لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

محسن آرمین: اصلاح‌طلبان با اصولگرایان منتقد هم ائتلاف نمی‌کنند


محسن آرمین
محسن آرمین
محسن آرمین، نایب رئیس مجلس ششم و عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب می‌گوید با اوضاع فعلی کشور، هرگونه ائتلاف با اصولگرایان منتقد برای انتخابات منتفی است چراکه به گفته او هم اکنون مشکل ساختاری در سطوح قدرت وجود دارد و این گروه نگاهی یکسان با اصولگرایان «افراطی» به مقوله قدرت دارند.

محسن آرمین در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد، یکی از عمده‌ترین مشکلات جامعه ایرانی را «انحطاط اجتماعی» و «فروپاشی اخلاقی» دانسته که به گفته او بروز آن را در «گسترش فرهنگ خشونت» می‌توان مشاهده کرد.

نایب رئیس مجلس ششم معتقد است که پیش از بازسازی «ساختارهای اقتصادی منهدم شده» کشور باید به ترمیم «اخلاقی و اجتماعی و احیای اعتماد از دست رفته اجتماعی» مبادرت ورزید.

وی با اشاره به اوضاع سیاسی اجتماعی و اقتصادی کشور می‌گوید: «به گمان من اصلاح‌طلبان اگر به قدرت برسند، فراتر از شعارهایی نظیر اجرای بی‌تنازل قانون اساسی، باید بازسازی اخلاقی اجتماعی و احیای اعتماد عمومی را کانون اهتمام خود قرار دهند.»

محسن آرمین در پاسخ به این پرسش که چرا بخشی از اصولگرایان، خواستار مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات شده‌اند، می‌گوید خواست این طیف از اصولگرایان جنبه تاکتیکی دارد.

آرمین در عین حال این بخش از اصولگرایان را «واقع‌بین‌تر» دانسته که با نگاهی مصلحت‌اندیشانه متوجه شده‌اند برگزاری انتخابات پروشور آن هم با «شرایط بحرانی داخلی و خارجی» بدون اصلاح‌طلبان امکان ندارد.

محسن آرمین سپس با اشاره ضمنی به سخنان آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان که گفته بود نیازی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست، درباره طیف «افراطی» اصولگرایان می‌گوید: «آنان حتی با وجود لطمه دیدن امنیت ملی در اندیشه حفظ قدرت خویشند. از این رو بهترین انتخابات از نظر ایشان انتخاباتی با نتایج معین و تضمین شده است. اینها همان‌ها هستند که برای اصلاح‌طلبان تعیین تکلیف می‌کنند و آنان را به توبه می‌خوانند و ادعا می‌کنند هیچ نیازی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ندارند.»

این عضو سازمان مجاهدین انقلاب شروط محمد خاتمی برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات را «شرایط و لوازم منطقی یک انتخابات سالم و منصفانه» دانسته و تاکید می‌کند: «آنها نمی‌توانند صریحا بگویند ما حاضر به دادن آزادی به احزاب و مطبوعات نیستیم؛ نمی‌توانند بگویند شرایط امنیتی- نظامی باید ادامه یابد. نمی‌توانند صریحا بگویند انتخابات باید زیرنظر مرجع ناظر وابسته و غیرمستقل برگزار شود، از این رو نکات مطرح‌شده از سوی آقای خاتمی را پیش‌شرط معرفی می‌کنند تا بتوانند صورت مسئله را تغییر داده و در پاسخ بگویند ما هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیریم.»

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به گفته‌های عزیز جعفری، فرمانده سپاه هم به طور ضمنی اشاره کرده و می‌گوید: «در دوره‌های گذشته هیچگاه یک مقام نظامی برای سیاسیون تعیین تکلیف نمی‌کرد و مدعی دادن مجوز ورود به انتخابات به این و آن نمی‌شد.»

آرمین می‌گوید که اصولگرایان منتقد گمان می‌کنند با رفتن یک شخص و آمدن دیگری مشکلات کشور حل می‌شود در حالی که به گفته او حتی «دولت فعلی» معلول ساختار «معیوب» سیاسی آن است نه علت آن.

نایب رئیس مجلس ششم تصریح می‌کند: «برخی بویژه اصولگرایان سنتی تصور می‌کنند با تغییر دولت و رفتن این و آمدن آن مشکل حل می‌شود. آنها از این حقیقت غفلت می‌کنند که دولت فعلی خود معلول مناسبات ناسالم حاکم بر عرصه قدرت است و نه عامل آن. بنابراین تا چنین نگاه و ساختار معیوبی وجود دارد، امید به اینکه با آمدن فرد یا گروه جدید مشکلات کاهش می‌یابد، امیدی واهی است و در صورت تغییر این نگاه خواسته و مطلوب اصلاح‌طلبان محقق خواهد شد و دیگر مهم نیست که آنها در قدرت باشند یا نباشند.»

این عضو سازمان مجاهدین انقلاب تاکید می‌کند که اصولگرایان منتقد در شش سال گذشته از دولت حمایت کردند و «به خاطر قدرت» برعمکردها و سیاست‌های «مخرب» آن «سرپوش» گذاشتند که به تعبیر وی ناشی از نگاه آنها به قدرت است؛ نگاهی که به گفته او با اصولگرایان «افراطی» تفاوت «ماهوی» ندارد.

آرمین می‌گوید چطور می‌شود مجلسی که یکصد امضا برای سئوال و استیضاح رئیس دولت جمع کرده بود به ناگهان با رای‌های بالا به وزرای پیشنهادی دولت رای اعتماد می‌دهد.

وی تصریح می‌کند: «گاه از دروازه تو نمی‌روند و به هیچ کاندیدای پیشنهادی برای وزارتخانه‌ها حتی اگر صلاحیت‌های لازم را داشته باشد رای اعتماد نمی‌دهند و یکصد امضا برای سوال و استیضاح جمع می‌کنند و روزی دیگر که مصلحت اقتضا می‌کند از سوراخ سوزن تو می‌روند و بدون در نظر گرفتن صلاحیت‌ها به کاندیداهای وزارت رای می‌دهند آن یکصد امضا نیز به فراموشی سپرده می‌شود. گویی که اصلا سئوال در میان نبوده است.»

محسن آرمین در ادامه تصریح می‌کند که «امکان ائتلاف اصلاح‌طلبان با چنین نیرویی منتفی است» اما در عین حال اصلاح‌طلبان می‌توانند با طیف معتدل اصولگرایان گفت‌وگو داشته باشند.

محسن آرمین پس از انتخابات ریاست جمهوری مدتی را در زندان گذرانده بود.
XS
SM
MD
LG