لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

اختلاف‌نظر ناظران اروپايی درباره «شفافيت» انتخابات جمهوری آذربايجان


نشست مطبوعاتی ناظران اروپایی بر انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان در باکو
نشست مطبوعاتی ناظران اروپایی بر انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان در باکو
هيات پارلمان اتحاديه اروپا و مجمع پارلمانی شورای اروپا انتخابات روز چهارشنبه آذربايجان را «شفاف، عادلانه و آزاد» خواندند. ولی سازمان امنيت و همکاری اروپايی به این انتخابات، ایراد گرفته است.

به گزارش بخش آذربايجانی راديو اروپای آزاد، رابرت والتر رئيس هيات مجمع پارلمانی شورای اروپا در کنفرانس مطبوعاتی که روز پنجشنبه ۱۸ مهرماه برگزار شد، اعلام کرد که «ما هيچ تخلف جدی در روند انتخابات مشاهده نکرديم، حتی از حوزه های رای گيری بازديد کرديم و بر اين عقيده‌ايم که الهام علی‌اف ریيس جمهوری آذربايجان برنده انتخابات بود».

وی درباره اعتراض نامزدهای ديگر درباره نتيجه انتخابات گفت که «اعتراض نامزدهای بازنده و عدم به رسميت شناختن نتايج انتخابات توسط آنها مسئله‌ای سياسی است و اين پرسش را بايد از خودشان پرسيد».

پينو آرلاچکی ریيس هيات پارلمان اروپا نيز در اين کنفرانس خبری، برگزاری انتخاباتی بدون خشونت در آذربايجان را به مردم تبريک گفت و اعلام کرد که انتخابات، شفاف، آزادانه و عادلانه برگزار شده است.

با اين‌همه، ميشل وويسين ریيس هيات سازمان امنيت و همکاری اروپايی در کنفرانس مطبوعاتی ياد شده طی اظهاراتی به شدت بر روند انتخابات ايراد گرفت.

ميشل ويسين گفت که در انتخابات، حقوق اوليه آزادی تجمع رعايت نشده، نقض حقوق بشر شده و جو انتخابات ناعادلانه بوده است.

وی گفت که هيات همراه وی از یک هزار و ۱۴۳ حوزه رای‌گيری (از ميان بيش از ۵۰۰۰ حوزه) بازديد کرده و شاهد مشکلات «مهمی» بوده است.

به گفته وی، اگرچه مشارکت ۷۲ درصدی واجدين شرايط در رای گيری نشان دهنده فعال بودن روند انتخابات و مشارکت بالای مردم بود، اما «شفافيت ۱۲ درصد آرا زير سوال است و در ۵۸ درصد از حوزه‌ها، تخلفاتی مشاهده شده است».

در انتخابات رياست جمهوری آذربايجان که روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه برگزار شد، ۱۲۰۰ ناظر بين‌المللی حضور داشتند.

کميسيون مرکزی انتخابات بر اساس شمارش اوليه آرا، الهام علی‌اف رهبر حزب حاکم آذربايجان نوين و ریيس جمهوری کنونی اين کشور را با کسب ۸۴.۷۳ درصد کل آرا، رسما برنده انتخابات رياست جمهوری اعلام کرده است.

نتيجه نهايی انتخابات ۱۵ اکتبر، پنج روز ديگر اعلام خواهد شد و نامزدها می‌توانند شکايت‌های خود از تخلفات انتخاباتی را تا سه روز آينده به کميسيون انتخابات اعلام کنند.

جميل حسنلی نماينده ائتلاف شورای ملی نيروهای دمکراتيک که حمايت دو حزب اصلی اوپوزيسيون مساوات و جبهه خلق را داشت، در گفت‌وگو با بخش آذربايجانی راديو اروپای آزاد گفته است که «در این انتخابات به صورت گسترده‌ای تقلب شده است و به هيچ وجه در مقابل اين اقدام حزب حاکم کوتاه نخواهیم آمد».

حسنلی بر اساس گزارش کميسيون مرکزی انتخابات تنها ۵.۲ آرا را جذب کرده است.

وی يک روز پيش از انتخابات از شهرداری باکو تقاضای برگزاری ميتينگ در ۲۰ مهرماه کرده بود. شهرداری باکو روز پنجشنبه اعلام کرد که با درخواست وی موافقت شده و طرفداران وی می‌توانند ميتينگ برگزار کنند.

مظاهر پناه اوف ریيس کميسيون مرکزی انتخابات نيز بعد از انتخابات روز چهارشنبه اعلام کرد که به جز چند مورد «نارضايتی»، شکايت رسمی به کميسيون وارد نشده است.

عبدالله گل ریيس جمهوری ترکيه اولين مقام خارجی بود که شب گذشته به مناسبت پيروزی علی‌اف، تلفنی انتخاب مجدد وی را تبريک گفت.

تاکنون روسای جمهوری گرجستان، اوکراين، روسيه و قزاقستان پيروزی آقای علی‌اف در انتخابات را تبريک گفته‌اند.
XS
SM
MD
LG