لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۴

ايران: نگرانی درباره ايمنی نيروگاه اتمی بوشهر «غيرکارشناسی» است


معاون سازمان انرژی اتمی ايران روز دوشنبه نگرانی کشورهای حاشيه خليج فارس درباره ايمنی نيروگاه اتمی بوشهر را «غيرکارشناسی» خوانده و گفته است که اين نيروگاه در برابر زلزله‌ای به قدرت حداقل هشت ريشتر مقاوم است.

محمد احمديان درباره تاثير زلزله هفته گذشته استان بوشهر بر نيروگاه اتمی بوشهر گفته که «اولا مرکز زلزله چند روز پيش حدود صد کيلومتر با نيروگاه بوشهر فاصله داشته و ثانيا شدت آن حدود شش ريشتر بوده است» و بنابراين «طبيعی است که اين زلزله هيچ مشکلی برای نيروگاه اتمی بوشهر ايجاد نکند».

اظهارات اين مقام سازمان انرژی اتمی ايران واکنشی به درخواست کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس در روز يکشنبه، ۲۵ فروردين ماه، است که از آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خواسته‌اند تا درباره ايمنی اين نيروگاه تحقيق کند.

عبدالطيف زَيانی، رييس شورای همکاری خليج فارس در نشست اضطراری اين شورا در روز يکشنبه گفت که اين شورا از آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خواسته است تا هياتی از کارشناسان فنی را برای ارزيابی خسارات احتمالی به نيروگاه بوشهر اعزام کند.

به گفته وی، شش کشور عربی حاشيه خليج فارس قبلا به تهران گفته بودند که امنيت نيروگاه بوشهر را تضمين کند و به کنوانسيون «امنيت هسته‌ای» بپيوندد، اما ايران هيچ نشانه‌ای مبنی بر درک نگرانی‌های بين‌المللی از خود نشان نداد.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، معاون سازمان انرژی اتمی ايران با حضور در شبکه تلويزيونی «العالم» گفته است: «در صورتی ‌که زلزله‌ای قوی رخ دهد، سيستم‌هايی در داخل نيروگاه وجود دارد که نيروگاه را از مدار خارج می‌کند و راکتور خاموش می‌شود؛ آن‌گاه فرصت ايجاد می‌شود تا کارکنان فنی قسمت‌های مختلف را مورد بازرسی قرار دهند».

به گفته آقای احمديان، «نيروگاه اتمی بوشهر بر اساس پيشرفته‌ترين و سختگيرانه‌ترين استانداردهای بين‌المللی طراحی شده است و در تمام مراحل ساخت نيروگاه بر اعمال اين استاندارها نظارت قوی شده است».

کار ساختمان‌سازی نيروگاه بوشهر که قبل از انقلاب و توسط شرکت‌های آلمانی آغاز شده بود پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ و جنگ ايران و عراق، متوقف شد ولی ايران در سال ۱۹۹۵ و طی قراردادی که با روسيه منعقد کرد ادامه اين پروژه را به مسکو سپرد.

به رغم گذشت ۱۸ سال از انعقاد اين قرارداد، روسيه هنوز نيروگاه اتمی بوشهر را به ظرفيت دهی کامل نرسانده است. با اين حال، معاون سازمان انرژی اتمی می گويد که اين نيروگاه در سال گذشته «برای بهره برداری موقت به شبکه برق سراسری کشور وصل شد و تا کنون بيش از يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون کيلووات ساعت انرژی برق توليد کرده و به شبکه سراسری برق ايران تحويل داده است».

ايران تنها کشور دارنده نيروگاه هسته ای فعال است که عضو کنوانسيون ايمنی هسته‌ای نشده است. اين کنوانسيون بعد از فاجعه چرنوبيل در سال ۱۹۸۶ که منجر به آلوده شدن مناطق عظيمی در اطراف نيروگاه و بی‌خانمانی ۱۶۰ هزار اوکراينی شد، به تصويب رسيد.
XS
SM
MD
LG