لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

احتمال توافق ۱+۵ برسر تدوين قطعنامه تازه عليه ايران


شورای امنیت از ایران بارها خواسته است تا غنی سازی را متوقف کند.
شورای امنیت از ایران بارها خواسته است تا غنی سازی را متوقف کند.

يک ديپلمات ارشد فرانسوی، روز دوشنبه،۲۱ ژانويه، اعلام کرد که وزيران امور خارجه کشورهای ۵+۱، احتمالا روز سه شنبه، در مورد پيش نويس قطعنامه تحريمی جديد عليه ايران، به توافق می رسند.


اين ديپلمات فرانسوی، که نخواست هويتش فاش شود به خبر گزاری آسوشيتدپرس گفت که وزيران امور خارجه پنج عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل، يعنی آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا و فرانسه به اضافه آلمان، که موسوم به کشورهای گروه ۵+۱ هستند، به توافق در مورد پيش نويس قطعنامه تحريمی جديد عليه ايران، بسيار نزديک شده اند.


وی افزود که وزيران امور خارجه اين شش کشور، احتمالا در جلسه فردا، سه شنبه، که در برلين برگزار می شود، به توافق نهايی در اين مورد خواهند رسید.


شورای امنيت سازمان ملل تاکنون دو بار جمهوری اسلامی ايران را تحريم کرده است و در جلسه روز سه شنبه در برلين، ممکن است که دور تازه ای از تحريم ها به تصويب برسد. شورای امنیت از ایران خواسته است تا غنی سازی را متوقف کند ولی تهران تاکنون از این امر سرپیچی کرده است.


اين ديپلمات فرانسوی، جزيياتی در مورد پيش نويس اين قطعنامه ارايه نداد ولی گفت که اين قطعنامه «متعادل و جدی» است.


روسيه و چين تاکنون اعلام کرده اند که مخالف تحريم های شديدتر عليه ايران هستند ولی غرب خواستار افزايش فشار بر جمهوری اسلامی است.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز دوشنبه، در مورد نشست برلین، به خبرنگاران گفت: «بهتر است نشست پنج به علاوه يک در برلين درباره ايران که فردا (سه شنبه) برگزار می شود، گزارش آخر آژانس انرژی هسته ای را مبنا قرار دهد.»


آقای حسينی گفته است:«متاسفانه برخی کشورها که در اين اجلاس حضور می يابند عليرغم گزارش های متعدد آژانس و تأکيد برادعی مبنی بر عدم انحراف فعاليت های هسته ای ايران و گزارش های نهادهای اطلاعاتی آمريکا به دنبال بهانه جويی بوده و برای ماهيت آژانس و مواضع فنی، حقوقی و قانونی آن اهميتی قائل نيستند.»


شورای امنيت خواستار توقف غنی سازی اورانيوم در ايران است ولی جمهوری اسلامی می گويد که اين برنامه اهداف صلح آميز دارد و حاضر به توقف برنامه غنی سازی نيست.


XS
SM
MD
LG