لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

فعال شدن یک آتشفشان در اندونزى هزاران نفر را فرارى داد


خاکسترهاى ناشى از فعال شدن آتشفشان سینابونگ تا ارتفاع ۱۵۰۰ متر به آسمان پرتاب شده است
خاکسترهاى ناشى از فعال شدن آتشفشان سینابونگ تا ارتفاع ۱۵۰۰ متر به آسمان پرتاب شده است
فعال شدن یک آتشفشان در جزیره سوماترا اندونزى پس از ۴۰۰ سال باعث پراکنده شدن ابرهایى از دود و خاکستر بر فراز منطقه شد و هزاران نفر از ساکنان جزیره را وادار کرد تا مناطق مسکونى را ترک کنند.

گزارش‌ها حاکى است که مقام‌هاى اندونزى روز یکشنبه و پس از فعال شدن آتشفشان «سینا بونگ» که کل منطقه را با ابرى سیاه پوشانده است، هشدار قرمز صادر کرده‌اند.

سورونو، یکى از مسئولان مرکز ملى هشدار براى حوادث آتشفشانى اندونزى، در این زمینه گفته است که «خطر بسیار نزدیک است و به همین دلیل ما هشدار را به بالاترین سطح آن یعنى هشدار قرمز افزایش داده‌ایم.»

وى افزوده است که خاکسترهاى ناشى از فعال شدن این آتشفشان تا ارتفاع ۱۵۰۰ متر به آسمان پرتاب شده است.

آتشفشان سینابونگ در ارتفاع دو هزار و ۴۶۰ مترى از سطح دریا و در شمال جزیره سوماتر قرار دارد و ظرف ۴۰۰ سال گذشته فوران نکرده بود ولى از روز جمعه برخى فعالیت‌ها در آن مشاهده شده است.

آقاى سورونو گفته است که تیم ما همراه با مقام‌هاى محلى وضعیت را در منطقه زیر نظر گرفته‌اند.

در همین حال گزارش خبرگزارى‌ها حاکی از آن است که تا کنون حدود ۹ هزار و ۳۰۰ نفر خانه و کاشانه خود را در روستاهاى اطراف آتشفشان ترک کرده و شش کیلومتر از منطقه نیز «محدوده ممنوعه» اعلام شده است.

محمد آگوس ویبیسونو از مسئولان محلى جزیره سوماترا خبر داده که خاکسترهاى آتشفشانى تا محدوده ۳۰ کیلومترى آن پراکنده شده و بسیارى از افرادى که از روستاها تحلیه شده‌اند، کشاورز بوده‌اند.

به گفته وى، خاکستر خانه‌هاى تمام روستاهاى محلى را پوشانده است.

هنوز از میزان تلفات یا مجروحان ناشى از فعالیت این آتشفشان گزارشى منتشر نشده است.

اندونزى بر روى «خط آتش» اقیانوس آرام قرار دارد که در مناطق مستقر بر روى این دایره، آتشفشان‌هاى زیادى فعال بوده و یا خطر زمین‌لرزه در آن بسیار بالاست. این کشور بیش از هر کشور دیگرى داراى آتشفشان‌هاى فعال است.

اوایل ماه جارى، پس از اینکه آتشفشان کارانگتان در ارتفاع یک هزار و ۷۸۴ مترى از سطح دریا شروع به فعالیت کرد، چهار نفر ناپدید شدند.

پیشتر نیز آتشفشانى در نزدیکى جزیره بالى اندونزى فوران کرد که گرد و غبار را تا ارتفاع ۱۵۰۰ زمین به آسمان پرتاب کرد.
XS
SM
MD
LG