لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

ضرغامی: نبود لباس مناسب باعث «گسترش بی‌حجابی» شده است


رییس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی می‌گوید که نبود لباس مناسب با قیمت مناسب باعث «گسترش بی‌حجابی» در جامعه شده است و برای خرید یک روسری باید ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کرد.

عزت‌الله ضرغامی که روز پنجشنبه ۱۳ شهریور در آیین گشایش نمایشگاه و جشنواره «باز باران» شرکت کرده بود، در اظهاراتی از نبود لباس ارزان قیمت و مناسب در ایران انتقاد کرد و گفت که «یک خانواده متدین برای خرید یک روسری و چادر باید هزینه‌های زیادی پرداخت کنند».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی در این آیین که رییس اتاق اصناف کشور و شهردار تهران نیز حضور داشتند تجربه شخصی خود را یادآور شده و گفته است: «چند وقت پیش به اتفاق خانواده برای خرید یک روسری مناسب به یکی از بازارهای مرکز شهر (میدان هفتم تیر) مراجعه کردیم و در این مغازه‌ها به عینه مشاهده کردم که یک لباس شیک با پوشش اسلامی اصلا وجود ندارد و اگر وجود دارد قیمت آن بسیار بالاست».

رییس سازمان صدا و سیما افزوده است: «قیمت یک روسری مناسب ۳۰۰ هزار تومان بود گرچه من از خرید آن امتناع کردم اما باید بگویم یک خانواده متدین آیا می‌تواند این هزینه را برای خرید یک روسری مناسب بپردازد».

آقای ضرغامی اظهار داشت: «نتوانستیم لباس مناسب با کیفیت و قیمت مناسب در جامعه برای جوانان ارائه کنیم و این عامل سبب شده که بی‌حجابی در جامعه گسترش یابد».

هر ساله با فرارسیدن فصل تابستان نیروی انتظامی ایران طرح‌هایی تحت عنوان «امنیت اخلاقی» و «گشت ارشاد» را به منظور مبارزه با آنچه «بدحجابی» خوانده می‌شود اجرا می‌کند و هزاران نفر را بازداشت و یا از آن‌ها تعهد اخلاقی می‌گیرد.

به رغم گذشت سال‌ها از اجرای این طرح‌ها، انتقاد‌ها از رواج پدیده «بدحجابی» هر سال ادامه دارد.

محافظه‌کاران جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر با اشاره به این مسئله، دستگاه‌های دولتی و فرهنگی را به کم‌کاری و مقابله نکردن با آن متهم می‌کنند.

گسترش برنامه‌های ماهواره‌ای و دسترسی جوانان به اینترنت پر سرعت از دیگر مواردی است که به گفته شخصیت‌ها و رسانه‌های محافظه کاران باعث «سست شدن ایمان مردم» و «ترویج فرهنگ منحط غربی» شده است.

این انتقاد‌ها به جایی رسیده است که مجلس خبرگان که اکثریت آن را روحانیون سنتی تشکیل می‌دهند در بیانیه پایانی اجلاس روز ۱۲ شهریور خود تاکید کرد: «انتظار مى‌رود تمامى نهاد‌ها و دستگاه‌هاى مسؤول در امر فرهنگ، در راستاى حفظ و تحکیم ارزش‌ها و رعایت موازین شرعى که ثمره ى مجاهدت علما و خون شهیدان است تلاش بیشترى نموده و با هنجارشکنان و برهم زنندگان امنیت فرهنگى جامعه... به صورت فعال و با اقتدار و تدبیر لازم برخورد نمایند».

با این حال، برخی از مسوولان قضایی ایران از موثر نبودن برخورد با «بدحجابی» در ایران ابراز ناامیدی کرده و می‌گویند مبارزه با این موضوع سخت شده است.

پرویز علیزاده٬ معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی، روز پنجشنبه ۱۳ شهریور به خبرگزاری «تسنیم» نزدیک به سپاه پاسداران گفت: پدیده «بدحجابی» و ماهواره به اندازه‌ای گسترش یافته است که مقابله با آن‌ها به «ضرر حاکمیت» تمام می‌شود.

وی اظهار داشت: «پدیده بدحجابی به مرور در حال گسترش است، به همین دلیل مبارزه با بدحجابی در جامعه از نظر کیفری بسیار سخت شده است و اکنون به این مسئله پرداخته می‌شود که از نظر فرهنگی با بدحجابی مقابله شود».

آقای علیزاده تاکید کرد: «در علم جرم‌شناسی زمانی که منحنی یک جرم خاص از یک حد بالا‌تر رفت، مبارزه با آن جرم به ضرر حاکمیت است».

XS
SM
MD
LG