لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

ابهام در شمارش آرا شورای شهر تهران


رغم گذشت نزدیک به ۳۶ ساعت از پایان رای گیری در انتخابات شوراها، هنوز هیچ نتیجه رسمی از آراء حوزه تهران منتشر نشده است
رغم گذشت نزدیک به ۳۶ ساعت از پایان رای گیری در انتخابات شوراها، هنوز هیچ نتیجه رسمی از آراء حوزه تهران منتشر نشده است

رييس ستاد انتخابات کشورپايان شمارش آرا انتخابات خبرگان و مياندوره ای تهران را اعلام کرد ولی از نتايج شمارش آرا شورای شهر تهران اطلاعاتی ارايه نکرد.


مجتبی ثمره هاشمی، رييس ستاد انتخابات کشور، درباره آخرين وضعيت شمارش آرای انتخابات شورای شهر تهران گفت:«تعدادی از صندوق ها مورد شمارش قرارگرفته و سی دی نرم افراز رايانه ای برای تجميع آرای ماخوذه از مناطق مختلف در اختيار فرمانداری تهران قرارگرفته است».


به گزارش خبرگزاری مهر آقای ثمره هاشمی افزود:« اين دوره انتخابات به صورت تجميع سه انتخابات انجام شده که با استقبال گسترده ای از سوی مردم مواجه شده است و شمارش آرا ماخوذه زمان زيادی می طلبد و اگر مجريان تحت فشار قرار گيرند دفت آنها کاهش می يابد».


در همين زمينه، سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان با علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، ديدارو از او برای شفاف کردن روند شمارش آرا آرای شورای شهر تهران و جلوگيری از نابسامانی و ابهامات استمداد خواسته است.


به گزارش خبرگزاری دانشجويان، مرتضی حاجی گفت:« در ديداری که با هاشمی رفسنجانی داشتيم، نگرانی جدی خود را از ابهاماتی که در روند شمارش آرا وجود دارد ابراز داشتيم و شواهد نابسامانی ها در شمارش آرا را به ايشان اطلاع داده و از ايشان استمداد طلبيديم».


انتخابات روز جمعه آزمونی برای سنجش میزان موفقیت رییس جمهور


انتخابات روز جمعه، ۲۴ آذر، برای گزينش نمايندگان مجلس خبرگان رهبری و شوراهای شهر و روستا و همچنين انتخابات ميان دوره ای مجلس شورای اسلامی از سوی مقام های ايرانی بی سابقه خوانده شد و مي توان آن را نخستين آزمايش برای سنجش نظر مردم ايران بر سياست های محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران دانست.


هر چند که شعارهای احمدی نژاد عليه اسرائيل و پافشاری اش در ادامه روند غنی سازی اورانيوم در بين اصولگرايان نيز شکاف انداخته است، نتايج مقدماتی انتخابات شوراهای شهر و روستا از چرخش وزنه به سود ائتلاف اصلاح طلبان حکايت دارد.


در همين حال مصطفی پورمحمدی وزير کشور جمهوری اسلامی شامگاه شنبه اعلام کرد که ميزان مشارکت مردم در انتخابات بيست و چهارم آذر در شرايط حساس جاری، پيام روشنی برای دشمنان پيشرفت ايران است. وی در اين باره توضيح بيشتری نداد .


وزير کشور ايران در خصوص برگه های رای اخذ شده در شهر تهران گفت: دو ميليون و ۱۷۰ هزار برگه برای انتخابات خبرگان جمع آوری شده و يک ميليون و ۸۰۰ هزار برگه برای شورای شهر تهران و دو ميليون و ۵۰ هزار برگه نيز برای انتخابات ميان دوره ای مجلس هفتم در حوزه انتخابيه تهران، ری، شميرانات و اسلامشهر اخذ شده است .



با اعلام نتايج اوليه آراء در بسياری از مراکز استان های ايران، فهرست حاميان دولت موسوم به رايحه خوش خدمت، نتوانسته اند اکثريت آرا را در شوراهای شهر بدست آورند.

مصطفی پور محمدی ميزان مشارکت مردم در انتخابات روز جمعه را بيش از ۲۸ ميليون نفر ذکر کرد و اين در حالی است که افراد دارای حق رای در ايران در حدود ۴۶ ميليون ۵۰۰ هزار نفر اعلام شده بود.



آخرین نتایج انتخابات خبرگان

اخبار رسیده حاکی از این است که در آخرین رای شماری در انتخابات خبرگان در استان تهران تا ظهر روز یکشنبه، هاشمی رفسنجانی مقام اول را به خود اختصاص داده است.


ابراهيم رضوانی، دبير ستاد انتخابات استان تهران، در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفته که تا این لحظه جديدترين آمار مربوط به انتخابات خبرگان رهبری و ميان دوره ای مجلس هفتم در حوزه انتخابی تهران نشان می دهد که هاشمی اول است و در انتخابات مجلس، رقابت میان سه کاندیدا ادامه دارد.



آقای رضوانی گفته که ، از مجموع ۳۳۰۰ صندوق مربوط انتخابات خبرگان تهران، اکبر هاشمی رفسنجانی با يک ميليون و ۲۵۹ هزار و ۶۹۱ رای در صدر قرار دارد و پس از او علی مشکينی با ۸۰۰ هزار و ۲۲۲ رای و محمد يزدی با ۷۹۰ هزار و ۵۴۳ رای در رتبه های دوم و سوم قرار دارند .



درآخرين وضعيت ساير نامزدهای خبرگان در تهران و پس از نفرات اول تا سوم، محمد امامی کاشانی با ۷۸۸ هزار و ۸۲۴ رای در مکان چهارم و احمد جنتی با ۷۵۲ هزار و ۷۷۰ رای در مکان پنجم و محمد تقی مصباح يزدی با ۶۹۰ هزار ۲۷۰ رای در مکان ششم و حسن روحانی با ۶۳۷ هزار و ۸۴۱ رای مکان هفتم را در اختیار دارند.



دبير ستاد انتخابات استان تهران به انتخابات مياندوره ای درتهران گفته آخرین شمارش نشان می دهد حسن غفوری فرد با ۲۴۶ هزار و ۷۴۱ رای اول است و اسدالله بادامچيان با ۱۶۲ هزار و ۹۹۱ رای و سهيلا جلودارزاده با ۱۵۱ هزار و ۳۲۱ رای در مکان های بعدی هستند.



به رغم گذشت نزدیک به ۳۶ ساعت از پایان رای گیری در انتخابات شوراها، هنوز هیچ نتیجه رسمی از آراء این انتخابات در حوزه تهران منتشر نشده است.

این در حالی است که خبرگزاری فارس گزارش داده غفوری‌فرد با بيش از ۴۰۰ هزار رای و سهيلا جلودارزاده با ۲۷۰ هزار رای از ديگر رقبا پيش هستند.



نتایج انتخابات شوراها در ابهام


به رغم گذشت نزدیک به ۳۶ ساعت از پایان رای گیری در انتخابات شوراها، هنوز هیچ نتیجه رسمی از آراء این انتخابات در حوزه تهران منتشر نشده است.


با این حال ، خبرهای تایيد نشده حاکی از آن است که در شمارش مقدماتی آرای شورای شهر تهران، کرسی ها بين اصولگرايان، اصلاح طلبان و تکنوکرات ها تقسيم خواهد شد.


از سوی دیگر، با اعلام نتايج اوليه آراء در بسياری از مراکز استان های ايران، فهرست حاميان دولت موسوم به رايحه خوش خدمت، نتوانسته اند اکثريت آرا را در شوراهای شهر بدست آورند.


در همين حال به گفته اسماعيل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی، اين حزب و ائتلاف اصلاح طلبان اکثريت آرا را در انتخابات شوراها در ۱۶ استان کشور کسب کرده اند.


به گزارش خبرگزاری ايلنا، وی با بيان اينکه شمارش آرا در برخی استان ها از جمله تهران هنوز به پايان نرسيده است افزود، حزب اعتماد ملی و ائتلاف اصلاح طلبان در ۱۶ استان ايران موفقيت قطعی را بدست آورده اند .


در عين حال عده ای از کانديداهای اصلاح طلبان روز شنبه در اعتراض به روند شمارش آرا، توقف و عدم شمارش آرا در برخی از حوزه ها در فرمانداری تهران تجمع کردند اما به گفته معصومه ابتکار پاسخ قانع کننده ای نگرفتند .


قرار است نتايج نهايی شمارش آرا امروز يکشنبه يا فردا دوشنبه (۲۷ آذر) اعلام شود .


در انتخابات روز جمعه ، ۲۳۳ هزار نامزد انتخاباتی برای کسب ۱۱۳ هزار کرسی در شوراهای شهر و روستا ثبت نام کرده بودند.


XS
SM
MD
LG