لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

کانون کارگردانان خواستار مقاومت سازمان سینمایی در برابر توقیف فیلم‌ها شد


باران کوثری و نوید محمدزاده در نمایی از فیلم «من عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان.
باران کوثری و نوید محمدزاده در نمایی از فیلم «من عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان.

کانون کارگردانان سینمای ایران که از صنف‌های اصلی خانه سینماست، با انتشار نامه‌ای خطاب به رییس سازمان سینمایی، ‌از او درخواست کرد تا در برابر فشار‌ها پیرامون توقیف فیلم‌ها تسلیم نشود.

اشاره کانون کارگردانان سینمای ایران به فشارهایی است که طی ماه‌های اخیر از سوی برخی از نمایندگان مجلس و گروه‌های تندرو نسبت به خبر اکران دو فیلم پرحاشیه «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد و «عصبانی نیستم» اثر رضا درمیشیان وارد شده است.

طبق قرارداد بسته شده با سینما‌ها قرار است که ‌فیلم «عصبانی نیستم» از آبان ماه در سینماهای ایران به نمایش عمومی در آید. این فیلم که نمایش آن در جشنواره فجر سال گذشته با حواشی فراوانی همراه بود، ‌با حذف حدود ۲۰ دقیقه مجوز اکران دریافت کرد.

با نزدیک شدن به زمان نمایش فیلم، ‌برخی از نمایندگان مجلس با ارسال نامه‌ای به حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی، و همچنین در گفت‌وگو با سایت‌ها و خبرگزاری‌ها اعتراض خود را به اکران عمومی این فیلم اعلام کردند و خواستار جلوگیری از نمایش فیلم‌های به گفته آنها، ‌«حامی فتنه» شدند.

در نامه کانون کارگردانان خطاب به ایوبی آمده است: «متhسفانه مدتی است شاهد فشارهای روز افزون بر شما و سازمان سینمایی در رابطه با اکران چند فیلم سینمایی هستیم؛ فشارهایی که عمدتاً توسط جریان‌های حاضر و غیرمسئول و خارج از روال طبیعی اعمال می‌شود. باور ما این است که حفظ شان و جایگاه مدیران سینمایی، وابسته به پایداری آن‌ها بر قوانین و تصمیات اصولی است که اتخاذ کرده‌اند».

اعضای کانون کارگردانان خانه سینما در ادامه نامه خود نوشته‌اند: «عدم نمایش فیلم‌هایی که دارای پروانه نمایش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند به دلیل سلایق عده‌ای معدود، صرفا باعث تزلزل جایگاه مدیریتی شما و ایجاد جو ناامنی در فضای سینمایی کشور می‌شود».

در ادامه این نامه آمده است: «ما مصرانه از شما می‌خواهیم تا با اجرای صریح قانون و پایداری بر تصمیمات‌تان و عدم تمکین در برابر خواسته‌های فراقانونی، فضایی امن و آرام را برای سینماگران این مرز و بوم فراهم سازید که در این مسیر، کانون کارگردانان سینمای ایران در کنار شما خواهد بود».

در دوران مدیرت جواد شمقدری بر سینمای ایران، ‌علاوه بر توقیف تعدادی فیلم، نمایش چندین فیلم سینمایی مانند «پل چوبی»، «برف روی کاج‌ها»، «من مادر هستم» و «پذیرایی ساده» با وجود داشتن پروانه نمایش، به خاطر فشارهای بیرونی با مشکلاتی مواجه شد و حتی دو فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» در میانه‌های اکران ‌از پرده پایین کشیده شدند.

XS
SM
MD
LG