لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۷

«جسد یک بهایی به دلیل صادر نشدن مجوز دفن در سردخانه مانده است»


سیمین فهندژ
سیمین فهندژ

جامعه جهانی بهایی در بیانیه‌ای خبر داده نزدیک به دو ماه است جسد یک بهایی در سردخانه‌ای در اهواز مانده، چرا که مقامات از دادن اجازۀ دفن خودداری می‎کنند.

این تازه‎ترین مورد از رشته وقایع در ماه‌های اخیر است که بهاییان ایران با آن درگیر بوده اند. دیان علایی، نمایندۀ جامعۀ جهانی بهایی در سازمان ملل متحد گفته است: «در سال‎های اخیر بیش از ۴۰ قبرستان بهایی مورد حمله یا تخریب قرار گرفته و یا بسته شده‌اند، و مقامات مربوطه از دفن تعداد زیادی از بهاییان جلوگيری‌ کرده و یا در آن مداخله کرده‎اند.»

او می گوید بارزترین نمونه از این دست، اقدام سپاه پاسداران است که از اردیبهشت ماه، دست به تخریب قبرستان تاریخی بهاییان در شیراز زده تا یک مجتمع ورزشی و فرهنگی به جای آن بسازد. این اقدام، به رغم درخواست سه کارشناس حقوق بشر سازمان ملل متحد در سپتامبر، شهریورماه سال جاری، برای توقف کار، همچنان ادامه دارد.

جامعه جهانی بهایی می گوید بر اساس تازه ترین گزارش ها، حدود پنج تا شش هزار‌متر مکعب از زمین تاکنون حفاری شده یا بر روی آن ساخت و ساز انجام گرفته است.

سیمین فهندژ، سخنگوی جامعه جهانی بهایی در سوییس، در گفت و گو با رادیو فردا می گوید که از سرنوشت اجسادی که از گورهای قبرستان بهاییان شیراز بیرون کشیده شده اند اطلاعی در دست نیست. خانم فهندژ از مهر و موم شدن گورستان بهاییان در اهواز و ماندن جسد یک بهایی در سردخانه این شهر می‌گوید.

گفت و گوی الهه روانشاد با سیمین فهندژ در خصوص افزایش آزار بر بهاییان ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:05 0:00
لینک مستقیم

«الان قبرستان اهواز مدتی است که توسط مقامات بسته شده، در آهنی قبرستان هم جوشکاری شده و جلوی قبرستان هم دیواری کشیده شده. در حال حاضر خبر بد دیگری هم اضافه شده که یکی از بهاییانی که در آن شهر فوت کردند به اسم آقای شامل بینا، جسدشان را الان حدود دو ماه است در سردخانه نگهداری می‌شود و اجازه دفن به خانواده داده نمی‌شود. با اینکه خانواده و افراد دیگر در این شهر تقاضاهای زیادی به مقام‌های مختلف از استاندار تا امام جمعه، تا شورای شهر و شهرداری هم ارائه کرده‌اند، همه این اقدامات بی‌نتیجه مانده. با این که این افراد تنها چیزی که می‌خواستند این بوده که اجازه داشته باشند یکی از اعضای خانواده شان را دفن کنند که به نظر می‌رسد بهاییان در ایران حتی از این حق هم محروم هستند.»

خانم فهندژ، جامعه جهانی بهایی بارها اعلام کرده که قبرستان‌های مختلفی در ایران تخریب شدند. این قبرستان اهواز که شما به آن اشاره کردید ظاهرا‌ نخستین مورد نیست؟

«بله در سالهای اخیر قبرستان‌های زیادی در ایران تخریب شده یا مقامات از دفن کردن بهاییان در آن قبرستان‌ها جلوگیری کردند. یکی از این اقدامات بی‌رحمانه در شهر شیراز بود که ماه‌ها پیش تخریب قبرستان تاریخی بهاییان در این شهر شروع شد توسط سپاه پاسداران و هنوز هم ادامه دارد. در حال حاضر هم سرنوشت اجسادی که توسط سپاه از خاک درآورده شده‌اند، تا بتوانند مقامات در آنجا ساختمان ورزشی بسازند، معلوم نیست. ده ها مورد دیگر در شهر تبریز و شهرهای دیگر داشتیم که بهاییانی که فوت کردند در شهر تبریز بدون اطلاع خانواده آنها جسد این افراد به شهر میاندوآب برده شده و در آنجا خاک شده. در یک مورد که اخیرا‌ً‌ اتفاق افتاد دختر یازده ساله‌ای به اسم مهنا سمندری که در تبریز فوت کرد و دچار معلولیت هم شده بود حتی اجازه دفن این کودک هم به خانواده داده نشده و این دختر را به شهر میاندوآب منتقل کردند. در مورد دیگری فردی که فوت شده بود در ملافه بیمارستان و بدون اطلاع به خانواده به خاک سپرده شد.»

ظاهرا‌ بین تشریفات خاکسپاری در دیانت بهایی و اسلام تفاوت‌هایی وجود دارد. تابوت یکی از آنها است. بهاییان در تابوت به خاک سپرده می‌شوند و مسلمانان در کفن. ظاهرا‌ً‌ این یکی از موارد اختلافی است که بین جامعه بهایی و مسئولان هست؟

«بله هر فردی باید این حق را داشته باشد که بتواند بنا به قوانین و تشریفات دینی و مذهبی و اعتقادی به خاک سپرده شود. یکی از قوانین دیانت بهایی این است که فردی که فوت می‌کند پارچه‌ای می‌پیچند و در تابوت می‌گذارند و این تابوت را خاک می‌کنند. بهاییان در ایران در تمام طول زندگی‌شان با آزار و اذیت‌های بسیاری روبه‌رو می‌شوند. اجازه تحصیل ندارند. بدون دلیل زندانی می‌شوند. اجازه کار ندارند. با تمام این مشکلات باز با تمام قلب دوست دارند که به ایران خدمت کنند و هنوز هم آنجا زندگی می‌کنند و این مشکلات را متحمل می‌شوند حتی اجازه دفن هم به آنها داده نمی‌شود.»

XS
SM
MD
LG