لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

کلينتون: محاکمه دو شهروند آمريکايی هيچ پايه و اساسی ندارد


هيلاری کلينتون، وزیر خارجه آمریکا
هيلاری کلينتون، وزیر خارجه آمریکا
هيلاری کلينتون، وزیر امور خارجه آمریکا، می‌گويد که محاکمه دو شهروند آمريکايی زندانی در ايران «هيچ پايه و اساسی» ندارد.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که مسعود شفیعی، وکیل این دو آمریکایی بازداشتی، خبر داده است که محاکمه آنها به اتهام جاسوسی و ورود غیرقانونی به ایران روز ۱۵ آبان (ششم نوامبر) آغاز می‌شود.

خانم کلینتون همچنین بار دیگر از ایران خواست تا این دو شهروند آمریکایی را آزاد کند.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی این دو شهروند آمریکایی به علاوه سارا شورد را که پیشتر آزاد شد به «ورود غیرقانونی به ایران و جاسوسی» متهم کرده‌اند.

با وجود اتهام جاسوسی، سارا شورد حدود یک ماه پیش و پس از میانجی‌گری مقامات کشور عمان با وثیقه پانصد هزار دلاری از زندان اوین آزاد شد و به آمریکا بازگشت.

خانم کلینتون ابراز امیدواری کرد که مقامات ایرانی راهی انسان‌دوستانه را انتخاب کرده و این دو شهروند آمریکایی را نیز آزاد کنند.

در همین حال آقای شفیعی به خبرگزاری فرانسه گفته است که دادگاه این آمریکایی‌ها روز ششم نوامبر ساعت ۱۰ صبح به ریاست قاضی عبدالقاسم صلواتی برگزار می‌شود.

محاکمه بسیاری از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم در ایران به ریاست این قاضی برگزار شده است.

آقای شفیعی همچنین گفت که وی به خانواده هر سه شهروند آمریکایی در مورد روز برگزاری دادگاه اطلاع داده است. وی گفت حضور سارا شورد در این دادگاه بستگی به نظر خانواده وی دارد.

آقای شفیعی افزود: «من به عنوان وکیل، وظیفه خود را برای دفاع از آنها در دادگاه انجام می‌دهم. عدم حضور سارا شورد در دادگاه می‌تواند موجب ضبط وثیقه شود.»

حدود ۱۵ ماه پیش مرزبانان ایرانی یک زن آمریکایی به نام سارا شورد را به همراه دو دوست او شین باوئر و جاش فتال در مناطق مرزی ایران و عراق بازداشت کردند.

خبر برگزاری دادگاه این دو آمریکایی چند روز پس از آن منتشر شده است که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، با تکرار اتهام جاسوسی علیه دو جوان آمریکایی بازداشت شده در ایران گفت که آنها باید منتظر محاکمه و صدور حکم قضایی باشند.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، نیز گفته بود که عدم حضور سارا شورد در دادگاه موجب ضبط وثیقه می‌شود.

در همین حال مادر شين باوئر در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشيتدپرس برگزاری دادگاه برای این دو آمريکايی بازداشتی را «کاملا مضحک» خوانده است.
XS
SM
MD
LG