لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

ادامه مذاکره هیات‌های کارشناسی ایران و ۱+۵ در وین


 علی‌اکبر صالحی رئيس سازمان انرژی اتمی ایران
علی‌اکبر صالحی رئيس سازمان انرژی اتمی ایران
مذاکرات تيم‌های کارشناسی ايران و گروه پنج به علاوه يک، روز پنجشنبه، نهم آبان، برای دومين روز پياپی در وين آغاز شد. این مذاکرات با حضور متخصصان هسته‌ای و تحریمی برگزار می شود.
مذاکرات کارشناسی محرمانه است و زمینه را برای دور بعدی گفت‌وهای ایران و گروه ۱+۵ که در روزهای ۱۵ و ۱۶ آبان برگزار می‌شود، مهیا ‌می‌کند.
در مذاکرات دو هفته پیش ایران با گروه ۱+۵ در ژنو توافق شده بود که برای پرداختن به جزییات، هیات‌های کارشناسی این بار با اضافه شدن کارشناسان جدید، گفت‌وگوها را به پیش ببرند.

به گزارش ایرنا، کارشناسان ايرانی از سه وزارتخانه نفت، صنعت، معدن و تجارت ،راه و شهرسازی و همچنين بانک مرکزی و سازمان انرژی اتمی در وين با کارشناسان گروه ۱+۵ گفت و گو می کنند.
به نوشته خبرگزاری ايسنا، مذاکرات روز دوم قرار است به موضوع تحريم‌ها اختصاص يابد.

شورای امنیت تاکنون با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی ایران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند. تحريم‌های يکجانبه‌ای نیز آمريکا و اتحاديه اروپا عليه تهران وضع کرده و شاهرگ‌های اقتصادی کشور از جمله بانک مرکزی و صنايع نفت و گاز را هدف قرار داده‌اند.
سرپرستی تيم کارشناسان ايران را حميد بعيدی‌نژاد، مديرکل امور اقتصادی و تخصصی بين‌المللی وزارت امور خارجه، بر عهده دارد و رياست تيم کارشناسی گروه ۱+۵ نيز بر عهده استفان کلمنت دستيار کاترين اشتون است.
محمد جواد ظریف، وزير امور خارجه ایران، پیشتر، با اشاره به درپيش بودن مذاکرات ايران و ۱+۵ گفت: «مقدمات اجلاس ۱+۵ هم به خوبی در حال برگزاری است. پس از دوسال، ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی برای شروع حل و فصل مشکلات گذشته به تفاهم رسيدند که تحول مثبت و مفيدی است.»
به گزارش رویترز، دیپلمات های غربی گفته اند که مذاکرات در وین می تواند برای تعیین چارچوب تفاهم مقدماتی بین تهران و قدرت های جهان مهم باشد.
این دیپلمات های می گویند هنوز هیچ موافقتی بین طرفین صورت نگرفته است.
کشورهای غربی چندین سال است که ایران را به پنهانکاری در برنامه هسته‌ای متهم می‌کنند. غنی‌سازی و به ویژه غنی‌سازی ۲۰ درصدی یکی از عمده نگرانی‌هایی است که این کشورها در مورد برنامه هسته‌ای ایران ابراز کرده‌اند.

علی‌اکبر صالحی رئيس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گويد توقفی در روند توليد اورانيوم ۲۰ درصد غنی شده درايران صورت نگرفته است.
پيشتر، حسين نقوی سخنگوی کميسيون امنيت ملی مجلس ايران از توقف غنی سازی ۲۰ درصدی اورانيوم در ايران خبر داده بود.
XS
SM
MD
LG