لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۱

بحران در بازارهای مالی به دنبال اعلام برگزاری همه پرسی در يونان


اعلام همه پرسی در یونان از سوی جرج پاپاندرئو، نخست وزير این کشور بازارهای مالی را متلاطم کرده است.
اعلام همه پرسی در یونان از سوی جرج پاپاندرئو، نخست وزير این کشور بازارهای مالی را متلاطم کرده است.
جرج پاپاندرئو، نخست وزير يونان، اعلام کرد که طرح کمک اقتصادی اتحاديه اروپا را به همه پرسی عمومی می گذارد.

اعلام اين خبر غیر منتظره بازارهای مالی اروپا را با تلاطم روبرو کرده و نگرانی ها در باره تشديد بحران حوزه يورو را افزايش داده است.

رهبران اتحاديه اروپا هفته گذشته توافق کردند تا کمک های اقتصادی جديدی به ارزش ۱۳۰ ميليارد يورو در اختيار يونان قرار دهند و همزمان يکصد ميليارد يورو از بدهی اين کشور را حذف کنند تا آتن بتواند به مقابله با بحران اقتصادی ماه های اخير خود بپردازد.

يونان در حال حاضر ۳۵۰ ميليارد يورو بدهی دارد و بحران اين کشور به مهمترين معضل در حوزه اقتصادی يورو تبديل شده است.

پاپاندرئو که رهبری حزب سوسياليست يونان را در اختيار دارد و در ماه های گذشته طرح های متعدد رياضت اقتصادی را به پارلمان برده است که با اعتراض های گسترده مردم اين کشور روبرو شده، می گويد که او به حمايت وسيعتر سياسی برای انجام اصلاحات ساختاری و اقتصادی مورد نظر وام دهندگان بين المللی نياز دارد.

خبرگزاری رويترز گزارش داده که آخرين نظرسنجی ها در يونان نشان می دهد که اکثريت مردم اين کشور نسبت به طرح اقتصادی اتحاديه اروپا نظر منفی دارند.

هاوارد ويلدون از تحليلگران اقتصادی در لندن در اين زمينه گفته است: «اگر همه پرسی در يونان برگزار شود نتيجه معقول آن اين است که مردم اين کشور رياضت اقتصادی را تاييد نکنند و اين باعث می شود که همه کارت ها فرو ريزد.»

نخستين واکنش ها به طرح نخست وزير يونان اين بود که پاپاندرئو در حال قمار کردن با آينده اين کشور و به ورشکستگی کشاندن يونان است.

در صورتی که مردم يونان به اين طرح رای منفی دهند ممکن است که دولت آقای پاپاندرو سقوط کرده و انتخابات زودرس در يونان برگزار شود.

بازارهای مالی يونان در نخستين واکنش به طرح غير منتظره نخست وزير اين کشور به شدت سقوط کرد و شاهد کاهش ارزش سهام بانک های اين کشور تا بيش از شش درصد بود.

بازارهای سهام در دو کشور بزرگ اقتصادی حوزه يورو يعنی فرانسه و آلمان نيز شاهد کاهشی ۳.۴ درصدی بود و در بورس لندن هم اين کاهش ۲.۳۹ درصد بوده است.

اعلام اين خبر همچنين پس لرزه هايی در بازارهای آسيايی به همراه داشت به طوری که بورس توکيو ۱.۷ درصد و بورس هنک کنگ نيز ۲.۴۹ درصد کاهش ارزش داشته اند.
XS
SM
MD
LG