لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

شمخانی: عربستان به عاملان تیراندازی اخیر در دزفول حقوق می‌داده است


علی شمخانی، عربستان را متهم کرده که «در هر محفلی به دنبال بسیج بی‌دلیل اعراب علیه ایران است».
علی شمخانی، عربستان را متهم کرده که «در هر محفلی به دنبال بسیج بی‌دلیل اعراب علیه ایران است».

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، عربستان سعودی را به انجام «شرارت» و «اقدامات ناخوشایند» علیه ایران متهم کرد و گفت که سرویس امنیتی این کشور به عاملان تیراندازی اخیر در دزفول «حقوق» می‌داده است.

علی شمخانی روز چهارشنبه ۲۰ آبان در مصاحبه با شبکه عربی زبان «العالم» وابسته به صدای و سیمای جمهوری اسلامی، تاکید کرد که «اگر سعودی‌ها بخواهند مشکلات میان دو کشور حل شود، باید از شرارت علیه ایران دست بردارند».

وی همچنین عربستان سعودی را متهم کرد که «در هر محفلی به دنبال بسیج بی‌دلیل اعراب علیه ایران است».

آقای شمخانی درباره به گفته او، پرداخت «حقوق» از سوی سرویس امنیتی عربستان سعودی به عوامل تیراندازی اخیر دزفول جزئیات بیشتری بیان نکرده است.

پیش از این اداره کل اطلاعات استان خوزستان از دستگیری «همه عوامل حادثه تیراندازی» به یک حسینیه در صفی‌آباد دزفول خبر داده و اعلام کرده بود که این «حادثه با ساماندهی و هدایت یک کشور خارجی بوده است».

شامگاه ۲۴ مهرماه، در تیراندازی به یک هیات عزاداری در صفی‌آباد دزفول دو نفر کشته و دو نفر زخمی شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این نیز بدون ذکر نام، برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را به «حمایت» از عوامل برخی از انفجار‌ها و حمله‌های مسلحانه به مامورین انتظامی در استان خوزستان از جمله عوامل ترور سه مامور نیروی انتظامی در شهرستان حمیدیه در فروردین ماه امسال، متهم کرده بودند.

ایران و عربستان سعودی بر سر بسیاری از موضوعات منطقه ای بویژه درگیری‌های سوریه و یمن اختلافات شدید دارند.

در همین حال، عربستان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به کمیته حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرده که در آن آنچه «دخالت» ایران و روسیه در اوضاع سوریه خوانده شده، محکوم شده است. نمایندگان ایران و سوریه به این پیش‌نویس اعتراض کرده‌اند.

دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که ایران و روسیه درباره سرنوشت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، «اختلاف نظر ندارند».

آقای شمخانی با اشاره به گفته او حمایت جمهوری اسلامی «از موضع مردم سوریه» گفت که «موضع مردم سوریه بقا، انتخاب و تعیین تکلیف در صندوق انتخابات است».

روسیه طرح جدیدی را برای پایان دادن به بحران سوریه ارائه داده که شامل اصلاح قانون اساسی ظرف ۱۸ ماه به وسیله برگزاری رفراندوم و برگزاری انتخابات زودرس ریاست جمهوری است. در پیش‌نویس این طرح آمده است که بشار اسد رییس کمیته تدوین قانون اساسی جدید نخواهد بود.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر برگزاری «گفت‌وگوی عربی - ایرانی» اعلام کرد که ایران با کشورهای عرب منطقه «بحرانی» ندارد که نیاز به برگزاری این گفت‌و‌گو‌ها باشد.

آقای شمخانی با تاکید بر «رابطه خوب» ایران با کشورهایی چون کویت، عمان و قطر، در عین حال گفت که روابط ایران برخی از کشورهای عرب منطقه به دلیل «وابستگی‌شان به اجرای بعضی از دستورالعمل‌های خارج از منطقه» با «دشواری» مواجه شده است.

XS
SM
MD
LG