لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

سازمان ملل از آغاز آتش‌بس در يمن از روز جمعه خبر داد


سازمان ملل متحد اعلام کرد توافق‌هايی حاصل شده تا از روز جمعه و به مدت يک هفته در يمن آتش‌بس برقرار شود تا بتوان به ۲۱ ميليون شهروند نيازمند کمک در اين کشور، رسيدگی کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، دفتر دبيرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۱۸ تيرماه اعلام کرد منصور هادی عبد ربه، رييس جمهوری يمن که به رياض گريخته است، موافقت کرده که عمليات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی متوقف شود.

دفتر دبیرکل سازمان ملل گفته است تمامی طرف‌های درگیر از جمله حوثی‌ها موافقت کرده‌اند که در مناطق تحت کنترلی که در اختیار دارند، آتش‌بس به طور کامل برقرار شود.

از زمان شروع درگیری‌ها در یمن، بیش از سه هزار تن کشته شده‌اند. سازمان ملل یمن را در کنار سودان جنوبی، سوریه و عراق در فهرست بالاترین کشورهای در خطر بحران بروز فاجعه بشری قرار داده است.

به گفته دفتر دبیرکل سازمان ملل، در مدت برقرار آتش‌بس خدمات دارویی، واکسن، آب و غذا به نیازمندان فرستاده خواهد شد.

خبرگزاری دولتی يمن که توسط شيعيان حوثی مورد حمايت ايران اداره می‌شود هم روز پنجشنبه از قول سفير ويژه سازمان ملل متحد در امور يمن گفته بود آتش‌بس بشردوستانه در اين کشور ظرف ۲۴ ساعت آينده اعلام خواهد شد.

خبرگزاری يمنی سبا از قول اسماعيل شيخ احمد، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن گفت: «ما به حدی از اميدواری محتاطانه دست يافته‌ايم. نکاتی وجود دارد که می‌تواند تلاش ما را به نتيجه برساند و طی ۲۴ ساعت آينده آتش‌بس دوستانه را اعلام خواهيم کرد».

با اعلام خبر توافق احتمالی بر سر آتش بس بشردوستانه بهای سهام در بازار بورس عربستان ۲.۵ درصد افزايش يافت.

عربستان سعودی و متحدان عرب آن کشور از چند ماه پيش و با هدف به عقب راندن نيروهای حوثی و بازگرداندن دولت عبدر ربه منصور به قدرت بمباران سنگين مواضع حوثی‌ها را شروع کردند.

شورشيان حوثی تاکنون قطعنامه مصوب ماه آوريل شورای امنيت سازمان ملل متحد را نپذيرفته‌اند که عبدو ربه منصور هادی را به عنوان رييس جمهور مشروع يمن پذيرفته و از حوثی‌ها می‌خواهد پيشروی نظامی خود را متوقف کنند.

XS
SM
MD
LG