لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

برادعی: در بررسی سابقه برنامه اتمی ایران پیشرفت داشته ایم


مدیر کل آژانس می گوید که گزارش او در اواخر ماه فوریه به شورای حکام ارائه می شود.
مدیر کل آژانس می گوید که گزارش او در اواخر ماه فوریه به شورای حکام ارائه می شود.


محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز یکشنبه گفت: پیشرفت هایی در پایان دادن به بررسی سابقه برنامه اتمی ایران حاصل شده است که در گزارش آینده او منعکس خواهد شد.


البرادعی افزود: او همچنان امیدوار است که ایران اجازه دهد که آژانس بازرسی های بیشتری انجام دهد تا به گفته او، برنامه حال حاضر ایران شفاف تر شود.


مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از دیدار با عمر موسی، دبیرکل اتحادیه عرب در قاهره در گفت و گو با خبرنگاران اشاره کرد که گزارش بعدی وی به شورای حکام آژانس اواخر ماه فوریه ارائه خواهد شد.



وی اظهارداشت: ما به پیشرفتهای خوبی برای حل مسایل باقیمانده درباره گذشته برنامه اتمی ایران دست پیدا کرده ایم.
  • «آژانس می تواند بازرسی انجام دهد و درباره گذشته و حال تضمین دهد ولی نمی توانیم مقاصد آتی را پیش بینی کنیم.»
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی


در جریان سفر محمد البرادعی به تهران که در روزهای یازدهم و دوازدهم ژانویه صورت گرفت، جمهوری اسلامی موافقت کرد تا اواسط ماه فوریه به پرسشهای باقیمانده آژانس درباره گذشته برنامه اتمی خود پاسخ دهد.

دیپلمات ها گفته اند که در جریان این سفر، ایران اطلاعاتی درباره تلاشهای خود برای تولید نسل جدیدی از سانتریفیوژها ارائه کرده که قادر است اورانیوم را با سرعت بیشتری غنی سازی کند و همچنین به مدیرکل آژانس و دستیاران او اجازه داده شد تا از یک کارگاه آموزشی برای توسعه این سانتریفیوژها بازدید کند.


«آمریکا با ایران گفت وگو کند»


مدیرکل آژانس درباره اتهامات وارده از سوی غرب علیه ایران و برنامه اتمی این کشور گفته است: آژانس می تواند بازرسی انجام دهد و درباره گذشته و حال تضمین دهد ولی نمی توانیم مقاصد آتی را پیش بینی کنیم.


وی از واشینگتن خواست به جای منزوی کردن ایران، با این کشور به گفت و گو بپردازد.


جمهوری اسلامی ایران همواره از برنامه اتمی خود و به ویژه غنی سازی اورانیوم دفاع کرده و این برنامه را در راستای اهداف صلح آمیز ارزیابی می کند. این در حالی است که کشورهای غربی نگران آن هستند که ایران در پوشش برنامه هسته ای خود به دنبال تولید سلاح اتمی باشد.


شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب دو قطعنامه از جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا برنامه غنی سازی اورانیوم را که کاربرد دوگانه نظامی و غیرنظامی دارد به حال تعلیق درآورد و با آژانس همکاری کاملی داشته باشد.


این در حالی است که تهران توقف برنامه غنی سازی اورانیوم را رد کرده است.


  • «قطعنامه پیشنهادی سازمان ملل حاوی پیام های روشنی برای ایران است و این کشور باید همکاری کاملی با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته باشد.»
معاون وزیر امور خارجه روسیه

در واکنش به آنچه که مقابله جویی جمهوری اسلامی با قطعنامه های سازمان ملل خوانده شده است، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت شامل آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه همراه با آلمان پیش نویس قطعنامه سوم تحریم علیه ایران را به شورای امنیت ارائه کرده اند تا تحریم های سابق را تشدید کنند.


پیام روشن قطعنامه سوم


در همین حال، یک مقام روسی می گوید: قطعنامه پیشنهادی سازمان ملل حاوی «پیام های روشنی» برای ایران است و این کشور باید همکاری کاملی با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته باشد.


سرگئی کیسلیاک، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه ای با خبرگزاری اینترفاکس گفته است: « وقتی این قطعنامه منتشر شود شما خواهید دید که آن حاوی پیام های روشنی به ایران است و انتظار می رود که تحریم های پیشین اعمال شده توسط شورای امنیت سازمان ملل را گسترش دهد.»


به گفته وی، «آنچه که مورد نیاز است این است که ایران همکاری کاملی با شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته باشد.»


XS
SM
MD
LG