لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۰

ابراز نا امیدی آلمان از پیشرفت در حل برنامه اتمی ایران


آنگلا مرکل می گوید که ما در مسیر پیشرفت در حل برنامه اتمی ایران قرار نداریم.(عکس: EPA)
آنگلا مرکل می گوید که ما در مسیر پیشرفت در حل برنامه اتمی ایران قرار نداریم.(عکس: EPA)

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز سه شنبه نسبت به پیشرفت در منازعه اتمی جمهوری اسلامی ایران ابراز نا امیدی کرد.


وی که در یک کنفرانس مشترک خبری با همتای قطری خود در برلین سخن می گفت، اظهار داشت: ما از پیشرفت در این مسئله استقبال می کنیم ولی متاسفانه در این مسیر قرار نداریم.


شیخ حمد بن جاسم بن جابر ال ثانی، نخست وزیر قطر نیز در این زمینه بر لزوم انجام گفت وگو تا اعمال تحریم ها تاکید کرد و گفت: «تحریم ها سازنده نیستند. در منطقه ما این بسیار مهم است که مسئله به صورت مسالمت آمیز و بدون خشونت حل و فصل شود.»


هفته گذشته، گوردون براون، نخست وزير بريتانيا و جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در ديدار با يکديگر ضمن تاکيد بر لزوم جلوگيری از دستيابی ايران به توانايی ساخت بمب اتمی بر افزايش تحريم های بين المللی پافشاری کردند.


در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه گفت که مذاکرات شش جانبه در باره برنامه اتمی ایران ممکن است که ماه آینده در لندن برگزار شود.


آقای لاروف اظهار داشت: مناسب است که گفت وگوهای مربوط به ایران همان زمانی انجام شود که نشست میانجی گرهای چهار کشور برای صلح خاورمیانه در روزهای اول و دوم ماه مه برگزار می شود.


  • «مذاکرات شش جانبه در باره برنامه اتمی ایران ممکن است که ماه آینده در لندن برگزار شود.»
وزیر امور خارجه روسیه

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، وزیر امور خارجه روسیه گفت: من مایلم که نشست شش جانبه در باره ایران در لندن برگزار شود.


آخرین مذاکرات پنج کشور عضو دائم شورای امنیت همراه با آلمان ماه جاری در شانگهای چین برگزار شد و بدون دست یافتن به نتیجه ای در باره اقدامات آینده پیرامون برنامه هسته ای جمهوری اسلامی پایان یافت.


پایان مذاکرات هاینونن در تهران


از سوی دیگر اعلام شد که گفت و گوهای دو روزه میان اولی هاینونن، معاون امور پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی با مقامات اتمی ایران در تهران روز سه شنبه پایان یافت.


مقام های ایران هنوز در باره محتوای مذاکرات و نتایج آن اظهار نظر رسمی نکرده اند ولی خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود گزارش داد که این مذاکرات «مثبت» بوده است.


مقام های آژانس نیز حاضر نشده اند تا پیش از بازگشت آقای هاینونن به وین در باره نتایج گفت وگوهای وی در تهران اعلام نظر کنند.


بر اساس گزارش های منتشره، هدف از سفر هئیت نمایندگی آژانس به ایران گفت وگو در باره «مطالعات ادعایی» ایران در حوزه برنامه نظامی – اتمی بوده است که سازمان های اطلاعاتی غرب اسنادی در این رابطه در اختیار آژانس قرار داده بودند.


آژانس می گويد بر اساس اسنادی که در اختيار آن قرار گرفته است، ايران در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريع تر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، فعاليت زيادی داشته است.


ایران این اسناد را «ساختگی و جعلی» خوانده است ولی در عین حال این موضوع را نیز رد نکرد که سفر آقای هاینونن برای بحث پیرامون این موضوع است.


یک مقام ایرانی که نام او فاش نشده است، به خبرگزاری ایسنا گفته است: « از آنجايی که بين ايران و آژانس بر سر بررسی مطالعات ادعايی اختلاف نظر وجود دارد، ديدار و گفت وگوی ... طرفين تنها به چگونگی رسيدن به راه حلی برای بررسی اين مسئله (مطالعات ادعايی) می پردازد.»


محمد البرادعی اسفند ماه سال گذشته در سخنانی در نشست شورای حکام آژانس در وين، اتهام «پيشرفت های نظامی هسته ای ايران» را « بسيار جدی» خواند و از جمهوری اسلامی خواست تا «به صورت فعال و داوطلبانه با آژانس همکاری کند.»


وی گفته بود: «تا زمانی که آژانس پاسخ روشنی را به سوال های خود در اين باره دريافت نکرده باشد و ايران نيز با اجرای پروتکل الحاقی به آژانس اجازه بازرسی های سر زده را نداده باشد، آژانس نمی تواند با اطمينان بگويد که ماهيت برنامه هسته ای ايران مسالمت آميز است.»


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها از سال ۲۰۰۶ به گسترش فعاليت های غنی سازی خود اقدام کرده است.


ايران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی اين کشور است و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است. اين در حالی است که کشورهای غربی نگران آن هستند که ايران اين تکنولوژی را برای دستيابی به سلاح هسته ای به کار گيرد.


XS
SM
MD
LG