لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

نامزدهای رهبری حزب محافظه‎‌کار و نخست‌‎وزیری بریتانیا


ترزا می‌، وزیر کشور بریتانیا و یکی از نامزذهای مطرح حزب محافظه کار
ترزا می‌، وزیر کشور بریتانیا و یکی از نامزذهای مطرح حزب محافظه کار

پنج عضو حزب محافظه‌کار بریتانیا روز پنجشنبه ۱۰ تیرماه نامزدی خود را برای رهبری آن حزب و نخست‌وزیری آینده این کشور اعلام کردند.

پس از همه‌پرسی هفته گذشته که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای آورد، دیوید کامرون اعلام کرد که از مقام نخست‌وزیری کناره گیری می‌کند.

پس از رای‌گیری بین اعضای پارلمانی و اعضای عادی حزب محافظه‌کار قرار است رهبر جدید این حزب روز ۹ سپتامبر معرفی شود.

خبرگزاری فرانسه نگاهی دارد به پنج نامزدی که برای تصدی مقام نخست‌وزیری بریتانیا رقابت خواهند کرد.

ترزا می‌

خانم می‌ به عنوان سیاستمدار و مدیری توانا و سختکوش شناخته می‌شود که طی شش سال نخست‌وزیری دیوید کامرون یکی از پست‌های دشوار کابینه یعنی وزارت کشور را برعهده داشته است. با وجودی که این سیاستمدار ۵۹ ساله از باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا حمایت می‌کرد ولی طرفدار پرشور اتحادیه اروپا نیست.

پس از اینکه بوریس جانسون شهردار سابق لندن و یکی از برجسته‌ترین رهبران جنبش خروج از اتحادیه اروپا گفت در این رقابت شرکت نخواهد کرد بسیاری معتقدند شانس خانم می‌ برای کسب رهبری حزب محافظه‌کار بیشتر از سایرین خواهد بود.

او اعلام کرده که بریتانیا را «در دوران ابهام‌های سیاسی و اقتصادی» هدایت خواهد کرد. خانم می با برگزاری زودرس انتخابات سراسری قبل از تاریخ مقرر یعنی سال ۲۰۲۰ و برگزاری یک همه‌پرسی دیگر در مورد آینده بریتانیا مخالف است.

او همچنین گفته است که با وجود فشار رهبران اتحادیه اروپا برای تسریع روند خروج بریتانیا، ماده ۵۰، مقررات خروج از اتحادیه اروپا، را امسال به اجرا نخواهد گذاشت.

مایکل گوو

وزیر دادگستری ۴۸ ساله یکی از رهبران فکری حزب محافظه‌کار تلقی می‌شود. او در کارزار تبلیغاتی همه‌پرسی اخیر به نفع خروج از اتحادیه اروپا نقش بسیار مهم و فعالی ایفا کرد ولی گفته می‌شود که با اعضای عادی و حامیان حزب محافظه‌کار ارتباط نزدیکی ندارد.

آقای گوو نامزدی خود را با حمله‌ای تعجب آور به بوریس جانسون اعلام کرد و گفت این سیاستمدار جنجالی «نمی‌تواند در شرایط دشواری که در پیش روی کشور است بریتانیا را رهبری کند».

تصمیم او برای مخالفت با دیوید کامرون در همه‌پرسی اخیر به شدت شخصی بود. آنها سال‌ها دوست و همکار سیاسی بوده‌اند و آقای گوو حتی پدرخوانده یکی از فرزندان دیوید کامرون است.

استیفن کرب

وزیر کار و بازنشستگی بریتانیا سیاستمداری جوان و ناشناخته‌تر است ولی به دلیل پرورش او در یک خانواده زحمتکش و معمولی برخی او را برای رهبری حزبی که معمولا به نخبه‌گرایی و دوری از رای دهندگان عادی متهم می‌شود فرد مناسبی می‌دانند.

آقای کرب ۴۳ ساله، در یک مسکن دولتی و توسط مادری تنها بزرگ شده و یک مسیحی معتقد است. او فردی خوش برخورد و اهل توافق است ولی با رسیدن به مقام رهبری حزب و نخست وزیری فاصله زیادی دارد.

او از باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا دفاع می‌کرد و نامزدی خود را برای رهبری حزب به همراهی ساجد جاوید، وزیر تجارت و فرزند یک راننده اتوبوس پاکستانی اعلام کرد که در صورت پیروزی آقای کرب قاعدتا وزیر دارایی خواهد شد.

لیام فاکس

آقای فاکس از جناح دست راستی حزب محافظه‌کار و از مخالفان سرسخت اتحادیه اروپا است. او در آغاز نخست‌وزیری دیوید کامرون وزیر دفاع بود ولی پس از افشای روابط او با دوستانش در لابی‌های وابسته به صنایع دفاعی مجبور شد در سال ۲۰۱۱ از مقامش استعفا دهد.

لیام فاکس در سال ۲۰۰۵ در رقابت بر سر رهبری حزب محافظه‌کار از دیوید کامرون شکست خورد و این بار نیز شانس زیادی نخواهد داشت. البته او در میان بخش‌هایی از حزب محافظه‌کار حامیان زیادی دارد.

آندرئا لیدسام

خانم لیدسام که سابقا در مدیریت موسسات مالی و بانک‌ها مشغول کار بوده یکی از رهبران کارزار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست.

او نخستین بار در سال ۲۰۱۰ به عضویت پارلمان درآمد و در وزارت دارایی کار می‌کرد. در سال ۲۰۱۵ به عنوان یکی از مدیرکل‌های وزارت انرژی منصوب شد.

خانم لیدسا روز پنجشنبه با اعلام خبر نامزدی‌اش در شبکه توئیتر، زیرهشتگ «شروع تازه» نوشت: «از فرصت‌هایی که برگزیت فراهم کرده باید ‌‌نهایت بهره‌برداری را کرد».

XS
SM
MD
LG