لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

آزمایش‌های جدید بیانگر استفاده از «گاز سارین» در حمله اخیر سوریه است


هیات بریتانیایی در سازمان بین‌المللی منع کاربرد سلاح‌های شیمیایی می‌گوید دبیرکل این سازمان در جلسه‌ای گفته است آزمایش‌های اخیر نشان می‌دهند که در حمله روز چهارم آوریل در سوریه که بر اثر آن حدود ۹۰ نفر کشته شدند از گاز سارین یا ماده سمی مشابهی استفاده شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نماینده بریتانیا در پیامی روی شبکه توئیتر گفت احمد اوزومچو دبیرکل سازمان بین‌المللی منع کاربرد سلاح‌های شیمیایی این نکته را در سخنان خود در افتتاحیه جلسه غیرعلنی هیات رییسه این نهاد در بررسی حمله یاد شده در سوریه ایراد کرده است.

آزمایش‌های انجام شده توسط دولت‌های بریتانیا و ترکیه نیز نشان می‌دهند که در این حمله گاز سارین یا ماده سمی و کشنده مشابهی به کار برده شده است.

دولت آمریکا نیروهای دولتی سوریه را مسئول حمله شیمیایی به مواضع شورشیان در شهر خان شیخون می‌داند و در واکنش به آن حدود ۵۹ موشک به یک پایگاه هوایی ارتش سوریه شلیک کرد.

دولت سوریه دخالت در این حمله را تکذیب کرده است.

سازمان بین‌المللی منع کاربرد سلاح‌های شیمیایی تاکنون در مورد اظهار نظر نماینده بریتانیا در این نهاد واکنشی نشان نداده است.

از سوی دیگر، اوایل وقت روز چهارشنبه تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد نیروهای این کشور یک شبکه تونل شورشیان را در شهرهایی که اخیرا آنها را تخلیه کرده‌اند نابود کرده است.

رسانه‌های دولتی سوریه می‌گویند پس از تخلیه شبه‌نظامیان مسلح و فعالان مخالف حکومت، مناطق بین مضایا و زبدانی در روز چهارشنبه به کنترل نیروهای دولتی درآمد.

روند تخلیه مضایا و زبدانی و مناطق اطراف آن که پس از حادثه بمبگذاری روز شنبه متوقف شده بود، از روز چهارشنبه دوباره از سر گرفته شد. در جریان این بمبگذاری، بیش از ۱۲۰ نفر از طرفداران حکومت در مسیر انتقال کشته شدند.

شبکه تلویزیونی الاخباریه گزارش داد که نان و کمک‌های پزشکی بین ساکنان مضایا و اطراف آن توزیع شده است. پخش تصاویر کودکان گرسنه در مضایا در اواخر سال ۲۰۱۵ که در محاصره قرار داشت خشم جامعه بین‌المللی را برانگیخت اما محاصره این شهر توسط نیروهای دولتی سوریه ادامه یافت.

منتقدان می‌گویند این شیوه تخلیه مردم مناطق تحت محاصره که در نتیجه آن حدود ۳۰ هزار نفر از ساکنان مناطقی که در خط مقدم جبهه قرار دارند طی ۶۰ روز به نقاط دیگر منتقل می‌شوند، عملا موجب تشویق و نوعی پاداش به سیاست محاصره شهرها و روستاهاست و موجب افزایش کوچ اجباری مردم براساس تعلقات مذهبی و سیاسی آنها خواهد شد.

در همین حال، تلویزیون دولتی سوریه اوایل روز چهارشنبه گزارش داد بر اثر انفجاری در شهر حلب شش نفر کشته و تعداد دیگری زخمی شده‌اند.

در مورد این انفجار که در محله تحت کنترل طرفداران حکومت به نام صلاح‌الدین روی داده، جزییات بیشتری منتشر نشده است. رسانه‌های وابسته به مخالفان از جمله «حلب تودی» می‌گویند این انفجار نزدیک مسجدی که محل برگزاری مراسم ترحیم سربازان و پیکارجویان حکومت بود روی داده است.

XS
SM
MD
LG