لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

مایک مالن: دست بنیان‌گذار ویکی‌لیکس به خون آغشته است


مایک مالن (راست) و رابرت گیتس
مایک مالن (راست) و رابرت گیتس
در حالی که تقریبا یک هفته پس از افشای فله‌ای اسناد ارتش آمریکا در وب‌سایت ویکی‌لیکس رسانه‌ها و مطبوعات جهان هر روز بر اساس این اسناد خبری تازه منتشر می‌کنند، یک مقام عالی‌رتبه ارتش ایالات متحده روز پنج‌شنبه چنین اظهار نظر کرد که بنیان‌گذار این وب‌سایت با این کار زندگی افراد را به خطر انداخته و «دستش به خون آغشته است».

دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، در نشستی خبری در پنتاگون گفت: «آقای اسناج هر چه دلش بخواهد می‌تواند در مورد نیت خوب خود بگوید، اما حقیقت این است که دست او و منبع اطلاعاتی‌اش ممکن است همین الان به خون سربازان جوان آمریکایی یا خانواده‌های افغان آغشته باشد.»

جولین اسناج، بنیان‌گذار وب‌سایت ویکی‌لیکس، که در اواسط فروردین‌ماه گذشته نیز با انتشار ویدئوی کشته شدن دو کارمند خبرگزاری رویترز در عراق به دست سربازان آمریکایی جنجالی به پا کرد همواره هدف خود از افشای اسناد محرمانه را مبارزه با فساد دولتی و جنایات جنگی عنوان کرده است.

در همین حال یک مقام عالی‌رتبه دیگر آمریکا نیز در واکنش به انتشار این اسناد که تعداد آنها حدود ۹۲ هزار اعلام شده گفته است که این کار اثری عمیق بر نیروها و متحدان آمریکا در افغانستان خواهد گذاشت.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، عواقب انتشار این اسناد برای نیروهای حاضر در جبهه این کشور «بالقوه بسیار شدید و خطرناک» توصیف کرده است.

این در حالی است که دریاسالار مایک مالن پیشتر در واکنش به افشای این اسناد گفته بود که اگرچه انتشار خبر افشای این اسناد «تکان‌دهنده» بود، اهمیت این اسناد مربوط به سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ است که در حال حاضر حائز اهمیت ویژه‌ای نیست.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز روز سه‌شنبه ضمن ابراز نگرانی از افشای این اسناد تصریح کرد که «این اسناد حاوی اطلاعات تازه‌ای نیست».

به گفته وزیر دفاع آمریکا، از زمان افشای این اسناد تاکنون افغانستان، پاکستان و «چند دولت دیگر» با دولت ایالات متحده تماس گرفته و از این اتفاق ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته آقای گیتس، یکی از عواقب ماندگار افشای این اسناد مشکل جلب اعتماد دوباره این دولت‌ها از سوی ارتش و دولت آمریکاست.

در همین حال جولین آسانژ که تاکنون از افشای نام منبع اطلاعاتی خود خودداری کرده می‌گوید با همکاران خود وقت زیادی را صرف حذف نام افرادی کرده است که در افغانستان و علیه طالبان به ارتش آمریکا کمک کرده‌اند.

اما شبکه خبری سی‌ان‌ان روز جمعه در خبری در این باره گفت که در بررسی‌های خود از این اسناد تاکنون بارها به نام افرادی برخورده که برای ارتش آمریکا در افغانستان خبرچینی کرده و اطلاعات جمع‌آوری کرده‌اند.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، در واکنش به این اقدام انتشار نام خبرچین‌های افغان را «بسیار غیرمسئولانه و شوکه‌کننده» توصیف کرده و اسلام‌آباد را عامل تمامی کشمکش‌ها در کشور خود دانسته است.

در اسناد طبقه‌بندی شده‌ای که در مورد جنگ افغانستان افشا شده، انگشت اتهام در ایجاد بی‌ثباتی در این کشور و نیز تقویت شبه‌نظامیان طالبان به سوی پاکستان و ایران نشانه رفته است.

بر اساس این اسناد، سازمان اطلاعاتی پاکستان به سازماندهی مبارزه ستیزه‌جویان طالبان علیه نیروهای آمریکایی، از طریق ملاقات با مقامات ارشد طالبان، متهم شده است.

یازده سپتامبر در کابل

از سوی دیگر روزنامه بریتانیایی گاردین روز پنج‌شنبه بر اساس برخی از اسناد موجود در پرونده ویکی‌لیکس خبر داد که گروه تروریستی القاعده به دنبال حمله تروریستی یازده سپتامبر به فکر آن بوده است که چنین حمله‌ای را در کابل،‌ پایتخت افغانستان، نیز اجرا کند.

بر اساس سندی که روزنامه گاردین بر آن انگشت گذاشته، ایمن الظواهری، نفر شماره دو در گروه القاعده، به تیمی ۲۲ نفره از اعضای این گروه از کشورهای عربی، پاکستان و چچن دستور داده بوده است که پس از سوار شدن به یک یا چند هواپیما در فرودگاه کابل آنها را به سوی چند «هدف مهم» برانند.

به گفته گاردین، در این سند از جمله اهداف مهم مورد نظر القاعده به کاخ ریاست جمهوری حامد کرزی، ستاد فرماندهی نیروهای ناتو در افغانستان، دو سفارت آمریکا و بریتانیا در افغانستان و همین طور هتل آریانای کابل اشاره شده است که به عنوان ستاد سازمان سی‌آی‌ای استفاده می‌شد.

گاردین می‌گوید در این سند به نام چند طراح و مجری این نقشه از جمله نام چند ژنرال پاکستانی یا افغان و همین طور یک خلبان افغان اشاره شده است.
XS
SM
MD
LG