لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

قشقاوی: در صورت کمرنگ شدن تهدید فرامنطقه ای، اجازه بازدید از پارچین داده می شود


حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزیر امور خارجه ایران.
حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزیر امور خارجه ایران.
حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزیر امور خارجه ایران، می گوید: در صورتی که تهديدهای فرامنطقه ای کمرنگ شوند، به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه بازديد از مجموعه نظامی پارچين داده خواهد شد.

آقای قشقاوی در جريان يک سخنرانی در نهادی موسوم به مرکز مطالعات ملی و تحولات جهانی گفته است: «بنا به فتوای رهبری و نه قانون منع سلاح هسته ای، استفاده از سلاح هسته ای را در دستور کارخود نداشته و من بعد هم نخواهيم داشت زيرا فتوا فراتر از قانون است و اگر تهديدهای فرامنطقه ای کمرنگ شود، ‌اجازه بازديد از پارچين صادر می شود.»

سخنان اين مقام حکومت ايران در وب سايت «ايران ديپلماسی» زير عنوان «شرط ايران برای بازديد از پارچين» منتشر شده و ايلنا، خبرگزاری کار ايران، نيز آن را نقل کرده است.

آقای قشقاوی به کشور خاصی که از آن به عنوان تهدید فرامنطقه ای یاد کرده است، اشاره ای نکرده ولی نشريه اينترنتی «تايمز» با مخابره اين گزارش نوشته است که اشاره معاون وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی، به تهديدهای اسراييل است.

دور تازه مذاکرات میان ایران و آژانس قرار است روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه در تهران برگزار شود. يکی از موضوع های مهم و مورد اختلاف میان طرفین، خودداری حکومت ايران از بازرسی های کارشناسان آژانس از مجموعه نظامی پارچين است که براساس گفته های سازمان های اطلاعاتی غرب، جمهوری اسلامی در آنجا، انفجار آزمايشگاهی هسته ای انجام داده است؛ امری که تهران آن را مردود می خواند.

حدود دو هفته پيش از دور جديد این گفت و گوها، معاون پارلمانی وزارت امور خارجه ايران کشورهای غربی و در صدر آنها ايالات متحده آمريکا را به باد حمله گرفته و سياست آنها را مبتنی بر ارزش های ايدئولوژيک خوانده است.

آقای قشقاوی پاسخ آمريکا به پيشنهاد دولت ايران در خصوص حل و فصل برنامه هسته ای خود را پاسخی نامعقول خوانده و در بخش ديگری از سخنان خود تصريح کرده است که ايران هسته ای به اعمال تحريم ها می ارزد.

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه دولت ايران در ضمن به گروه ها و جناح های رقيب هشدار داده و آنان را به رعايت آنچه که وی از آن با عنوان «خط قرمز سياست خارجی ما» ياد کرد فراخواند.

حسن قشقاوی تهديد کرد:‌ «اگر کسی خط قرمز سياست خارجی ما را ناديد بگيرد ولو تلويحا، کسی نمی تواند چنين فردی را درون نظام تصور کند.»
او مدعی شد که «شعار "نه غزه، نه لبنان– جانم فدای ايران"، ‌صد در صد ضد ناسيوناليستی و شعاری برضد تماميت ارضی ايران است.»

وی همچنين مساله سوريه را به تماميت ارضی ايران پيوند داد و آن را با عنوان «متحد استراتژيک در حوزه امنيت ملی جمهوری اسلامی» ذکر کرد.
XS
SM
MD
LG