لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

جلسه شورای امنیت برای حمایت از نماینده سازمان ملل در یمن «به نتیجه‌ای نرسید»


گروهی از اعضای یک عشیره هوادار حوثی‌ها در صنعا
گروهی از اعضای یک عشیره هوادار حوثی‌ها در صنعا

بنا بر گزارش‌ها، جلسه شورای امنیت پشت درهای بسته، برای حمایت از نماینده سازمان ملل در امور یمن، که خواستار موضع‌گیری در مقابل عملکرد حوثی‌ها در آن کشور است، بی‌نتیجه به پایان رسید. برخی دیپلمات‌ها گفته‌اند روسیه انتقاد از حوثی‌ها را نمی‌پذیرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس ۱۴ مرداد ماه می‌گوید بریتانیا و برخی دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل، خواستار تصویب قطعنامه‌ای بودند که به انتقاد از شورشیان حوثی‌ و عملکرد آنها، در مورد اعلام تشکیل شورای ائتلافی با هواداران علی عبدالله صالح برای اداره کشور، شده‌اند.

|دریافت تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــــرام رادیو فردا|

رئیس هیئت حوثی‌ها در مذاکرات صلح یمن، در کویت، هفتم مرداد ماه اعلام کرده بود توافقی بین شورشیان و علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پشین یمن، برای تشکیل شورایی که اداره کشور را برعهده می‌گیرد، صورت گرفته است. به گفته او «کسانی که از خشونت‌ها حمایت می‌کنند، فرصت دارند تا رویکرد خود را تغییر داده و به این توافق ملی بپیوندند».

این موضوع با انتقاد اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده ملل متحد روبه‌رو شد و مذاکرات را با بحران تازه‌ای روبه‌رو کرد.

دولت یمن روز یکشنبه اعلام کرد که توافق صلح سازمان ملل، برای پایان دادن به درگیری‌های مسلحانه با شورشیان حوثی، را پذیرفته است. شورشیان هنوز این توافق را نپذیرفته‌اند.

آقای شیخ احمد موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل برده و خواستار آن است که حوثی‌ها توافق را قبول کنند تا راهی برای برون‌رفت از درگیری‌های ۱۷ ماهه آن کشور پیدا شود.

به گزارش آسوشیتدپرس گروهی از دیپلمات‌ها که نامشان فاش نشده گفته‌اند شیخ‌ احمد از شورای امنیت خواسته‌است تا نگرانی خود را در مورد عملکرد حوثی‌ها اعلام کند، از همه طرف‌ها بخواهد تا به آتش‌بس وفادار باشند و در مذاکرات از خود انعطاف نشان دهند. اما -به گفته این گروه از دیپلمات‌ها- روسیه، انتقاد از حوثی‌ها را در بیانیه یا قطعنامه احتمالی نمی‌پذیرد.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، هشدار داده است که اگر مذاکرات صلح در کویت به نتیجه نرسد، «خطر ناشی از آن خیلی شدید خواهد بود».

به گفته خانم پاور در حال حاضر ۲۱ میلیون یمنی به کمک‌های انسان‌دوستانه نیاز دارند.

نماینده روسیه نیز گفته بحران یمن به «جنگی نادیده‌گرفته‌شده» تبدیل شده که زیر سایه درگیری‌های دیگر در منطقه رفته است. ویتالی چورکین می‌گوید توافق ارائه‌شده برای روسیه این سوءتفاهم را ایجاد کرده است، که تنها به مسائل نظامی پرداخته و از توافق سیاسی در آن خبری نیست.

فرهان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل گفته شیخ احمد طی روزهای آینده تلاش‌های فشرده‌ای انجام خواهد داد تا حوثی‌ها را قانع کند از توافق صلح حمایت کنند.

بحران اخیر یمن پس از آنکه شورشیان، عبد ربه منصور هادی را مجبور به ترک قدرت و در نهایت اقامت در عربستان کردند، شدت گرفت. ائتلافی به رهبری عربستان سعودی نیز وارد نبردها شده و حملاتی هوایی را علیه حوثی‌ها انجام می‌دهد. شورشیان حوثی از حمایت ایران برخوردار هستند. از زمان ورود ائتلاف به رهبری عربستان، بیش از شش هزار و چهارصد نفر کشته شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها شمار قابل توجهی از قربانیان غیرنظامی هستند.

XS
SM
MD
LG