لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۸

رییس قوه قضاییه: فشارهای رسانه‌ای درباره اعتصاب غذای زندانیان سیاسی جرم است


صادق آملی لاریجانی خواستار «بی‌اعتنایی» مقام‌های قضایی به «فضاسازی رسانه‌ای» درباره اعتصاب غذای زندانیان سیاسی شد.
صادق آملی لاریجانی خواستار «بی‌اعتنایی» مقام‌های قضایی به «فضاسازی رسانه‌ای» درباره اعتصاب غذای زندانیان سیاسی شد.

رییس قوه قضاییه ایران اطلاع رسانی درباره موضوعاتی چون اعتصاب غذای زندانیان سیاسی را «فضاسازی رسانه‌ای» و «جرم» خواند و از مقامات این قوه خواست که به آن «هیچ اعتنایی نداشته باشند».

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، صادق لاریجانی روز دوشنبه ۲۷ دی با اشاره به گفته او، «فضاسازی‌های رسانه‌ای» درباره قوه قضائیه از جمله «برجسته‌سازی» اعتصاب غذای زندانیان گفت که «این فضاسازی‌ها و فشارهای رسانه‌ای علاوه بر اینکه وصف مجرمانه دارد، هیچ تاثیری بر کار قوه قضاییه در رسیدگی عادلانه به دعاوی نخواهد داشت».

آقای آملی لاریجانی مدعی شد که « اصحاب قدرت و کشورهای بیگانه از طریق رسانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها» تلاش می‌کنند «در مسیر رسیدگی‌های قضایی یا اجرای احکام موانعی ایجاد کنند».

وی آنچه را که «دخالت‌های نابجای» رسانه‌ها در مسیر رسیدگی به پرونده‌های قضایی خواند، از جمله «نقش‌های منفی برخی رسانه‌ها» دانست و افزود که «این فضاسازی‌ها در صورتی که موجب اخلال در رسیدگی قضایی شود، جرم است».

رئیس قوه قضاییه از کادر این قوه خواست که «هیچ اعتنایی به فضاسازی‌های رسانه‌ای نداشته باشند».

وی تاکید کرد که «فشار گسترده و وسیع» درباره اعتصاب غذای زندانیان یا «مواردی از این دست» در مسیر رسیدگی به این پرونده‌ها «تاثیری خواهد داشت».

روز ۱۵دی‌ ماه، هشتگ درخواست آزادی برای علی شریعتی (#sosAli)در توئیتر ترند جهانی شد. پیش از آن نیز هشتگ مربوط به اعتصاب غذای آرش صادقی در توئیتر ترند جهانی شده بود و در نهایت همسر آقای صادقی به مرخصی آمد و او به اعتصاب غذای خود پایان داد.

چند نماینده مجلس نیز با انتشار پیام‌هایی در توئیتر از وضعیت این زندانیان سیاسی ابراز نگرانی کرده بودند و الیاس حضرتی، نماینده تهران، در نامه‌ای به رییس قوه قضائیه خواستار آن شده بود که اگر حقی از این زندانیان «ضایع شده» است «اعاده» شود.

در مقابل عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز ۱۴ دی‌ از «حمایت» نمایندگان از این زندانیان انتقاد و آنان را متهم کرده بود که با این کار، قوه قضائیه را «تضعیف» می‌کنند.

سعید شیرزاد و علی شریعتی به اعتصاب غذای خود پایان داده‌اند اما درباره ادامه یا پایان اعتصاب غذای نزار ذکا، شهروند لبنانی زندانی در ایران، محمدرضا نکونام و مهدی کوخیان گزارشی منتشر نشده است.

رییس قوه قضاییه در سخنان روز دوشنبه خود از سخنان رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه «همه باید قدردان یک قوه قضاییه قاطع و شجاع» باشند تشکر کرد و آن را «دلگرم کننده» خواند.

وی اطمینان داد که قوه قضائیه «در همین مسیر عمل خواهد کرد» و مسئولان این قوه و قضات «به هیچ عنوان اهل مجامله و عمل منفعلانه نیستند».

پس از درگیری مقامات دولت و قوه قضائیه، رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۹ دی با اعلام اینکه درباره درگیری بین روسای قوای مجریه و قضائیه اظهار نظر نمی‌کند، در عین حال گفته بود که «وجود یک قوه‌ قضاییه مستقل و شجاع را همه باید قدر بدانند».

پیش از این سخنان مقام‌های قوه قضاییه و دولت اتهام‌هایی را درباره یکدیگر مطرح کرده بودند.

رییس قوه قضاییه روز ۱۳ دی ضمن مطرح کردن اتهام کمک بابک زنجانی به ستاد حسن روحانی در انتخابات ۹۲، وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت را متهم کرده بود که برای بازگرداندن اموال آقای زنجانی در خارج از کشور اقدامات لازم را انجام نداده‌اند.

این سخنان صادق لاریجانی واکنش به سخنان حسن روحانی بود که روز هشتم دی‌ماه در یک سخنرانی گفته بود که از قوه قضاییه تقاضا کرده پرونده بابک زنجانی در اختیار وزارت اطلاعات قرار گیرد، اما این درخواست اجرا نشده است.

او همچنین متذکر شده بود که سؤال‌های مردم درباره این پرونده همچنان باقی است.

پس از سخنان صادق لاریجانی، نیز حساب توئیتری حسن روحانی خواستار شفاف شدن حساب‌های قوه قضاییه شد و در مقابل غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضاییه، خواستار اعلام هزینه‌های ستاد انتخاباتی آقای روحانی در سال ۹۲ شد.

وزارتخانه‌های خارجه، اطلاعات و نفت و همچنین بانک مرکزی نیز در اطلاعیه‌هایی اتهام‌های مطرح شده از سوی رییس قوه قضاییه را تکذیب و اعلام کرده‌اند که اقداماتی که دراین پرونده از آنها خواسته شده را به خوبی انجام داده و قوه قضاییه پیش از این از آنان تقدیر کرده است.

XS
SM
MD
LG