لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

وعده مشرف برای برگزاری انتخابات پارلمانی در پاکستان


پرويز مشرف بر اثر کودتای نظامی بدون خونريزی در سال ۱۹۹۹ قدرت را در پاکستان بدست گرفت.
پرويز مشرف بر اثر کودتای نظامی بدون خونريزی در سال ۱۹۹۹ قدرت را در پاکستان بدست گرفت.

ژنرال پرويز مشرف روز دوشنبه وعده داد که انتخابات پارلمانی اين کشور برگزار خواهد شد و از تصميم خود برای اعلام وضعيت فوق العاده دفاع کرد.


حاکم نظامی پاکستان که روز شنبه در اين کشور حالت فوق العاده اعلام و قانون اساسی اين کشور را به حالت تعليق درآورد حاضر نشد تا زمانی برای برگزاری اين انتخابات اعلام کند.


مقامات پاکستان پيشتر قول داده بودند که انتخابات پارلمانی در ماه ژانويه سال آينده برگزار خواهد شد. ولی نخست وزير اين کشور روز يکشنبه گفته بود که احتمالا برگزاری انتخابات پارلمانی يکسال به تاخير خواهد افتاد.


آقای مشرف که در کاخ رياست جمهوری و در جمع ديپلمات های خارجی سخن می گفت، اظهار داشت: « دادگاه عالی پاکستان بخش های مختلف دولت را از کار انداخته و در مسير مبارزه با تروريسم اخلال ايجاد کرده است.»


وی همچنين رسانه های مستقل را متهم کرد که «با نشان دادن صحنه های جنايتکارانه بمبگذاری های انتحاری که اين عناصر را تشويق به انجام اقدامات شنيع خود می کند» به افراطی گری کمک می کنند.


پرويز مشرف که بر اثر کودتای نظامی بدون خونريزی در سال ۱۹۹۹ قدرت را در پاکستان بدست گرفت در سخنان روز دوشنبه خود بر تعهد خود مبنی بر گذار کامل اين کشور به سوی دمکراسی تاکيد کرد و بدون اشاره به تاريخی، گفت: « انتخابات برگزار خواهد شد.»


وی افزود: « در راستای وضع جديد، يکسری تصميمات در حال بررسی و اتخاذ شدن است.»


اعلام حالت فوق العاده در پاکستان با واکنش بسياری از کشورها روبرو شده و آنها اين تصميم ژنرال مشرف را محکوم کرده اند. ايالات متحده آمريکا و بريتانيا اعلام کرده اند که در کمک های خود به پاکستان بازنگری خواهند کرد و واشينگتن مذاکرات دفاعی با اين کشور را به حالت تعليق درآورده است.


در همین حال، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا روز دوشنبه از پرويز مشرف خواست تا به « مسير قانونی باز گردد» و انتخابات پارلمانی را برگزار کند.


وی که در رام الله، مقر حکومت خودگردان فلسطينی سخن می گفت، اظهار داشت: « پرويز مشرف رييس جمهوری پاکستان بايد روابط خود را با ارتش قطع کرده و با عمل به وعده خود يونيفرم نظامی را کنار گذارد.»


  • « پرويز مشرف رييس جمهوری پاکستان بايد روابط خود را با ارتش قطع کرده و با عمل به وعده خود يونيفرم نظامی را کنار گذارد.»
وزیر امور خارجه آمریکا

خانم رايس افزود: بهترين راه برای پاکستان رعايت قانون اساسی و برگزاری سريع انتخابات است.


وزير خارجه آمريکا همچنين گفت: هر چه اين اقدام زودتر انجام شود بيشتر به نفع همگان خواهد بود.


حمله پليس به تجمع وکلای دادگستری


گزارش های رسيده از پاکستان حاکيست که نيروهای امنيتی اين کشور روز دوشنبه با استفاده از باتوم به وکلای دادگستری که برای اعتراض به خيابان آمده بودند، حمله کرده و تعداد زيادی از آنها را بازداشت کردند.


بر اساس گزارش خبرگزاری ها، پليس شهر کراچی با استفاده از باتوم ۱۰۰ نفر از وکلايی که در تظاهرات اعتراضی عليه تصميم اخير پرويز مشرف به خيابان آمده بودند، دستگير کرد.


به گفته رشيد رضوی، يک وکيل دادگستری، «بسياری از اين وکلا به شدت مجروح شدند و در محل بازداشت آنها درمان پزشکی صورت نمی گيرد.»


وی می گويد که «مشرف با ايجاد حالت فوق العاده، کشور را به تباهی می کشاند.»


بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه از شهر مرکزی مولتان، تعدادی از وکلای دادگستری خودرو دو وکيل تازه منصوب شده از سوی دولت برای دادگاه عالی اين شهر را تعقيب می کردند و فرياد می کشيدند: «شرم بر شما» و «قاضيان خائن»


لطيف افريدی، رييس دادگاه پيشاور گفته است که پليس در روزهای گذشته بيش از ۱۰۰ وکيل دادگستری را در سراسر پاکستان دستگير کرده، اما ما همچنان به بايکوت دادگاه ها و به صف آرايی خود عليه دولت تا جايی که ممکن است ادامه می دهيم.


XS
SM
MD
LG