لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۴

نخستین سفر رسمی نخست وزیر عراق به سوریه


آقای مالکی اوایل ماه جاری نیز به ایران سفر کرده بود.
آقای مالکی اوایل ماه جاری نیز به ایران سفر کرده بود.

نوری المالکی، نخست وزير عراق روز دوشنبه به سوريه رفت که نخستين سفر رسمی وی به کشوری است که به گفته آمريکا، حامی تروريسم است.


آقای مالکی اوايل ماه جاری نيز از ايران ديدار کرد که همراه با سوريه متهم به افزايش خشونت ها در عراق و ارسال اسلحه به شورشيان اين کشور هستند.


عراق و سوريه پس از ۲۶ سال در نوامبر سال گذشته روابط ديپلماتيک ميان خود را تجديد کردند. اين روابط بدليل آنچه که حمايت دمشق از تهران در جريان جنگ هشت ساله عراق و ايران عنوان شد در زمان رژيم صدام حسين قطع شده بود.


عراق و سوريه پس از ۲۶ سال در نوامبر سال گذشته روابط ديپلماتيک ميان خود را تجديد کردند. اين روابط بدليل آنچه که حمايت دمشق از تهران در جريان جنگ هشت ساله عراق و ايران عنوان شد در زمان رژيم صدام حسين قطع شده بود.

سفر آقای مالکی سه روز به طول خواهد انجاميد و وزرای نفت، بازرگانی و کشور عراق وی را در جريان ديدارهايش در دمشق همراهی می کنند.


موضوع پناهنگان عراقی در سوريه از جمله موارد مورد بحث نخست وزير عراق در اين سفر اعلام شده است.


ديدار وزير خارجه فرانسه از بغداد


از سوی دیگر، برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه روز يکشنبه وارد عراق شد که نخستين سفر يک مقام بلندپايه فرانسوی به عراق پس از حمله آمريکا به اين کشور در سال ۲۰۰۳ محسوب می شود.


اين سفر در زمانی صورت می گيرد که نيکلا سرکوزی،رییس جمهوری فرانسه، اخيرا در تعطيلات خود در آمريکا با جرج بوش، رييس جمهوری اين کشور ديدار کرد و به گفته کارشناسان، سفر آقای کوشنر گامی برای تحکيم روابط ميان پاريس و واشينگتن است.


آقای سرکوزی که در ماه مه به ریاست جمهوری انتخاب شد بر خواست کشورش مبنی بر بهبود روابط با آمريکا تاکيد کرده و گفته است که فرانسه می خواهد دوست آمريکا باشد.


فرانسه در زمان جنگ عراق از منتقدين سرسخت حمله آمريکا بود و روابط دو کشور در سال های اخير دچار تنش هايی شده بود.


وزير امور خارجه فرانسه که به دعوت جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق به اين کشور سفر کرده است در يک کنفرانش خبری، سفر خود را غير ديپلماتيک خواند.



وی گفت: «من اينجا آمده ام تا به مردم گوش دهم و می خواهيم که اين کشور را درک کرده و ببينيم که بين سنی ها و شيعيان، نه فقط در عراق، چه می گذرد.»


برنارد کوشنر در اين کنفرانس خبری افزود که حل مسئله عراق راه حل نظامی ندارد بلکه راهکار آن سياسی است.


اين مقام فرانسوی اظهار داشت: «ما بايد واقعيت روبرو شويم از جمله با ديدگاه آمريکا در اين زمينه، ولی اين مسئله عراق است و خود آنها بايد اين مشکل را حل کنند.»


من اينجا آمده ام تا به مردم گوش دهم و می خواهيم که اين کشور را درک کرده و ببينيم که بين سنی ها و شيعيان، نه فقط در عراق، چه می گذرد.
وزیر امور خارجه فرانسه در بغداد


وی گفت قرار است که در جريان سفر خود با نمايندگان جوامع مختلف عراق و اعضای دولت اين کشور در دو روز آينده ديدار و گفت وگو کند.

سفر وزير امور خارجه فرانسه به عراق با استقبال آمريکا روبرو شده و گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفيد گفته است: «اين سفر نمونه ای از علاقه رو به رشد بين المللی برای کمک به عراق است برای اينکه کشوری با ثبات و امن باشد.»


کشته شدن فرماندار المثنی


در تحولی ديگر در عراق، فرماندار استان شيعه نشين المثنی روز دوشنبه در انفجار يک بمب کنار جاده ای کشته شد.


به گفته مقامات محلی، اتوموبيل علی الحسنی، در حالی که از شهر رماتيه به سمت سماوا مرکز استان المثنی در حرکت بود توسط يک بمب جاده ای مورد هدف قرار گرفت و به قتل رسید. در اين حمله پنج محافظ وی مجروح شدند.


اين دومين فرماندار شيعه عراقی است که در ماه جاری کشته می شود. اوايل ماه جاری، خليل جليل حمزه، فرماندار ديوانيه نيز در جريان يک حمله جان خود را از دست داد.


هر دو اين فرمانداران عضو شورای عالی اسلامی عراق، بزرگترين حزب شيعيان در عراق بودند که رهبری آن با عبدالعزيز حکيم است.


XS
SM
MD
LG