لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

ایران: دنبال مبادله ملوانان بازداشت شده بریتانیا نیستیم


جمهوری اسلامی می گوید که «اين مسئله بايد روشن شود که آيا ورود ملوانان بريتانيايی به آب های ايران، عمدی بوده يا نه.»
جمهوری اسلامی می گوید که «اين مسئله بايد روشن شود که آيا ورود ملوانان بريتانيايی به آب های ايران، عمدی بوده يا نه.»

يک مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی می گويد که ايران دنبال مبادله ۱۵ ملوان بازداشت شده بريتانيايی با پنج ايرانی دستگير شده در شمال عراق نيست.


مهدی مصطفوی، معاون وزير امور خارجه ايران در گفت وگو با تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی گفته است: « اين مسئله بايد روشن شود که آيا ورود ملوانان بريتانيايی به آب های ايران، عمدی بوده يا نه. بعد از مشخص شدن اين موضوع تصميمات لازم اتخاذ خواهد شد»


اين مقام ايرانی اظهارات تونی بلر مبنی بر اينکه نظاميان بريتانيايی در آب های ايران نبوده اند را رد کرد و اظهار داشت: « ما شواهد کافی در اختيار داريم که ثابت می کند نيروهای بريتانيايی در آب های ايران دستگير شده اند.»


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی افزود: دولت بريتانيا بايد در قبال اين اقدامات پاسخگو باشد.


روز جمعه، وزارت دفاع بريتانيا اعلام کرد چند تن از سربازان بريتانيايی در نزديکی مرز ايران و عراق، توسط نيروهای مرزی جمهوری اسلامی دستگير و به ايران منتقل شدند.


به گفته وزارت دفاع بريتانيا، ۱۵ سرباز و درجه دار بريتانيايی حوالی ساعت ۱۰:۳۰ به وقت عراق، در حال گشتزنی بر روی رودخانه اروند رود از سوی نيروهای مرزی ايران دستگير شدند.


ايران می گويد که اين نظاميان به صورت غير قانونی وارد آب های ايران شده بودند و در بازجويی های از آنها به اين امر اعتراف کرده اند.


«نظاميان بريتانيايی در آب های عراق بوده اند»


تاکيد مقامات جمهوری اسلامی درباره ورود نظاميان بريتانيايی به آب های ايران در حالی صورت می گيرد که عراق روز دوشنبه اعلام کرد ۱۵ ملوان بريتانيايی که هفته گذشته از سوی ايران بازداشت شدند در آب های عراق دستگير شدند و نه ايران.



هوشیار زیباری: ملوانان بريتانيايی بر اساس اطلاعات مقامات در آب های عراق دستگير شده اند و نه ایران.

اين بيانيه پس از آن منتشر شد که هوشيار زيباری، وزير خارجه عراق اواخر روز يکشنبه با منوچهر متکی، همتای ايرانی خود، گفت وگو کرد و از وی خواست تا ملوانان بريتانيايی آزاد شوند چرا که به گفته وی، آنها در آب های عراق دستگير شده اند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، در اين بيانيه آمده است: وزير امور خارجه عراق تاکيد کرده که ملوانان بريتانيايی بر اساس اطلاعات مقامات عراقی در آب های اين کشور دستگير شده اند.


اين بيانيه می افزايد: اين افراد بخشی از نيروهای چند مليتی هستند که با تاييد دولت عراق و بر اساس قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد در اين کشور مستقرند.


آقای زيباری، خواستار آزادی ملوانان بريتانيايی و حل و فصل مسئله به صورت مسالمت آميز شده است.


«ملوانان صحيح و سالم هستند»


از طرف ديگر، جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه اطمينان داد که ملوانان بازداشت شده بريتانيايی در « صحت و سلامت» به سر می برند .


به گزارش خبرگزاری رويترز، يک مقام وزارت امورخارجه بريتانيا با اعلام اين خبر گفته است که يک مقام دستگاه سياست خارجی ايران در ديدار با فرستاده بريتانيا به تهران اين خبر را اعلام کرده است.


وی افزود: سفير بريتانيا به طور موکد از ايران خواسته است که اطلاعاتی درباره محل نگهداری ، نحوه تماس و اينکه برنامه ايران برای آزادی آنها چيست، در اختيار بريتانيا قرار دهد.


اين مقام وزارت امور خارجه بريتانيا اظهار داشت: « مقامات ايرانی به فرستاده لندن اطمينان داده اند که ملوانان بازداشت شده در صحت و سلامت به سر می برند. وی جزئيات بيشتری نداد ولی تاييد کرد که در تلاش برای حل اين مسئله در اسرع وقت هستند.»


وی با اعلام اينکه اين ملاقات به درخواست سفير بريتانيا انجام شد اين ادعای ايران را که سفير را به وزارت امورخارجه احضار نموده، رد کرد.


وزير امور خارجه ايران در تازه ترين مصاحبه خود از تحت پيگيرد قرار دادن اين نظاميان خبر داده بود که اين مسئله می تواند بر آزادی و بازداشت طولانی آنها تاثير بگذارد.


XS
SM
MD
LG