لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

«محجبه وغیر محجبه، در ترکیه جای دارند»


اردوغان:«ما راه خود را ادامه می دهیم.»
اردوغان:«ما راه خود را ادامه می دهیم.»

رجب طيب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، روز یکشنبه، طی سخنانی درباره تظاهرات هواداران جمهوری لاييک، ادعای آنها مبنی بر تلاش دولت برای ايجاد يک حکومت اسلامی را تکذيب کرد و گفت: «ما راه خود را با همان تصميم قبلی ادامه می دهيم. خواهيد ديد. تحولات روزهای اخير را می بينيد؟ ولی ما آرام هستيم.»


وی افزود: «دوستان عزيز من از ياد نبريد هر کس وظيفه خود را انجام می دهد و علی رغم اينها هيچ طرفی نبايد ناراحت شود.»


آقای اردوغان همچنین گفت که محجبه وغیر محجبه، در ترکیه جای دارند.


سخنان رجب طيب اردوغان در پاسخ به انتقاد شديد و کم سابقه ۵۴ نهاد مدنی از طرح لغو ممنوعیت استفاده از حجاب اسلامی در دانشگاه های این کشور بود.


این نهادهای مدنی از دادگاه قانون اساسی و آنانی را که حافظان جمهوری سکولار ترکيه توصيف می کنند، خواسته اند تا از تلاش های دولت در مورد این امر جلوگیری کنند.


از ساعت ۲ بعد از ظهر شنبه به وقت محلی، صدها هزار تن از ساکنين آنکارا با فراخوان سازمان زنان مدرن ترکيه و حمايت ده ها نهاد مستقل مدنی، در مقابل مقبره آتاتورک بنيان گذار جمهوری ترکيه، تجمع کردند.


شرکت کنندگان در اين ميتينگ عليه دولت شعار سردادند و خواستارجلوگيری از تصويب لايحه حزب حاکم، حزب عدالت و توسعه برای لغو قانون ممنوعيت حجاب بانوان شدند.


بحريه اوزجان ۷۰ ساله در باره دلايل شرکت خود در اين تظاهرات گفت: «می دانيد چرا به اينجا آمده ام؟ برای اينکه دو موضوع را به رجب طيب اردوغان بگويم و آن اين که طيب ما را عصبانی نکن، کاسه صبر ما را لبريز نکن. ترکيه و مردم ما را راحت بگذار. از ادرنه تا وان يک ميهن يک پارچه دارم. مي خواهی با جنگ می خواهی با صلح يک وجب اين خاک را به کسی نمی دهيم.»


«اینجا هم مانند ایران خواهد شد»


«حجاب برگرفته از فرهنگ ما نيست. اين يک موضوع بسيار واضح و روشن است.»
دنيز بايکال رهبر حزب جمهوری مردم

طارق ارسلان که وکيل دادگستری است، در حاليکه يونيفورم نظامی دوران آتاتورک را پوشيده و پرچم ترکيه را در دست دارد، گفت: «معتقديم ترکيه را به قعر تاريکی هدايت می کنند. همين جريان در ايران روی داد. زمانيکه انقلاب ايران آغاز شد، از مردم و روشنفکران آنجا کمک خواستند، اما سپس همه اصول انقلاب را نقض کردند. ترکيه نيز اکنون در اين مسير قرار دارد. قطعا اينک روشنفکران ما نظاره گر حجاب اسلامی هستند، اما صدايی از آنها شنيده نمی شود.»


وی افزود:«اينجا هم مانند ايران خواهد شد و عين همان مدل به ترکيه نيز خواهد آمد. معتقديم برای اينکه وارد تاريکی نشويم، بايد واکنش خود را نشان دهيم.»


روز يکشنبه، ۱۴ بهمن ماه، سازمان زنان مدرن ترکيه و بنياد ترکيه مدرن اعلام کردند: «روز شنبه آينده تجمع اعتراضی ديگری را در مقابل مجلس ملی ترکيه برگزار خواهند کرد.»


از سوی ديگر قرار است روز چهارشنبه اين هفته، لايحه لغو ممنوعيت حجاب اسلامی بانوان در مراکز آموزش عالی که توسط حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی تهيه و تدوين شده، در مجلس ملی به رأی گذارده شود.


با اينکه حزب حاکم با حمايت حزب حرکت ملی به سادگی مي تواند اين لايحه را به تصويب برساند، اما واکنش روبه گسترش ملی گرايان چالش سياسی تازه ای را در ترکيه ايجاد کرده است.


ملی گرايان ترک هشدار داده اند که جمهوری لاييک ترکيه با لغو قانون ممنوعيت حجاب به مخاطره می افتد.


دنيز بايکال، رهبر حزب جمهوری مردم که از مخالفين سرسخت آزادی حجاب اسلامی در دانشگاه ها است، می گويد: «حجاب برگرفته از فرهنگ ما نيست. اين يک موضوع بسيار واضح و روشن است.»


وی می افزاید:« آنها (اسلامگرايان) می گويند: شما نبايد تار مويی را هم ببينيد. اگر تار موی شما ديده شود، قبول نيست. شما حق ديدن آنرا نداريد و يا نشان دادن موی سر بزرگترين گناه است. اين نه در اسلام و نه در اصول عملی و اعتقادی و نه در فرهنگ ما با يک هزار سال تجربه اسلام، وجود ندارد. اين تحميل حجاب در در ۲۵ تا ۳۰ سال گذشته وارد شده و در واقع پديدهای وارداتی از خارج است که به مساله روز ما تبديل شده است.»


به گفته دنيز بايکال، حجاب نمادی سياسی است که اگر اجازه داد وارد نهادهای آموزشی و دولتی شود، به مفهوم آنستکه اجازه دهيم جمهوری لاييک ترکيه تغيير يابد.


XS
SM
MD
LG