لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

سه دانشمند جایزه نوبل پزشکی ۲۰۱۱ را از آن خود کردند


از چپ به راست : بروس بوتلر، ژول هوفمان و رالف استاینمن
از چپ به راست : بروس بوتلر، ژول هوفمان و رالف استاینمن

بروس بوتلر، ژول هوفمان و رالف استاينمن، سه دانشمند از آمريکا، فرانسه و کانادا، به طور مشترک جايزه نوبل پزشکی ۲۰۱۱ را، به خاطر پژوهش و کشفيات در زمينه فعال‌سازی دستگاه ايمنی بدن از آن خود کردند. در همین حال خبر رسید که رالف استاينمن هفته گذشته به علت بيماری سرطان درگذشته‌است.

به گزارش راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی، هيات داوران آکادمی نوبل اعلام کرد که تحقيقات و کشف اين سه دانشمند، چشم اندازهای جديدی برای درمان سرطان و بيماری های ديگر بوجود آورده است.

دکتر شهراد طاهری، استاد هورمون‌شناسی در بيرمنگهام انگلستان به راديو فردا می گويد حوزه کشفیات اين سه کارشناس در مورد ايمنی بدن و اینکه چگونه بدن از خودش دفاع می کند بوده‌است. به‌ویژه بروس بوتلر که در ۲۳ سالگی دکترای خود را گرفته است چندين سال در اين حوزه کار کرده است.

ژول هوفمان که در لوکزامبورگ متولد شده و شهروند فرانسه است به همراه بروس بوتلر چگونگی دفاع دستگاه ايمنی «ذاتی» بدن در برابر ویروس و باکتری و دیگر مهاجم‌ها را کشف کرده اند.

استاينمن در مورد دستگاه ايمنی «اکتسابی» بدن تحقيق کرده يعنی اينکه این سیستم ایمنی چگونه به ياد می آورد که پيشتر چه ويروس يا باکتری وارد بدن شده است.

به گفته هیات داوران آکادمی نوبل، کشفیات این سه دانشمند راه های جدیدی را برای مبارزه با بیماری های مختلفی مانند سرطان، التهاب و بیماری های عفونتی گشوده است.

جايزه نوبل به ارزش يک ميليون و ۴۸۰ هزار دلار است و برندگان روز ۱۰ دسامبر اين جايزه را در سوئد دريافت خواهند کرد.

در روزهای آینده برندگان جوایز نوبل فیزیک، شیمی، ادبیات، صلح و اقتصاد اعلام خواهند شد.

«رابرت ادواردز» دانشمند فيزيولوژيست ۸۵ ساله بريتانيايی، بپاس تحول و تکاملی که در زمينه «لقاح در لوله آزمايش» يا «باروری در شيشه» پديد آورد، جايزه پزشکی نوبل سال ۲۰۱۰، را از آن خود ساخت. فن آوری «باروری در شيشه» به ميليون ها زوج عقيم در گوشه و کنار جهان امکان داده است که صاحب فرزند شوند.

XS
SM
MD
LG