لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

زمین لرزه در قرقیزستان دست کم ۷۰ کشته بر جای گذاشت


مردی در کنار خانه ویران شده اش در نورا. (عکس: AFP)
مردی در کنار خانه ویران شده اش در نورا. (عکس: AFP)

زمين لرزه ای به قدرت ۶.۶ در مقياس ريشتر، يکشنبه شب گذشته، قرقيزستان را لرزاند و دست کم ۷۰ کشته و ۵۰ زخمی بر جای گذاشت.


وزارت امور اضطراری قرقيزستان روز دوشنبه اعلام کرد: اين ۶۵ نفر در شهر کوهستانی نورا در نزديکی مرز قرقيزستان با چين جان باختند.


خبرگزاری «اينترفکس» گزارش داد که ۱۲۰ خانه در اين منطقه بر اثر زلزله تخريب شده اند.


وزارت امور اضطراری قرقيزستان همچنين اعلام کرد که به دليل کوهستانی بودن منطقه آسيب ديده از زلزله کمک رسانی به قربانيان بسيار دشوار است و به کندی صورت می گيرد.


در دو روز گذشته، زمين لرزه های پياپی نقاطی از افغانستان و مناطقی در قرقيزستان، تاجيکستان و ازبکستان را به لرزه در آورده است.


پیشتر، گزارش ها حاکی از آن بود که نحستین زمين لرزه به قدرت ۶. ۶ دهم در مقياس ريشتر ، يکشنبه شب گذشته، ساعت ۲۲ به وقت محلی ، پنجاه کيلومتری شرق «قَرَه قُل » در تاجيکستان و ۶۰ کيلومتری شرق «ساری تاش » در قرقيزستان را لرزانده است و ۵۸ نفر بر اثر اين زلزله کشته و ۵۰ نفر زخمی شده اند.


پيش از اين، مرکز تحقيقات زمين شناسی آمريکا اعلام کرده بود که دو زمين لرزه در جنوب افغانستان رخ داده است.


مرکز تحقيقات زمين شناسی آمريکا افزود: زمين لرزه ای ديگر، به قدرت ۵.۱ دهم ريشتر در ساعت ۳ بامداد دوشنبه به وقت محلی ، استان «اوش» در قزقيزستان را به لرزه در آورده است.


مرکز تحقيقات زمين شناسی آمريکا نيز اعلام کرده است که زمين لرزه ای به شدت ۵.۹ در مقياس ريشتر ساعت سه و سی دقيقه بامداد دوشنبه به وقت محلی ، منطقه ای در هفتاد کيلومتری جنوب کابل در مرکز افغانستان را به لرزه در آورد.


اين مرکز همچنين گزارش داد که دقايقی بعد از همين زلزله، پس لرزه ای به قدرت ۵.۷ در مقياس ريشتر «سين کيانگ » در شمال غربی چين را تکان داد.


تاکنون خبری در مورد تلفات در کشوری به غیر از قرقیزستان گزارش نشده است .


XS
SM
MD
LG