لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

یانوکوویچ: الحاق کریمه به روسیه یک تراژدی عظیم است


ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری برکنار شده اوکراین
ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری برکنار شده اوکراین
ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری برکنار شده اوکراین، در نخستین مصاحبه خود پس از فرار به روسیه گفته است که دعوت او از نیروهای روسیه برای حضور در کریمه «اشتباه» بوده و الحاق این شبه جزیره به روسیه یک «تراژدی عظیم» است.

آقای یانوکوویچ به خبرگزاری آسوشیتدپرس و تلویزیون دولتی «ان‌تی‌وی» روسیه گفته است که همچنان امیدوار است تا در مذاکره با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، او را متقاعد کند که کریمه را به اوکراین بازگرداند.

وی با بیان اینکه الحاق این منطقه به روسیه «یک تراژدی عظیم» است تاکید کرد که اگر او همچنان در مسند قدرت بود تصرف کریمه اتفاق نمی‌افتاد.

یانوکوویچ ۶۳ ساله در فوریه گذشته و پس از ماه‌ها اعتراض مردمی به خاطر فساد و نزدیکی به روسیه به جای ارتباط بیشتر با اتحادیه اروپا، از اوکراین گریخت و به روسیه پناهنده شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، رییس جمهوری پیشین اوکراین در مصاحبه خود که روز چهارشنبه، ۱۳ فروردین، منتشر شد، اتهام‌های مربوط به فساد را رد کرده و گفته است که وی کاخ مجلل خود در خارج از شهر کی‌یف را با پول خودش ساخته است.

او همچنین هر گونه دخالت در تیراندازی تک تیراندازان به سوی معترضان در ماه فوریه که باعث کشته شدن ۸۰ نفر شد را رد کرد. دولت موقت اوکراین آقای یانوکوویچ را مسوول این تیراندازی‌ها دانسته است.

وی بار دیگر خود را رهبر قانونی اوکراین خواند. ولادیمیر پوتین نیز ماه گذشته آقای یانوکوویچ را رهبر مشروع اوکراین دانست و برکناری وی را غیرقانونی خواند.

الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در ماه گذشته و پس از آن صورت گرفت که نیروهای نظامی روسیه کنترل بسیاری از بخش‌های این شبه جزیره را در دست گرفته و هواداران مسکو در ماه مارس رفراندومی در این منطقه برگزار کردند. اوکراین و غرب این رفراندوم و الحاق کریمه به روسیه را غیرقانونی و نقض قوانین بین‌المللی خوانده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد: در حالی که دشوار به نظر می‌رسد روسیه بخواهد کریمه را به اوکراین بازگرداند ولی اظهارات یانوکوویچ می‌تواند گزینه‌های پوتین در گفت‌وگو‌ها بر سر حل و فصل بحران اوکراین را بیشتر کرده و مسکو اعلام کند که در زمینه تعیین وضعیت کریمه در آینده انعطاف پذیر است.

یانوکوویچ در یک دهه گذشته دوبار از قدرت کنار گذاشته شده است. بار نخست در سال ۲۰۰۴ و پس از برنده شدن در انتخابات، در اثر اعتراض‌هایی که «انقلاب نارنجی» نام گرفت از قدرت کنار گذاشته شد.

وی می‌گوید که پس از ورود به روسیه دو بار تلفنی و یک بار هم حضوری با پوتین صحبت کرده است. آقای یانوکوویچ با «دشوار» توصیف کردن گفت‌وگو‌های خود با رییس جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد که در نشست‌های بعدی با وی درباره بازگشت کریمه به اوکراین مذاکره کند.

وی اظهار داشت: «ما باید راه‌هایی در این زمینه پیدا کنیم... به این صورت که کریمه بالا‌ترین میزان استقلال را داشته باشد... اما بخشی از اوکراین باشد».

یانوکوویچ می‌گوید که برگزاری رفراندوم در کریمه واکنشی به تهدیدهای صورت گرفته از سوی ملی گرایان افراطی در اوکراین است.

پوتین ماه گذشته گفت که یانوکوویچ از روسیه خواست تا برای حفاظت از شهروندانش، نیروهای خود را به اوکراین اعزام کند؛ اقدامی که از سوی بسیاری از اوکراینی‌ها، «خیانت» توصیف شده است. از رییس جمهوری پیشین اوکراین درباره این موضوع پرسیده شد و او گفت که مرتکب اشتباه شده است.

یانوکوویچ تصریح کرد: «من اشتباه کردم و احساسی برخورد کردم».

به دنبال درخواست وی، نیروهای روسیه وارد شبه جزیره کریمه شدند که دارای اکثریت قابل توجهی از روس تبار‌ها است. این نیرو‌ها به بهانه حفاظت از روس تبار‌ها، ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی اوکراین را به سرعت تصرف کرده و تحت کنترل خود در آوردند.
XS
SM
MD
LG