لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

«احمدی نژاد وعده های توخالی زیادی می‌دهد»


ويکتوريا نولند
ويکتوريا نولند

سخنگوی وزارت خارجۀ آمريکا روز جمعه پيشنهاد ايران در مورد توقف غنی‌سازی بيست‌درصدی اورانيوم را «بی‌اعتبار» دانست و گفت: «احمدی‌نژاد وعده‌های توخالی زیادی می‌دهد.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ويکتوريا نولند سخنگوی وزارت خارجۀ آمريکا روز جمعه در نشست خبری خود گفت: «احمدی‌نژاد وعده‌های توخالی زیادی داده است. او دقيقا می داند چه بايد رخ دهد.اگر ايران پيشنهادی جدی دارد بايد آن را به آژانس بين المللی انرژی هسته ای ارائه دهد.»

ظاهرا اشاره خانم نولند به مصاحبه هفته گذشته محمود احمدی‌نژاد با نشريه نيويورک تايمز است که او گفته بود: «اگر غرب سوخت اتمی غنی شده بيست درصدی را برای ايران فراهم کند، ايران با خوشحالی روند غنی سازی اورانيوم را متوقف می‌کند.»

در حالی که ایران اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود را همواره رد می‌کند، کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا، تهران را صریحا به داشتن برنامه نظامی متهم می‌کنند.

واشینگتن همچنین اظهارات اخیر مقام‌های ایرانی برای حل و فصل مسائل هسته‌ای را جدی ندانسته و آن را «فضا سازی» و اقدامی برای «تغییر افکار عمومی» خوانده است.

به تازگی سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در نامه‌ای به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از اعلام آمادگی تهران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای سخن گفت.

در واکنش به این نامه، کاترین اشتون گفت: «اگر ايران آماده باشد که به صورت جدی وارد مذاکرات واقعی برای حل نگرانی‌های جامعه بين‌ ‌المللی در خصوص برنامه هسته‌ای‌ا‌ش شود، ما نيز مايل خواهيم بود به زودی بر سر چگونگی و زمان مذاکرات آينده توافق کنيم.»

این همه در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود صریحا از «نگرانی فزاینده» این نهاد درباره احتمال وجود برنامه نظامی هسته‌ای در ایران سخن گفت.

غنی‌سازی اورانیوم و ساخت و توسعه موشک‌های بالستیک از جمله مواردی است که مقام‌های کشورهای غربی به شدت به آن با سوء ظن می‌نگرند.

XS
SM
MD
LG