لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

واکنش آمريكا به مخالفت ایران با ارسال اورانيوم به خارج


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران (راست) و ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران (راست) و ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد كه اظهارات روز سه شنبه منوچهر متكى در باره مخالفت ايران با ارسال اورانيوم با غناى پايين به خارج را پاسخ رسمى اين كشور تلقى نمى كند و منتظر واكنش آژانس بين المللى انرژى اتمى خواهد ماند.

منوچهر متكى، وزير امور خارجه ايران، در گفت و گويى با خبرگزارى دانشجويان ايران، ايسنا، گفته است كه ايران اورانيوم غنى شده با عيار ۳.۵ درصدى خود را براى غنى سازى بيشتر به خارج از كشور نمى فرستد، ولى مبادله همزمان سوخت در داخل ايران قابل بررسى است.

ايان كلى، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا، در واكنش به اين اظهارات گفت: «آنچه كه امروز گفته شد مورد نظر ما نيست ...اطمينان داريم كه آنها (ايرانى ها) البته پاسخ مثبتى را ارسال خواهند كرد.»

به گفته وى، آمريكا مشورت هاى خود را با ديگر شركا – روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان – همراه با آژانس بين المللى انرژى اتمى ادامه مى دهد تا راهكار دو گانه «ارائه مشوق و اعمال فشار» در خصوص برنامه هسته اى ايران دنبال شود.

آقاى كلى در عين حال اين موضوع را كه جامعه بين المللى سياست خود از تعامل با ايران به سمت فشار بر اين كشور تغيير داده است رد كرد و گفت كه در اين زمينه «چرخشى» بوجود نيامده است.

سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا گفت: «ما در مقطع كنونى تصميمى براى چرخش نداريم، اما همچنان كه قبلا گفته ام، زمان محدود است.»

وى افزود: «ما بنا نداريم كه هيچ درى را بر روى تعامل ببنديم، اما به طور مشخص، فكر مى كنم كه به ساير راه ها باید توجه بیشتری نشان دهیم.»

در روز ۱۹ اكتبر، نمايندگان ايران با آمريكا، روسيه، فرانسه و آژانس در وين دیدار کردند که پس از سه روز مذاکره میان طرفین، پيش نويس مبادله اورانيوم با غناى ۳.۵ درصد در ازاى دريافت اورانيوم كمتر با غلظت ۲۰ درصد به تهران ارائه شد.

بر اساس اين پيش نويس كه از سوى محمد البرادعى، مدير كل آژانس، ارائه شد ايران بايد ۱۲۰۰ كيلو از ذخيره ۱۵۰۰ كيلوگرمی خود را براى غنى سازى بيشتر به روسيه ارسال كرده و از آنجا براى تبديل به ميله هاى سوخت اتمى به فرانسه فرستاده شود.

قرار است اين ميله هاى سوخت در راكتور تحقيقاتى تهران به كار گرفته شوند كه در امور پزشكى فعاليت مى كند.

آژانس از ايران خواسته بود تا ظرف دو روز به اين پيشنهاد پاسخ دهد ولى به گفته طرف هاى گفت و گو با تهران، نزديك به يك ماه است كه ايران حاضر نشده تا پاسخ رسمى خود را در زمينه موافقت يا مخالفت با ارسال اورانيوم به خارج ارائه كند.

روز چهارشنبه، منوچهر متكى گفت: « ما حتما سوخت ۳.۵ درصدى ‌مان را از كشور خارج نمى ‌كنيم. مفهوم اين حرف اين است كه مبادله همزمان سوخت را قابل بررسى مى ‌دانيم آن هم در داخل ايران.»

وى با بیان اينكه در نشست وين هیئت ایرانی از اختيار نهایی کردن تصميم مبادله اورانيوم برخوردار نبود، گفت: «ما اعلام كرده‌ ايم كه كميته فنى نشست وين دوباره تشكيل شود و ما ملاحظات‌ مان را در آن نشست خواهيم گفت. هنوز اين نشست تشكيل نشده است.»

پيشتر هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا، اعلام كرده بود كه پيش نويس وين تغيير نخواهد كرد.

ايران نگران است كه خروج نزديك به ۷۵ درصد از ذخاير اورانيوم آن امكان چانه زنى اين كشور با غرب بر سر برنامه اتمى اش را از بين ببرد و اين در حالى است كه كشورهاى غربى اميدوارند با ارسال اورانيوم ايران به خارج، احتمال دستيابى تهران به بمب اتمى را كاهش دهند.
XS
SM
MD
LG