لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

روسيه قهرمان جام جهانی واليبال؛ ايران نهم شد


صحنه ای از جدال بازیکنان تیم ملی والیبال روسیه و ایران که به برتری روس ها ختم شد. روسیه در این دوره از مسابقات جهانی والیبال قهرمان شدند.
صحنه ای از جدال بازیکنان تیم ملی والیبال روسیه و ایران که به برتری روس ها ختم شد. روسیه در این دوره از مسابقات جهانی والیبال قهرمان شدند.
رقابت‌های جام ‌جهانی ۲۰۱۱ واليبال با قهرمانی روسيه به پايان رسيد. اين تيم همراه با لهستان و برزيل، جواز حضور در رقابت های المپيک لندن را نيز کسب کرد.

تيم ملی واليبال هم در آخرين مسابقه خود مقابل ايتاليا قرار گرفت و با نتيجه ۳-۱ شکست خورد. به اين ترتيب فاتحان جام ملت های آسيا با پنج پيروزی، شش شکست، ۱۶ ست برده و ۲۵ گيم باخته در رده نهم ايستادند. در انتهای جدول پس از ايران، تيم های ژاپن، چين و مصر قرار گرفتند.

ايتاليا که تيم سوم رنکينگ فدراسيون جهانی واليبال است، با وجود کسب برتری در اين مسابقه و امتياز مساوی با برزيل، در ست شماری پايين تر از نماينده آمريکای جنوبی قرار گرفت و موفق نشد جواز المپيک را بگيرد.

در آخرين روز از دوازهمين دوره رقابت‌های جام جهانی که هر چهار سال يک بار و به ميزبانی ژاپنی ها برگزار می‌شود، برزيل در ۳-۰ مقابل ژاپن به برتری رسيد.

آرژانتين در سه گيم متوالی چين را پشت سر گذاشت و هفتم شد. صربستان در يک نتيجه جالب توجه، ۳-۰ بر آمريکا غلبه کرد تا در رده هشتم قرار بگيرد. کوبا هم ۳-۱ از سد مصر گذشت تا جايگاه پنجم را نصيب خود کند.

تيم ملی ايران که در رده چهاردهم رنکينگ جهانی قرار دارد، در اين رقابت ها بر لهستان، آرژانتين، ژاپن، صربستان و مصر غلبه کرد. اين تيم پنج شکست را هم مقابل کوبا، آمريکا، چين، برزيل، روسيه و ايتاليا متحمل شد.

ايران با اين نتايج می تواند در رتبه بندی آتی فدراسيون جهانی واليبال، به جمع ۱۰ تيم برتر جهان صعود کند.

در مهم ترين بازی روز آخر که حکم فينال را داشت، روسيه به مصاف لهستان رفت و با نتيجه ۳ بر ۲ به پيروزی دست يافت. به اين ترتيب، شاگردان ولاديمير آلنکو با ۲۹ امتياز قهرمان شدند.

ايتاليا ۳ ايران ۱

ايران و ايتاليا در شرايطی برای سومين بار به مصاف هم رفتند که اين مهم‌ترين رويارويی‌شان تلقی می‌شد. در آخرين رقابت اين دو تيم که مسابقات جهانی ۲۰۱۰ به ميزبانی ايتاليا بود، ميزبان در يک بازی دشوار با نتيجه ۳-۲ بر رقيب آسيايی اش چيره شد.

در جام جهانی ۲۰۱۱، آمارهای رسمی کميته فنی رقابت ها حاکی از آن بود که بازيکنان ايتاليا در همه فاکتورهای فنی غير از دفاع روی تور و ليبرو، بهتر از ايران عمل کرده بودند.

مردان آتزوری تاکنون از حضور در پيکارهای مختلف جهانی ۱۳ مدال طلا، ۸ مدال نقره و ۶ مدال برنز نصيب خود کرده اند.

در گيم نخست، توپ‌هايی که بازيکنان ايران به راحتی در سرويس و حمله از دست می‌دادند را ايتاليايی‌ها به امتياز تبديل می‌کردند. در امتياز ۱۸ بر ۱۰ وقتی سرمربی ايران ديد که بازيکنانش مقابل ميکله لاسکو، الساندرو فی و لوئيجی مسترآنجلو تسليم شده اند، درخواست وقت استراحت کرد.

اين گيم با اشتباهات بازيکنان ايران و تيزهوشی و تجارب بازيکنان حرفه ای ايتاليا با نتيجه ۲۵ بر ۱۳ به سود آبی‌پوشان خاتمه پيدا کرد.

در گيم دوم ولاسکو از مهدوی به جای حسينی در پست پاسور استفاده کرد. فياضی و غفور هم از ديگر بازيکنانی بودند که در اين گيم بازی کردند.

هرچه بازيکنان ايران سرويس‌ها را از دست می‌دادند، ايتاليايی‌ها از سرويس‌های خود امتياز می‌گرفتند. اين گيم را هم لاجوردی‌پوشان با حساب ۲۵ بر ۱۷ پيروز شدند.

گيم سوم را ايران با ترکيب کمالوند، فياضی، ظريف، مهدوی، غفور و موسوی آغاز کرد. بازيکنان ايران با سه دفاع بی نقص و يک حمله موفق توسط غفور توانستند ۴ امتياز پيش بيفتند.

در ادامه ايران با سرويس‌های خوب غفور و دفاع خوب موسوی برتری اش را حفظ کرد. در امتياز ۲۱ بر ۱۶ فرهاد نظری افشار جايگزين کمالوند شد و سپس با تداوم بازی خوب غفور، ايران به امتياز ۲۴ رسيد و امتياز بيست و پنجم را هم محمد موسوی عراقی کسب کرد تا اين گيم با نتيجه ۲۵ بر ۲۰ به سود ايران خاتمه پيدا کند.

ايتاليايی‌ها که برای صعود به المپيک اميدوار بودند با برتری در اين مسابقه، ژاپنی ها نيز برزيل را متوقف کنند، با انرژی مضاعف در گيم چهارم وارد زمين شدند.

در امتياز ۱۱-۱۱ ولاسکو دو تعويضه‌‌های معروف خود را انجام داد تا حسينی و بازارگرد را جايگزين غفور و مهدوی کند. اما ايتاليا با آبشارهای موفق از بالای دست دفاع، موفق شد امتياز ۱۶ بر ۱۳ را ثبت کند.

ايتاليا که پر افتخارترين دوران واليبال خود را مرهون خوليو ولاسکو است، با حساب ۲۵ بر ۱۸ اين گيم را نيز به سود خود رقم زد.

در پايان اين مسابقه ميکله لاسکو بازيکن چپ دست ايتاليا با کسب ۲۵ امتياز عنوان امتياز آورترين بازيکن ميدان را به خود اختصاص داد. در تيم ايران هم آرش کمالوند ۱۲ امتياز کسب کرد. کريستين ساوانی ستاره تيم رم نيز برترين بازيکن ميدان شد.

ولاسکو: شکايت می کنيم

سرمربی تيم ملی واليبال ايران پس از پايان رقابت های جام جهانی گفت: در خصوص شرايط مسابقات و ميزبانی ژاپنی ها به فدراسيون جهانی شکايت خواهيم کرد.

خوليو ولاسکو گفت: مقابل ايتاليا در ست‌های اول و دوم خوب کار نکرديم. ما پيشرفت کرده‌ايم زيرا توانستيم يک ست از ايتاليا بگيريم. من در حال ساختن يک تيم هستم و بازيکنانی چون غفور و فياضی از تجربه حضور در اين مسابقات استفاده بسيار زيادی کردند.

سرمربی تيم ملی واليبال ايران مسابقات جام‌جهانی را دشوارترين تورنمنت خواند و گفت: اين رقابت‌ها به دليل تعداد مسابقات و تعدد شهرهای ميزبان، از مسابقات قهرمانی جهان سخت‌تر است.

ولاسکو گفت: فدراسيون جهانی بايد پاسخ دهد که چرا شرايط برای همه تيم‌ها يکسان نبود. واليبال تنها ورزشی است که اين اتفاق در آن رخ می‌دهد. مسابقات انتخابی المپيک بسيار مهم است و فقط در واليبال است که مسابقات گزينشی مانند ديگر ورزش‌ها به انجام نمی رسد.

سرمربی تيم ملی واليبال ايران پرسيد: چرا هميشه بازی‌های ژاپن بايد ۱۰ دقيقه استراحت پس از ست دوم داشته باشد و ساير تيم‌ها تنها ۹۰ ثانيه استراحت کنند؟

اين کار دليلی ندارد زيرا مسابقات به صورت زنده از تلويزيون پخش نمی‌شود. اين‌ها سؤالاتی است که بايد بررسی شود. من برای اين مسائل به فدراسيون جهانی شکايت خواهم کرد.

عليرضا نادی کاپيتان تيم ملی واليبال ايران نيز گفت: اين مسابقات بسيار طولانی بود و ما خسته شديم. اکثر بازی‌های ما ساعت ۱۱ صبح انجام می‌شد. اين بر عملکرد ما تأثير گذاشت. اما در کل از عملکرد خود راضی هستيم و می‌دانيم که در آينده می‌توانيم بهتر بازی کنيم.

مائورو بروتو سرمربی ايتاليا هم گفت: ايران در سرويس و دفاع، در ست سوم قوی ظاهر شد. من با خوليو ولاسکو در خصوص شرايط مسابقات هم عقيده هستم. نمی‌خواهم تنها کسی باشم که اعتراض کنم. فکر می‌کنم اين بازيکنان هستند که مسابقات را شکل می‌دهند و بنابراين بايد بهترين شرايط را داشته باشند.
XS
SM
MD
LG