لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

انتقاد رييس مجلس ايران از سياست خاورميانه اى اوباما


على لاريجانى اعلام كرد كه مجلس شوراى اسلامى ايران بازسازى بناى «پارلمان فلسطينى» در غزه را بر عهده مى گيرد.
على لاريجانى اعلام كرد كه مجلس شوراى اسلامى ايران بازسازى بناى «پارلمان فلسطينى» در غزه را بر عهده مى گيرد.
على لاريجانى، رييس مجلس هشتم با انتقاد از باراك اوباما گفت كه ايران شك دارد كه سياست خاورميانه اى رييس جمهور آمريكا از دولت جرج بوش متفاوت باشد.

اين مقام ايرانى روز يكشنبه در سخنانى با اشاره به شعار «تغيير» باراك اوباما گفت: «سكوت در بازى جنايتكارانه اسراييل نسبت به غزه و حمايت عملى از اين رژيم، شوك زيادى در تئورى تغيير ايجاد كرده است.»

وى همچنين به سياست تازه آمريكا در قبال برنامه اتمى ايران اشاره كرد و گفت: «به نظر مى رسد رفتار آمريكا در ۱ + ۵ و مسئله اتمى آزمون ديگرى است كه نسبت الفاظ تغيير در لسان دولتمردان آمريكا با واقعيت را براى ملت ايران بهتر نشان خواهد داد.»

آقاى لاريجانى مى گويد كه مجموعه اقدامات دولت جديد آمريكا در قبال اين مسائل از سوى ايران به طور جدى رصد مى شود.

باراك اوباما روز پنجشنبه هنگام معرفى جرج ميچل، به عنوان نماينده ويژه آمريكا در امور خاورميانه اعلام كرد كه اسرائيل حق دارد تا از خود در برابر حملات موشكى گروه حماس دفاع كند.

رييس جمهور جديد آمريكا از حماس خواست تا پرتاب موشك به خاك اسرائيل را متوقف كند و در عين حال اسرائيل را ترغيب كرد تا گذرگاه هاى مرزى نوار غزه را به منظور كمك رسانى براى مردم اين منطقه باز كند
.
وى با ابراز تاسف عميق از كشته شدن شهروندان غير نظامى در جريان درگيرى هاى اخير در غزه از جامعه بين المللى خواست تا با اعزام ناظرانى به اين منطقه بر روند آتش بس پايدار نظارت كنند.

موضع منفى رييس مجلس شوراى اسلامى در باره سياست خاورميانه اى باراك اوباما چند روز پس از آن ابراز مى شود كه منوچهر متكى، وزير امور خارجه ايران با اتخاذ لحن متعادلى گفته بود كه ما منتظر رهيافت دولت جديد آمريكا هستيم.

روزنامه تندروى «جمهورى اسلامى» نيز روز يكشنبه در سرمقاله خود با انتقاد از رييس جمهورى آمريكا گفت: «در اولين گام، اوباما موضعگيرى كاملا منفى و نااميد كننده اى نسبت به مسئله فلسطين كرده است.»

موضع منفى رييس مجلس شوراى اسلامى در باره سياست خاورميانه اى باراك اوباما چند روز پس از آن ابراز مى شود كه منوچهر متكى، وزير امور خارجه ايران با اتخاذ لحن متعادلى گفته بود كه ما منتظر رهيافت دولت جديد آمريكا هستيم.
اين موضعگيرى ها در حالى بيان مى شود كه آيت الله على خامنه اى، رهبر ايران، و محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى اسلامى، كه در حال حاضر نقش كليدى در سياست خارجى ايران دارند، در باره اظهارات رييس جمهور جديد آمريكا سكوت كرده اند.

بازسازى «پارلمان فلسطينى»

على لاريجانى در بخش ديگرى از سخنان خود اعلام كرد كه مجلس شوراى اسلامى ايران بازسازى بناى «پارلمان فلسطينى» در غزه را بر عهده مى گيرد.

«پارلمان فلسطينى» كه تنها نمايندگان حماس در آن حضور دارند همراه با بسيارى از مدارس، خانه ها و ساختمان هاى متعلق به اين گروه در جريان جنگ ۲۲ روزه اسرائيل ويران شده است. گروه حماس در ژوئن سال ۲۰۰۷ و پس از درگيرى هاى شديد با نيروهاى فتح توانست كنترل كامل نوار غزه را در دست گيرد.

از آن زمان كشورهاى عربى و غربى تشكيلات خودگردان فلسطينى به رهبرى محمود عباس، و سلام فياض، نخست وزير فلسطينى را به عنوان دولت قانونى اين منطقه به رسميت مى شناسند ولى جمهورى اسلامى ايران همچنان از اسماعيل هنيه به عنوان نخست وزير قانونى فلسطينى نام مى برد.

در تحول ديگرى در ارتباط با غزه، گزارش هاى منتشره حاكى است كه نمانيدگان گروه حماس هم اكنون در قاهره به سر مى برند تا در باره طرح مصر براى آتش بس پايدار در غزه به رايزنى بپردازند. عاموس گيلعاد، نماينده اسرائيل نيز در اين زمينه به طور جداگانه با مقامات مصرى در حال رايزنى است.

حماس مى گويد كه حاضر است قرارداد يكساله آتش بس با اسرائيل امضاء كند ولى مشروط به اينكه تمام گذرگاه هاى مرزى نوار غزه باز شوند.

اسرائيل مخالف گشايش همه گذرگاه ها است و گفته است كه بايد از مسلح شدن مجدد حماس از طريق قاچاق سلاح و مهمات جلوگيرى شود.
XS
SM
MD
LG