لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

وزیر دفاع و فرمانده ارتش افغانستان پس از حمله مرگبار مزارشریف استعفاء کردند


قدم شاه شهیم (چپ) وزیر دفاع افغانستان و عبدالله حبیبی، فرمانده ارتش.
قدم شاه شهیم (چپ) وزیر دفاع افغانستان و عبدالله حبیبی، فرمانده ارتش.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، روز دوشنبه چهارم اردیبهشت استعفای وزیر دفاع و فرمانده ارتش این کشور را پس از حمله مرگبار طالبان به یک پایگاه نظامی را پذیرفت.

در این حمله که هفته پیش صورت گرفت بیش از ۱۴۰ سرباز کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان با انتشار توئیتی خبر داد که «عبدالله حبیبی، وزیر دفاع، و قدم شاه شهیم، فرمانده ارتش، از مقام خود استعفاء کردند».

شاه حسین مرتضوی، سخنگوی موقت غنی، به رویترز گفت که این استعفاء به خاطر حمله روز جمعه به یک پایگاه بزرگ نظامی در شهر مزار شریف، در شمال افغانستان، صورت گرفت.

در حمله‌ای که یک شکست بزرگ امنیتی توصیف شده است، ۱۰ شبه نظامی طالبان که لباس‌های ارتش افغانستان به تن داشتند و سوار خودروهای نظامی بودند وارد این پایگاه نظامی شدند و به روی سربازان و افراد تازه استخدام شده که در حال صرف ناهار و ترک یک مسجد پس از مراسم نماز بودند آتش گشودند.

چند مقام افغان گفته‌اند که تلفات این حمله احتمالا افزایش خواهد یافت.

مهاجمان در این حمله از خمپاره‌انداز، تیربار و کمربندهای انفجاری استفاده کردند.

رییس‌جمهوری افغانستان روز یکشنبه را عزای عمومی اعلام کرد و پرچم‌های این کشور به حال نیمه افراشته در آمد.

گروه کوچکی از تظاهرکنندگان روز دوشنبه بیرون از کاخ ریاست‌جمهوری در کابل گردهم آمدند و خواستار استعفای مقام‌های وزارت دفاع پیرو این حمله شدند.

این حمله و تغییرات در فرماندهی نظامی افغانستان همزمان با آماده‌سازی نیروهای این کشور برای سالی است که انتظار می‌رود سال دشواری در مبارزه با شبه‌نظامیان طالبان باشد که در حال حاضر ۴۰ درصد از این کشور را در تصرف خود دارند.

بیش از ۹ هزار سرباز آمریکایی همراه با هزاران تن از نیروهای ائتلاف بین‌المللی در افغانستان باقی مانده‌اند.

دولت دونالد ترامپ در ایالات متحده در حال بررسی تغییرات در ماموریت آموزش و مشاوره به نیروهای افغان، و عملیات علیه گروه‌های شبه نظامی نظیر داعش است.

XS
SM
MD
LG