده مجلس کانادا و جانشين نخست وزير کانادا در امور ايران ابتدای هفته گذشته در پاسخ پيگيری «مرکز بين المللی حقوق بشر» مبنی بر ارسال کمک نقدی به ايران آن را بدون اشکال دانسته و گفته بود کمک های انسانی ارتباطی به تحريم ها ندارند.

از سوی ديگر «کنگره ايرانيان کانادا» در نامه ای به وزير امور خارجه کانادا درخواست کرده بود تا رسما ابهامات مرتبط با ارسال کمک مالی به زلزله زدگان را برطرف کند تا سازمان هايی که کمک مالی جمع آوری می کنند با خيال راحت تر به کار خود ادامه دهند. وزارت خارجه در پاسخ به اين درخواست تاکيد کرد که ارسال کمک مالی بدون اشکال است.

وزارت خارجه در جوابيه خود می نويسد اگرچه تحريم ها بسياری از معاملات مالی ميان اشخاص در کانادا و ايران را ممنوع می کند اما يک استثنای صريحی در مورد فعاليتهايی که به منظور تامين امنيت زندگی بشر، تسکين مصيبت ، يا تهيه دارو و امکانات پزشکی وجود دارد.

وزارت خارجه کانادا در اين نامه تاکيد می کند که علارغم اعلام ايران برای دريافت کمک های بين المللی اما هيچ درخواستی برای کمک خارجی داده نشده و نهادهای وابسته به سازمان ملل و صليب سرخ که اثربخش ترين نهادها هستند نمی توانند به ايران کمک برسانند.

جان برد، وزير خارجه کانادا، از همان ابتدای وقوع زلزله با انتشار پيامی با مردم ايران ابراز همدردی کرد. تعدادی از وزيران و نمايندگان مجلس استانی و فدرال نيز بيانيه هايی در اين زمينه منتشر کرده اند.

در اين ميان، جامعه ايرانی با تشکيل ستاد و کمپين هايی مشغول جمع آوری کمک مالی برای زلزله آذربايجان است. گروه هايی مانند نارنج، گروه ايرانيان تورنتو، مرکز بين المللی حقوق بشر، بنياد زبان و فرهنگ آذربايجان ايران و چند نهاد ديگر در کانادا شرايط جذب کمک مالی را فراهم کرده اند.

جيم کريانيس، نماينده مجلس کانادا، از دولت کانادا درخواست کرده است تا به ازای هر دلاری که سازمان های غيردولتی از مردم دريافت می کنند دولت يک دلار کمک مالی اهدا کند. اين سياستمدار ليبرال در بيانيه ای از دولت خواست تا به وابستگان نزديک شهروندان ايرانی – کانادايی که در زلزله آذربايجان آسيب ديده اند ويزای توريسی اعطا کند تا با اقدام خود در کانادا ديدار کنند.
XS
SM
MD
LG