لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

۲۷ سال زندان برای دو شهروند جمهوری آذربایجان به اتهام جاسوسی برای ایران


دادگاه جرایم سنگین جمهوری آذربایجان دو شهروند این کشور را به اتهام «همکاری با وزارت اطلاعات ایران و جاسوسی» به ۲۷ سال زندان محکوم کرد.

این دو شهروند ساکن شهر مرزی لنکران جمهوری آذربایجان که «فائق قربان‌اف» و «سیمور رضازاده» معرفی شده‌اند روز پنج شنبه ۱۶ بهمن ماه هر کدام به ترتیب به ۱۴ و ۱۳ سال زندان محکوم شدند.

در کیفرخواست این افراد ذکر شده که آنها سال گذشته از طرف وزارت امنیت ملی آذربایجان بازداشت شده و بر اساس ماده ۲۷۴ قانون کیفری (خیانت به دولت) دادگاهی شدند.

به گزارش خبرگزاری‌های جمهوری آذربایجان، «این دو نفر توسط ماموران وزارت اطلاعات ایران به همکاری جلب شده و اطلاعاتی محرمانه درباره اوضاع دینداران کشور، برخی نهادهای نظامی و کنسولگری ترکیه در لنکران جمع آوری و به ماموران امنیتی ایران منتقل کرده‌اند».

دادگاه جرایم سنگین آذربایجان ۱۰ مرداد امسال نیز دو تبعه این کشور را به اتهام جاسوسی به ایران به حبس ابد محکوم کرد.

این افراد نیز سال ۲۰۱۳ از طرف وزارت امنیت ملی بازداشت شده بودند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های جمهوری آذربایجان، حافظ ولی اف و آغامیر آغامیروف با دستور نهادهای امنیتی ایران اقدام به عکسبرداری، فیلمبرداری و گردآوری اطلاعات از اتباع اسرائیلی مقیم باکو و محل زندگی آن‌ها می‌کردند.

دسامبر پارسال نیز سایت رسمی وزارت امنیت ملی آذربایجان از بازداشت چهار شهروند این کشور که از ایران سلاح وارد کشور کرده بودند خبر داد.

جمهوری آذربایجان در همین زمینه، یک تبعه ایران به نام بهرام فیضی را بازداشت کرد. وی همچنین متهم به جلب اتباع آذربایجان برای همکاری با نیروهای امنیتی ایران شده بود.

در دور دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و با اوج گرفتن تنش‌ها میان دو کشور، جمهوری آذربایجان ۲۲ شهروند خود را به اتهام جاسوسی، تلاش برای انجام ترور و ارتباط با نهادهای امنیتی و سپاه پاسداران بازداشت و روانه زندان کرد.

اما پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران و در پی آن سفر الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان به تهران، همچنین سفر حسن روحانی به باکو در سال جاری، نشانه‌هایی از ارتقاء روابط و کاهش تنش‌ها بین دو کشور دیده می‌شود.

قرار است ۲۷ بهمن ماه محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران سفری رسمی به باکو داشته باشد.

XS
SM
MD
LG