لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

«تحویل رادار پیشرفته به اسرائیل» در دستور کار مذاکرات بوش


سفر روز چهارشنبه بوش به اسرائیل دومین سفر او به این کشور ظرف چهار ماه گذشته است.(عکس: EPA)
سفر روز چهارشنبه بوش به اسرائیل دومین سفر او به این کشور ظرف چهار ماه گذشته است.(عکس: EPA)

در آستانه سفر دوباره رييس جمهوری آمريکا به اسرائيل، سيستم راداری جديدی که می تواند قدرت نظامی اين کشور را در برابر موشک های باليستيک و دور پرواز به ميزان چشمگيری تقويت کند در دستور کار مذاکرات مقام های دو کشور است.


قرار است جورج بوش که روز چهارشنبه، ۱۴ ماه مه، به اسرائيل خواهد آمد، پيرامون اين سيستم راداری با ميزبانان خود مذاکره کند.


روزنامه اسرائيلی «معاريو» روز يکشنبه به نقل از مقام های اسرائيلی که در مذاکرات مربوط به اين موضوع دخيل هستند، نوشت: «تحويل اين سيستم بيانگر نگرانی عميق ايالات متحده از امنيت اسرائيل در برابر خطراتی است که اين کشور را بويژه از ناحيه موشک های دور پرواز جمهوری اسلامی ايران تهديد می کند.»


همچنين مارک کرک، يک عضو مجلس نمايندگان ايالات متحده از حزب جمهوريخواه که در مذاکرات مربوط به اين موضوع شرکت داشته، به خبرگزاری ها گفت: «سيستم راداری که آمريکا تحويل آن را به اسرائيل در نظر دارد، دومين موضوع مهمی است که پس از لزوم پيشبرد صلح خاورميانه در دستور کار سفر پرزيدنت جورج بوش به اسرائيل قراردارد.»


تحویل سيستم پيشرفته جديد راداری ساخت آمريکا تقويت توان بازدارندگی اسرائيل در برابر موشک های دور پرواز ايرانی شهاب - سه توصيف شده است.


اين عضو مجلس نمايندگان اين امر را برای تضمين صلح خاورميانه و امنيت اسرائيل «مهم» توصيف کرد.

ريکی اليسون، يک کارشناس سيستم های دفاعی که از مناسبات نزديکی با پنتاگون و کارخانه های نظامی سازنده سخت افزارهای اين سيستم ها برخورداراست، گفت: «دادن سيستم پيشرفته راداری از سوی آمريکا به اسرائيل امری است که هم اينک مطرح است و بر روی ميز مذاکرات دو کشور قرار دارد.»


بنابر گزارش ها، سيستم راداری که رييس جمهوری ايالات متحده، تحويل آن را به اسرائيل در سفر پيش روی خود به اورشليم پيشنهاد خواهد کرد، بر اساس پرتو افشانی رنتگن عمل می کند و از دقت چشمگيری برخوردار است.


اين سيستم قادر است موشک های دور پرواز با کلاهک های اتمی، بيولوژيک يا شيميائی را که به فضا پرتاب شده اند، شناسايی کند.


مقامات و کارشناسان پنتاگون (وزارت دفاع ايالات متحده) تاکيد دارند که سيستم راداری مزبور، « از توانمندی های فوق العاده» برخورداراست.


اين سيستم از فاصله ۴۷۰۰ کيلومتری، نيز هر شیی و جسمی را به اندازه يک توپ بيسبال شناسايی و رد گيری می کند.


طراحی و توليد اين سيستم با هزينه چند ميليارد دلاری و سيستم های پيشرفته مشابه در حيطه اختيارات آژانس موشکی در پنتاگون است.


ريچارد لاينر، سخنگوی آژانس موشکی وزارت دفاع آمريکا گفت: «دادن سيستم راداری جديد به اسرائيل، يک تصميم سياسی است و به دستورات کادر سياسی آمريکا بستگی دارد.»


اين سخنگو گفت: «درجريان سفر پرزيدنت جورج بوش به اسرائيل، بيانيه ای رسمی از سوی پنتاگون در اين باره صادر نخواهد شد.»


تحویل سيستم پيشرفته جديد راداری ساخت آمريکا تقويت توان بازدارندگی اسرائيل در برابر موشک های دور پرواز ايرانی شهاب - سه توصيف شده است.


در صورت پرتاب شهاب – سه از ايران به اسرائيل، يازده دقيقه طول می کشد تا نقطه ای در اسرائيل را هدف قراردهد.


در ماه های اخير ايالات متحده و اسرائيل در چارچوب رشته مذاکرات استراتژيک خود، راه های کمک رسانی آمريکا به اسرائيل را در صورت وقوع يک بحران نظامی جدی بررسی کرده اند.

سيستم آمريکايی شش بار سريعتر از سيستم ضد موشکی «پيکان» (آرو) ساخت اسرائيل عمل می کند.


اسرائيل از اوائل دهه نود ميلادی که مورد حمله ۳۹ فروند موشک زمين پايه اسکاد عراق قرار گرفت، سيستم موشک ضد موشک «پيکان» را طراحی و توليد کرد و در سال های اخير پيوسته آن را ارتقاء داده است.


بدنبال آخرين آزمايش سيستم «پيکان» که دو ماه پيش صورت گرفت، مقامات اسرائيل گفتند، اين سيستم برای مقابله با موشک های احتمالی شهاب - سه کفايت می کند.


اما نگرانی های اسرائيل در پی اظهارات فرماندهان نظامی ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی عميق تر شده است.


معاون فرمانده ارتش ايران اخيرا گفته است: در صورت وقوع حمله ای از سوی اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران، جمهوری اسلامی می تواند اسرائيل را نابود کند.


در ماه های اخير ايالات متحده و اسرائيل در چارچوب رشته مذاکرات استراتژيک خود، راه های کمک رسانی آمريکا به اسرائيل را در صورت وقوع يک بحران نظامی جدی بررسی کرده اند.



نزديک شدن پايان دوران رياست جمهوری جورج بوش درآمريکا در حالی که پرونده هسته ای ايران به قوت خود باقی است و مسائل صلح خاورميانه نيز پيشرفت چشمگيری نداشته، نگرانی های دولتمردان و فرماندهان ارتش اسرائيل را شدت بخشيده است.


جورج بوش ۱۴ ماه مه سفر به اسرائيل را آغازمی کند. اين، دومين بار در چهار ماه اخير است که رييس جمهوری آمريکا به اسرائيل می آيد.


او تا پيش از سفر اخير، که ماه ژانويه صورت گرفت، در هفت سال رياست جمهوری خود به اسرائيل نيامده بود.


هر چند اسرائيل جشن های شصتمين سالروز استقلال خود را طبق تاريخ عبری برگزار کرده، اما سلسله برنامه هايی نيز طبق تقويم ميلادی در شصتمين سالروز استقلال اسرائيل در روزهای آينده با شرکت رهبران ده ها کشور جهان در اورشليم برگزار می کند.


اعلام شد که جورج بوش پس از اسرائيل، از مصر و عربستان سعودی نيز ديدار خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG