لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

نایب رییس مجلس ایران: ادامه اشغال سفارت آمریکا چهره‌ای داعشی از ایران به نمایش گذاشت


به گفته علی مطهری، ایران به دلیل اشغال سفارت آمریکا در «انزوا» قرار گرفت و صدام هم با استفاده از این «انزوا» به ایران حمله کرد.
به گفته علی مطهری، ایران به دلیل اشغال سفارت آمریکا در «انزوا» قرار گرفت و صدام هم با استفاده از این «انزوا» به ایران حمله کرد.

نایب رییس مجلس ایران می‌گوید طولانی شدن اشغال سفارت آمریکا در ایران باعث شد «چهره‌ای مانند داعش» از ایران به نمایش گذاشته شود و صدام حسین نیز از«انزوای» ایران پس از این حادثه استفاده کرده و به ایران حمله کند.

علی مطهری روز پنج‌شنبه ۱۳ آبان در یادداشتی در اینستاگرامش، اشغال سفارت آمریکا را «عکس‌العمل طبیعی مردم ایران» و ناشی از «شور و هیجان اوایل انقلاب» و همچنین «اقدامات آمریکا بر ضدانقلاب اسلامی»دانست.

وی در عین حال تاکید کرد طولانی شدن اشغال این سفارتخانه «به نفع انقلاب و مردم ایران نبود» و درمدت ۴۴۴ روز «چهره نامناسبی از انقلاب اسلامی در تمام دنیا به نمایش گذاشته شد».

به گفته آقای مطهری، ایران به دلیل این اقدام «در یک انزوای غیرضروری» قرار گرفت و صدام حسین هم با استفاده از این «انزوا» به ایران حمله کرد.

وی اضافه کرد: «هیچ کشوری از ما ... حمایت نکرد چون قبلا چهره‌ای مانند داعش از ایران به نمایش گذاشته شده بود. بعدا هم قرارداد الجزایر در مجموع به ضرر ما بود و خسارت‌های مالی زیادی بر ما تحمیل شد».

گروهی از دانشجویان چپگرای موسوم به «پیرو خط امام» روز سیزده آبان ۱۳۵۸ به ساختمان سفارت آمریکا در تهران حمله کرده و ۵۲ نفر از کارکنان آن را به گروگان گرفتند.

بهانه این اقدام تحویل ندادن شاه از سوی آمریکا برای محاکمه در ایران بود. کارکنان سفارت آمریکا به مدت ۴۴۴ روز در اسارت بودند و از آن زمان تاکنون مناسبات دیپلماتیک بین ایران و آمریکا قطع شده است.

جیمی کار‌تر، رییس جمهوری وقت آمریکا، طی اقدامی تلافی‌جویانه ابتدا با صدور بیانیه شماره ۴۷۰۲ در ۱۲ نوامبر سال ۱۹۷۹ ورود محصولات نفتی ایران به آمریکا را ممنوع اعلام کرد و دو روز بعد با صدور حکم دولتی شماره ۱۲۱۷۰ دستور توقیف کلیه دارایی‌های ایران در این کشور و نزد موسسات مالی آمریکایی در اروپا را صادر کرد.

پس از آن بر اساس توافق الجزایر که به آزادی گروگان‌ها منجر شد، بخشی از سپرده‌های نقدی ایران شامل ذخایر ارزی، اوراق قرضه و شمش‌های طلا آزاد شد و برخی از آنها همچنان در توقیف باقی ماند.

پس از توافق اتمی وین طلب‌های مربوط به خریدهای نظامی ایران از آمریکا همراه با سود آن به دولت ایران پرداخت شد.

برخی از تحلیلگران نیز اشغال سفارت آمریکا را در به گفته آنان «تحریک» صدام حسین از سوی آمریکا برای حمله به ایران موثر می‌دانند.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی و برخی از دانشجویانی که در این اقدام دست داشته‌اند، همچنان از آن دفاع می‌کنند و آن را متناسب با شرایط زمان خود می‌دانند.

در همین حال، روزنامه اعتماد در شماره روز پنج‌شنبه خود نوشت که در میان دانشجویان اشغال‌كننده سفارت بعضی مانند ابراهیم اصغرزاده آن رفتار را «غلط» می‌دانند و برخی مانند محسن میردامادی و عباس عبدی هنوز از آن حركت دفاع می‌كنند.

به گزارش این روزنامه، عباس عبدی روز چهارشنبه در یک سخنرانی گفت «فضا طوری بود كه اشغال سفارت را می‌طلبید».

آقای عبدی در عین حال گفته است: «من آدم نادانی نیستم كه از كنش ٢٠ سالگی در ٦٠ سالگی‌ام دفاع كنم. از آن اتفاق با معیار امروزم دفاع نمی‌كنم، آن اتفاق در شرایط خودش رخ داد».

عباس عبدی در سال ۱۳۷۷ در پاریس با بری روزن وابسته مطبوعاتی سفارت آمریکا در تهران در زمان گروگان‌گیری دیدار کرد.

بری روزن پس از این دیدار گفت که آقای عبدی از او عذرخواهی کرده است.

عباس عبدی اما این موضوع را تکذیب و اعلام کرد در جایگاهی نیست که موضوع را اعم از درست یا غلط بودن این‌گونه اقدامات شخصی تلقی کند تا بر اساس آن عذرخواهی شود.

همه ساله در سالروز اشغال سفارت آمریکا راهپیمایی و تجمع دولتی در مقابل ساختمان این سفارت، با مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی برگزار و شعارهایی علیه آمریکا سر داده می‌شود.

حسین سلامی جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران در مراسم امسال ۱۳ آبان تهدید کرد که «اگر آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل نکند، این توافق را به موزه خواهیم فرستاد و به نقطه اول باز می‌گردیم».

XS
SM
MD
LG