لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

درگيری شديد نيروهای هوادار بشار اسد با افراد مسلح در دمشق


محل وقوع یکی از انفجارهای روز یکشنبه در سهر حلب سوریه
محل وقوع یکی از انفجارهای روز یکشنبه در سهر حلب سوریه
نيروهای امنيتی سوريه در يکی از بی سابقه ترين برخوردها ظرف يکسال گذشته، در مناطقی که سفارتخانه های خارجی مستقر بوده و محل اقامت مقام های دولتی است با افراد مسلح به شدت درگير شدند.

يکی از ساکنين محلی در دمشق به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که سلاح های اتوماتيک و مسلسل ها به مدت دو ساعت تيراندازی می کردند و درگيری ها در ساعت چهار بامداد به وقت محلی پايان يافت.

وی که به خاطر مسائل امنيتی نخواست نامش فاش شود، افزود که ما همچنين صدای سه انفجار شديد را شنيديم.

به گفته این فرد، درگيری ها در نزديکی سفارت سوئيس و محل اقامت ژنرال آصف شوکت، معاون رييس ستاد نيروهای مسلح سوريه و داماد خانواده بشار اسد رخ داده است.

يک زن خانه دار نيز به خبرگزاری رويترز گفته است: «درگيری ها در نزديکی سوپر مارکت حمدا بوقوع پيوست و صدای انفجارهايی در نزديکی آن و ساير نقاط همجوار به گوش می رسيد. نيروهای امنيتی خيابان های اطراف را مسدود کرده و چراغ های خيابان ها نيز خاموش شده اند.»

مخالفان مسلح در اطراف شهر دمشق و مناطق ديگر آن فعال هستند ولی به ندرت اتفاق افتاده است که در مناطق مرکزی پايتخت که در کنترل شديد نيروهای هوادار بشار اسد است دست به عمليات بزنند.

از زمان آغاز قيام های مردمی در سوريه عليه حکومت بشار اسد، شهر دمشق نسبتا آرام گزارش شده و برخلاف ساير نقاط اين کشور شاهد اعتراض های زيادی نبوده است.

با اين حال، در روزهای اخير چندين انفجار شديد ساختمان های مربوط به دستگاه های امنيتی را هدف قرار داده است که اوج آن در روز شنبه هفته جاری بود.

در جريان بمبگذاری های روز شنبه، ۲۷ نفر کشته شدند. دو حادثه بمبگذاری در مقابل ساختمان های امنيتی حکومت سوريه رخ دادند. روز يکشنبه نيز وقوع يک انفجار باعث مرگ دو نفر و زخمی شدن ۳۰ نفر ديگر در شهر حلب شد.

يکی از مخالفان رژيم بشار اسد در پايتخت گفته است که درگيری های روز دوشنبه در نزديکی ساختمان اداره امنيت سياسی سوريه بوقوع پيوسته است.

وی افزود: «به دنبال اين حمله، نيروهای امنيتی به منطقه گسيل شدند و به جستجوی مهاجمان پرداختند.»

ناظران حقوق بشر در سوريه که مقر آن در بريتانيا است و از مناطق مختلف سوريه گزارش دريافت می کند، گفته است که در اين درگيری ها ۱۸ نيروی وابسته به بشار اسد زخمی شدند.

رامی عبدالرحمان، رييس اين سازمان، درگيری های بامداد دوشنبه را «خشونت بارترين در نوع خود و در نزديکترين نقطه به مراکز امنيتی سوريه از زمان آغاز قيام های مردمی» توصيف کرده است.

خانواده بشار اسد که چهار دهه است بر سوريه حکومت می کنند از يکسال پيش با قيام های گسترده ای در اين کشور روبرو شده و برای حفظ قدرت، اعتراض های مردمی را به شدت سرکوب می کنند.

از زمان آغاز ناآرامی های سوريه و به گفته سازمان ملل، بيش از هشت هزار نفر جان خود را از دست داده اند. ۲۳۰ هزار نفر از مردم نيز تاکنون خانه های خود را ترک کرده اند که ۳۰ هزار نفر آنها به خارج از کشور گريخته اند.

حکومت سوريه می گويد که در يکسال گذشته دو هزار نيروی امنيتی جان خود را از دست داده اند.
XS
SM
MD
LG