لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

امام جمعه تهران: عربستان از اینکه ورزشگاه آزادی سیاهپوش شد، خیلی سوخت


امام جمعه تهران می‌گوید در مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی «هیچ حرمت‌شکنی نشد»، و با اشاره به نوشته‌های یک روزنامه عربستان سعودی گفت: «عربستان از اینکه ورزشگاه آزادی سیاهپوش شده بود، خیلی سوخت».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه ۲۳ مهر گفت که «متدینان» قبل از این مسابقه نگران بودند، اما نه تنها «هیچ حرمت‌شکنی نشد»، بلکه ورزشگاه آزادی «یکپارچه عزاخانه» شد.

وی بدون ذکر نام اعلام کرد یک روزنامه عربستان سعودی درگزارشی نوشته بود که تماشاگران ایرانی «ورزشگاه را به عزاخانه تبدیل کردند» و به جای شادی «آیین دینی خود را در ورزشگاه به جای آوردند».

امام جمعه تهران اضافه کرد: «معلوم می‌شود که خیلی سوختند، بسوزید و بمیرید».

وی در عین حال گفت که این مسابقه «به خیر گذشت» اما «مسئولان تدبیر کنند؛ تقارن‌ها پیش نیاید» و بار دیگر «این بهانه» که وقت کافی برای تغییر زمان بازی وجود نداشت، «مورد قبول نیست».

محمد یزدی دبیرکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تعدادی از چهره‌های اصولگرا و برخی از نمایندگان مجلس خواستار تغییر زمان مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی و یا لغو آن به دلیل همزمانی این مسابقه با روز تاسوعا شده بودند.

عبدالمجید محتشم دبیرکل گروه انصار حزب‌الله دو روز پیش از برگزاری این بازی پیش‌بینی کرده بود که این مسابقه «بدون حادثه برگزار نخواهد شد».

در مقابل علی مطهری، نایب رییس مجلس، روز ۱۳ مهر در نامه‌ای خطاب به محمد یزدی این رویکرد وی را «غیرقابل هضم» و «یادآور کلیسای قرون وسطی» دانسته بود.

پیش از آغاز بازی ایران و کره جنوبی در ورزشگاه آزادی مراسم عزاداری برگزار شد و عده زیادی از تماشاچیان لباس سیاه پوشیده بودند.

همچنین ورزشگاه آزادی با پارچه‌های سیاه پوشانده شده بود و پرچم‌های ورزشگاه نیز با پرچم‌های سیاه تعویض شده بود. تغییر فضای ورزشگاه آزادی از سوی مسوولان حراست تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال تا آنجا پیش رفت که به بازوی خبرنگاران کره جنوبی هنگام ورود به ورزشگاه هم بازوبند سیاه پوشانده شد.

مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال ایران پیش از برگزاری این مسابقه گفته بود که با وجود منع فیفا، ایران در چارچوب «شعائر مذهبی» کار خود را انجام می‌دهد و پای جریمه‌های فیفا نیز خواهد ایستاد.

تعدادی از تماشاگران این مسابقه در شبکه‌های اجتماعی خبر داده بودند که نیروی انتظامی از ورود بوق به ورزشگاه جلوگیری کرده است.

در همین حال بر اساس گزارش‌ها تعدادی از نیروهای امنیتی بر روی سکوهای ورزشگاه حضور داشتند.

XS
SM
MD
LG