لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

آغاز نشست گروه ۱+۵ در لندن درباره ایران


تاسیسات اتمی نطنز که غنی سازی اورانیوم در آن جنجال ساز شده است.
تاسیسات اتمی نطنز که غنی سازی اورانیوم در آن جنجال ساز شده است.

با پايان يافتن مهلت دو ماهه شورای امنيت به تهران برای تعليق غنی سازی و گزارش دبيرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی که تاييد کرد ايران تعليق را نپذيرفته، کشورهای ۱+۵ بار ديگر در لندن تشکيل جلسه داده اند تا نحوه برخورد با فعاليت های هسته ای ايران بررسی شود.


همزمان با آغاز نشست ۵+۱ در لندن يک سخنگوی تونی بلر نخست وزير بريتانيا در خصوص آنچه « ادامه توهين ها» از سوی تهران خواند، به جمهوری اسلامی ايران هشدار داد.


اما از سوی ديگر مارگارت بکت، وزير خارجه بريتانيا پيش از شروع جلسه نسبت به حل ديپلماتيک پرونده هسته ای ايران ابراز اميدواری کرد.


به گزارش رويترز، وزير خارجه بريتانيا گفت:«مطمئن هستم که امکان حل ديپلماتيک اين مسئله، وجود دارد».


اين در حالی است که گزارش هايی مبنی بر برخورد نظامی آمريکا با ايران بر سر فعاليت های هسته ايش توجه گسترده ای را در رسانه ها برانگيخته است، هرچند مقامات رسمی آمريکا اين اخبار را تاييد نکرده اند.


يک مقام رسمی وزارت خارجه بريتانيا امروز پيش از جلسه لندن بدون ذکر نام گفت: « آمريکا به صراحت اعلام کرده که خواهان حل مسئله از راه سياسی است و هدف خود را از راه های سياسی، ديپلماتيک و اقتصادی دنبال می کند.»


در همين حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا بار ديگر به مقامات رسمی جمهوری اسلامی ايران پيام داد که در صورت تعليق غنی سازی اورانيوم، آمريکا وارد مذاکرات مستقيم می شود چرا که بهترين راه حل را راه ديپلماتيک می داند.


در پاسخ به اين موضع گيری خانم رايس، علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی گفت اگر آمريکايی ها درخواست رسمی بدهند، ايران موضوع مذاکره مستقيم را با نگاه مثبت بررسی خواهد کرد.


وی افزود: «اين يک مذاکره سازنده و منطقی خواهد بود و تهران آماده است اين درخواست را با نگاه مثبت بررسی کند.»


هنوز مشخص نيست نتيجه مذاکرات امروز لندن چيست، اما نيکلاس برنز، معاون وزير خارجه آمريکا، خبر داده که آمريکا برای فشار بيشتر بر ايران برای تعليق فعاليت های هسته ای، فشار وارد می کند.


آمريکا و ساير کشورهای غربی احتمال می دهند که فعاليت های هسته ای ايران در راه دستيابی به بمب اتمی صورت می گيرد وبه همين دليل از تهران خواسته اند با رعايت قطعنامه ماه دسامبر شورای امنيت تمام فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد.


جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده که فعاليت هسته ای خود را برای دستيابی به برق، دنبال می کند و از همين رو دست از غنی سازی نخواهد کشيد.


گروه ۱+۵ که چند ماه پيش در لندن جلسه داشت، بر سر تحريم ايران به توافق رسيدند که در نتيجه آن قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت به تصويب رسيد.


XS
SM
MD
LG