لینک‌های قابلیت دسترسی

شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۲:۲۷ - ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶
بررسی های راديو فردا نشان می دهد برخی از کانال های تلويزيونی جمهوری اسلامی ايران که پخش آنها از سوی شرکت يوتلست فرانسه قطع شده بود بار ديگر با فرکانس های جديد به ماهواره هاتبرد بازگشته اند.

شرکت ماهواره ای يوتلست فرانسه که ‌تامين کننده فضای ماهواره‌ای اروپاست، روز ۲۴ مهرماه پخش ماهواره‌ای شبکه‌های تلويزيونی و راديويی جمهوری اسلامی ايران را بر روی ماهواره هاتبرد قطع کرد.

به گفته شرکت يوتلست، اين تصميم به دليل تحريم های اتحاديه اروپا عليه ايران اتخاذ شد و بر اساس آن، پخش ماهواره‌ای ۱۹ شبکه تلويزيونی و راديويی جمهوری اسلامی ايران قطع شد.

در حالی که کمتر از يک ماه از اتخاذ اين تصميم می‌گذرد، بررسی های راديو فردا نشان می دهد که شبکه های «جام جم يک»، «خبر» و «العالم» در هفته جاری با فرکانس های جديد به ماهواره هاتبرد بازگشته اند و از سوی مشترکان قابل دريافت هستند.

بر اساس اين بررسی، شبکه جام جم دو نيز فعاليت خود را بر روی اين ماهواره از سر گرفته است ولی برنامه های آن در حال حاضر بر روی فرکانس شبکه خبر پخش می شود.

برخی گزارش ها حاکی است که شبکه خبر ايران در ابتدا با استفاده از فرکانس های تلويزيون سوريه و با لوگوی خود اقدام به پخش برنامه می کرد ولی از روز سه شنبه از فرکانس اختصاصی خود استفاده می کند.

سايت flysat که فعاليت شبکه های ماهواره ای را به صورت لحظه به لحظه رصد می کند گزارش داده که شبکه خبر جمهوری اسلامی ايران از روز سه شنبه، ۲۳ آبان، فعاليت آزمايشی خود را بر روی فرکانس ۱۱۵۸۵ ماهواره هاتبرد آغاز کرده است.

شبکه خبر همچنین از فرکانس ۱۲۰۱۵ برای پخش دور تازه فعالیت خود در هاتبرد استفاده می کند.

راديو و تلويزيون دولتی ايران هنوز به طور رسمی درباره آغاز به کار شبکه های خود بر روی ماهواره هاتبرد خبری منتشر نکرده است، ولی شبکه جام جم بر روی وب سایت خود، فرکانس های جدید مربوط به پخش ماهواره تلویزیون های وابسته به دولت ایران را منتشر کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشره، در حال حاضر شبکه های جام یک و دو، خبر، پرس تی وی، آی فیلم، سحر یک و دو، و همچنین الکوثر بر روی ماهواره هاتبرد قابل دریافت هستند.

خبرگزاری مهر نیز روز چهارشنبه، ۲۴ آبان ماه، تاييد کرد که شبکه عرب‌زبان «العالم» از روز ۲۲ آبان کار پخش برنامه هايش را بر روی اين ماهواره آغاز کرده است.

شرکت فرانسوی يوتل‌ست درباره تصميم جديد خود بيانيه ای منتشر نکرده است و به ای میل های رادیو فردا برای اعلام نظر درباره این خبر نیز هنوز پاسخی نداده است.

ماهواره هاتبرد از ماهواره های پرمخاطب در ايران است و بسياری از خانواده های ايرانی ديش های خود را به سوی اين ماهواره تنظيم کرده اند.

قطع شبکه های راديويی و تلويزيونی جمهوری اسلامی از روی هاتبرد با واکنش های تندی از سوی مقام های ايران روبرو شد و آنها در اظهارات و بيانيه های خود اين اقدام يوتل‌ست را «غيرقانونی»، «مخالف آزادی بيان» و «تروريسم رسانه ای» دانسته و آن را به شدت محکوم کردند.

چند روز پس از اقدام شرکت يوتل‌ست، سازمان بين المللی ارتباطات ماهواره ای، اينتل‌ست، نيز ‌پخش تعدادی از شبکه‌های ماهواره ای ايرانی را قطع کرد.

پرس تی‌وی، شبکه تلويويزنی انگليسی زبان ايران، روز اول آبان ماه در وب سايت خود اعلام کرد که شبکه های خبر، سحر، جام جم، و کوثر در ميان شبکه هايی هستند که پخش آنها از اين ماهواره قطع شده است.

نمایش نظرات

XS
SM
MD
LG